/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Problem med ladelampe på Kadet
Fra : micmac01
Vist : 611 gange
100 point
Dato : 01-01-06 15:04

Hej
Jeg har en Kadett fra 1990 som pludseligt opfører sig underligt med ladelampen. Generatoren er ca. 8 mdr gl.,
så jeg prøver at udelukke generatorfejl (hvis jeg kan?)

Når jeg drejer tændingsnøglen til tænding, så lyser olielampen og ladelampen normalt.
Nu er det kun olielampen, der lyser

Når jeg starter bilen og kører (sætter omdrejninger på ca. 1800-2000 >), begynder ladelampen at lyse.
Generatoren lader ca. 13,8 V - 14 V

Kan det være andre ting end generatoren? Det er startet efter, at jeg har haft instrumentbordet af for
at skifte speedometerkabel. Herefter opstod fejlen (og radioen virker heller ikke)
Jeg har tjekket sikringer - der er ikke springet nogen.

Er der gode ideer?

Jeg skal syne bilen om 3 uger - Betyder dette noget for, om den kan gå gennem syn?

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-01-06 15:37

Hvis generatoren lader det du skriver, fejler den ikke noget.

og du ville også hurtigt få problemer med at starte og køre hvis bilen aflader hele tiden, for så villebatteriet
hurtigt blive tomt.

Jeg tror simpelthen du har lavet en fejl i ledningerne, for ladelampen virker tilsyneladende nu "omvendt", altså lyser ikke ved tænding, men derimod ved kørsel, hvor den skulle gå ud.

Eller måske en dårlig stelforbindelse i ledningsnettet, når radioen heller ikke virker.

Det vil sikkert blive påpeget som en mindre fejl til syn, for kravet er jo, at kontrollamper skal virke.

mvh dova

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-01-06 15:44

Har du tjekket om radio virker når ladelampe lyser...

Lyser når Ladeledning er lav i forhold til konstant + (der er tændings spænding indkoblet). Når generator lader kommer der + på begge sider af lampen og lampen slukker.

Hvis Radio ikke virker er der er ledning der er knækket eller mangler så noget tyder på at din konstant pus er fælles med din Autoradio..
Tjek lige om det giver forskel at tænde og lukke autoradio.
Og kontrolere herefter at dine ledninger il instrumentbrædtet er sat ordentligt i.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : micmac01

Dato : 02-01-06 19:51

Hej igen

Jeg har haft instrumentbordet ude idag. En gennemmåling viste, at der manglede en
forbindelse i printet på instrumentbordet. Når jeg kiggede nærmere var printfolien knækket,
men lå pænt til, så det var ikke direkte synlig.

Jeg loddede en lus på. Herefter virkede alt igen.

Og jeg er en glad mand.

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-01-06 22:53

Ja, de der print kan være noget drilagtigt skidt.

Men godt du fandt fejlen.

mvh dova