/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Drægtig tæve
Fra : Dell27
Vist : 1783 gange
20 point
Dato : 23-12-05 21:56

Jeg har en tæve som måske er drægtig,det er 4 uger siden hun blev parret. Hvornår begynder det at ses på hendes mave/patter? Må hun lege vilt med de hunde hun plejer at lege med mens hun er drægtig?

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 30 point
Dato : 23-12-05 22:29

Hej Dell27
Du kan se på tæven når den er 5 uger hende at maven er begyndt at bule udad, patterne begynder så småt at blive større, men de bliver størst de sidste dage op til fødslen, med hensyn til leg så er det lidt efter hvor stor tæven er, er det frivillig leg som ikke er fremprovekeret fra mennekser så kan jeg ikke se det gør noget, men foreskriften siger at de f.eks ikke må løbe Agility i vente tiden, jeg har både prøvet det ene og det andet, jeg vil mene at hvis tæven er i god form, så er hun også i god form til at føde. Men ligger den for meget stille kan det blive en anstrengt fødsel.
Det må blive en vurdering fra dig om hvornår hun har fået for meget motion, her leger mine i det tempo de selv har lyst uden at nogen eller noget omkring fødslen tager skade af det.
Så god ventetid.
Mvh Bevi54
God jul

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 23-12-05 22:33

Efter 4 uger skulle det begynde at kunne ses så småt. Det er nu man kan scanne for at se, om der er hvalpe. Det er dog ikke en helt sikker metode, men en rettesnor.

Jeg tror, at det regulerer sig selv med hensyn til at lege vildt. Hvis det bliver for meget stopper hun selv legen.

Fra om to uger skal hun have hvalpemad.

Må jeg anbefale bøgerne Hvalpe på vej af Birgitte Schjøth og Min hund skal have hvalpe af Esther Kofoed. De kan lånes på biblioteket.

Hilsen
Vesterbo

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 23-12-05 23:13

Det afhænger lidt af hvor mange hvalpe der er i tæven. Er der 1-2 hvalpe er det ikke altid man kan se noget. Mange tæver ændrer dog adfærd, når de er drægtige, bliver lidt dovne og mere vedhængende, kan have større appetit, men det er ikke altid sådan. Hvis hun ikke bliver synlig tyk, så hold øje med hende 63 dage efter parringstidspunktet. Hun vil blive urolig og skrabe til rede, hvis hun skal føde.

Malene
www.partridge.dk

Godkendelse af svar
Fra : Dell27

Dato : 24-12-05 00:37

Tak for svaret bevi54.