/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
katte i brunst
Fra : buska
Vist : 4114 gange
100 point
Dato : 23-12-05 21:22

hej alle i kloge hoveder.
hvad skulle jeg dog gøre uden dette forum med alle mine spørgsmål ;)
jeg villige høre om der er bestemte tidspunkter katte er i brunst på. kan tydelig huske i sommers hvor min ældste kat gik og miav´ede hele tiden, men synes hun er så småt begyndt på det igen her for et par dage siden - kan det passe ?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-12-05 21:33

Jamen det er mest i de lyse tider(forår/sommer)at hormonerne blomstrer, men det er levende væsner vi har med at gøre, så at du oplever en kat i brunst/løbetid nu kan snildt lade sig gøre. Vi har også en her der går og miaver efter en han. Og her er der ca. 5-6 uger imellem hver periode, når de ikke er på pillen.

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 110 point
Dato : 23-12-05 21:44

Har fundet der her på dyrebrevkassen.dk

Svar:
Hvornår ens kat kommer i løbetid, varierer fra kat til kat, fra race til race, og er endvidere afhængigt af, hvornår katten eventuelt sidst har fået killinger, af kosten og ikke mindst af årstiden. Generelt kan man sige, at løbetiderne for den almindelige kats vedkommende forekommer hyppigst i årets første 3-4 måneder og sjældnest i perioden september-november. Persere har et meget udpræget toppunkt for killingefødsler i maj. Vores anbefaling er, at du får din hunkat steriliseret hurtigst muligt, idet du så er ude over alle problemerne; med at katten søger ud efter en mage og derfor jamrer samt støjer. Desuden undgår du underlivslidelser såsom pyometra (degenerering af livmoderen), cyster i livmoderen og på æggestokken, mv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-12-05 22:37

Det kommer an på så meget, om det er en inde eller udekat, vejret og meget andet, og hvor ofte katten tidligere har været i løbetid.
Så det kan man ikke sige bestemt.
Der sker det, at såfremt den ikke bliver parret, bliver løbetiderne hyppigere, ofte kan der kun gå ganske kort tid mellem hver.

Så hvis det ikke er en kat du skal avle på, vil jeg da anbefale at sterilisere den, idet en hunkat der ikke får killinger, risikerer at komme til at lide af en masse sygdomme som følge af de hyppige løbetider.

mvh dova

Kommentar
Fra : buska

Dato : 23-12-05 22:41

det er en 100 % indekat. Og nej hun skal ikke have killinger.
kan de ligefrem blive syge af ikke at blive parret? har 2 hun katte - den ene er dog kun 7-8 mdr, men det er jo kun et spørgsmål om tid inden hun begynder også. ;(

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-12-05 23:05

Du kan roligt, med den alder de har, neutralisere begge katte når de er mellem løbetider. Det er i det lange løb sundere for kattene. De undgår (muligheden for) mange sygdomme.!! Hvilket jo må være at foretrække. !!

Kommentar
Fra : buska

Dato : 23-12-05 23:09

ja jeg vil bestemt ikke de bliver syge. Jeg vidste ikke der var større mulighed for diverse sygdomme, hvis de ikke bliver steriliseret. Når de nu ikke kom ud regnede jeg ikke med de blev så udsatte - men der har jeg jo så taget fejl :(

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 24-12-05 00:05

Min hankat har været kulret den sidste uges tid. Så forårskillingerne er nok under planlægning lige nu. Han er en 4 år gammel udekat (ikke kastreret) og i høj grad herre i sit distrekt, så er der villige (brunstige) hunkatte i farvandet er han ikke til at styre. Ellers er der kun mad der kan få ham til at strække sig fra sin kurv.
Og det er der altså nu.--

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-12-05 00:24

Nej, en hunkat bliver ikke syg af manglende parring og heraf manglende graviditet og killinger i hendes liv. Hun kan dog blive syg af at få vedvarende p-piller, som mange giver, fordi ejeren ikke ønsker killinger. Derfor er det alligevel en god idé at få din hunkat steriliseret, i og med du ikke ønsker killinger, heraf giver det også mere ro i hjemmet. - En intakt hunkat kommer gerne i løbetid fra tidlig februar måned og vedvarende ca. hver 3. uge indtil september måned. Indekatte kan godt komme i løbetid i vintermånederne, specielt hvis ejeren har længe lys tændt (f.eks. b-mennesker), da løbetiderne kommer af lyspåvirkning, dvs. hormonerne reagerer på lang lyspåvirkning pr. døgn, som naturligt er aktuelt i sommer månederne.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-12-05 00:43

Efter min mening bør enhver ansvarlig kattejer få sin kat kast./ster., hvis man ikke vil have killinger på dem. Det er synd for hunkatten at gå gennem den ene løbetid efter den anden, uden at "der sker noget" (siger min dyrlæge). Og hvis det er udekatte, det drejer sig om, så er det endnu værre ikke at få dem kast./ster.. Tænk på alle de kattekillinger, der bliver ud af det, hvis alle lod deres dyr rende rundt og formere sig. Desværre er der jo en meget stor part af katteejere, der ikke tager ansvar for deres kat - eller rettere sagt kattens killinger. Så de lader dem enten rende deres vej, drukner dem i en sæk, smider killingerne i en sæk i en container, kvæler dem, og hvad man ellers hører om, de kan finde på. Det er ikke nogen spor rar måde at dø på, og de killinger, der får lov til at rende, lever et usselt liv med sygdomme, bylder som følge af slagsmål, orm, flængede ører, næser,øjne o.s.v.

Jeg så godt, du havde indekatte, men de kan jo smutte ud når naturen kalder. Og det er stadig synd at lade dem komme i løbetid hele tiden. En hunkat, der ikke er med killinger, kan komme i løbetid mange gange på et år. Inden vores den første blev steriliseret, var hun i løbetid meget tit.

Med hensyn til løbetider synes jeg, januar/februar er den værste tid. Da sidder alle kattene udenfor vinduerne og hyler som en ulykke - når de ikke har for travlt med at slås.

Jeg fandt lige dette på "Dyrlægevagten": http://kortlink.dk/2a3v

Brunst
Når katten kommer i løbetid viser den brunst ved en jamrende miaven, lægger sig og foretager vridende bevægelser med kroppen og er kontaktsøgende. Ophørt ædelyst og urinstrint er ikke ualmindeligt.

Ægløsning
Når katten bliver parret, stimuleres hormonproduktionen, hvilket bevirker, at katten får ægløsning i løbet af 1 til 2 døgn. Nogle katte får ægløsning efter en parring, mens andre skal parres flere gange for at få hormonproduktionen i gang.
Hvis katten derfor kun er parret en gang, kan det være forklaringen på, hvorfor den ikke bliver drægtig.

Bliver katten drægtig indtræder fødslen ca.63 efter parring.
Bliver katten ikke drægtig, kan man forvente en ny brunst 5-16 dage efter.
Bliver katten ikke parret, kan man forvente brunst 5-16 dage efter.
Bliver katten parret, men ikke drægtig, kan den blive falsk drægtig efter 35 dage. Brunst vil som regel komme igen efter 8-10 dage.
Bliver killinger fravænnet og katten producerer mælk, vil brunst komme i løbet af 7-8 dage
Bliver killinger fravænnet og katten ikke producerer mælk, vil brunst

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 24-12-05 02:21

Hej buska.

Når du evt. skal bestille tid hos din dyrlæge til sterillisering af begge kattene, så prøv at sige at du absolut må have ret til lidt 'mængderabat'. Neutralisering af hunkatte er en bekostelig affære og man kan altid prøve at få lidt rabat. Som regel giver de det, jeg har i hvert fald hørt mange tilfælde hvor man har fået 'mængderabat'.

Glædelig jul og venlig hilsen fra Dorthe.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-12-05 02:32

Det har vil.du fuldstændig ret i. Vi har tre (inde)katte og en hund. Og når det er "bossen" på dyrehospitalet, vi har konsultation hos, får vi en pæn mængderabat. Men dem, der "kun" er alm. medarbejdere, har vist ikke lov til det. Men hvis det så ikke er så længe siden vi var der sidst, hedder det "opfølgning".
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : buska

Dato : 24-12-05 10:32

det må jo nok være en af tingene først i det nye år at få dem begge sterilliseret. Men det skal altså lige siges at de ALDRIG er ude og ikke hat muligheden for at smutte ud. jeg har aldrig døre åbne eller vinduer uden at kattene er sat ind i et andet rum (og døren derind til er låst da min ændste kat kan åbne døre)
Og hvis en dag jeg havde en dør til at stå åben ved et uheld så er de altså bange for at komme ud. har et par gange forsøgt at have dem med ud i sels når jeg i sommers gik ude i haven - det tør de slet ikke og smutter ind med det samme igen, så kunne slet ikke forestille mig at de engang så lyset til at smutte ud.
Jeg vil jo gerne det bedste for mie katte, og jeg synes selv jeg gør et rigtig godt stykke arbejde med dem. Alle jeg kender mobber mig konstant med at de katte er de mest forkælede de kender. Penge er heller ikke noget problem, hvis der er noget galt med dem. da jeg havde den lille til dyrlæge i sidste mdr (se mit andet spørgsmål herinde) var vi der 30 min og det kostede 503kr. De er mine "børn" og de skal have alt det nødvendige. Jeg kan bare ikke lide tanken om at der skal til at skæres i dem. - især ikke hvis det ikke er 100 % nødvendigt. de får ikke p-piller og kommer som sagt aldrig ud, vil I så stadig mene at det bedste er en sterillisering ?
rigtig glædelig jul til jer alle ,)

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-12-05 11:11

buska>Det er ikke 100% nødvendigt at få kattene neutraliseret nu. Men chancen for underlivs sydomme øges.
Når vores hunkatte tages fra avlen bliver de neutraliseret, netop for at undgå sygdomme.!
Du kan være ganske rolig. Det er standard OP. for dyrlægerne i dag. Han skal bare sørger for at "få alt med ud", da hunkatten eller kan komme i løbetid. Dog uden at kunne parres. Glædelig ....

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-01-06 09:04

Hvis ikke du ønsker killinger, bør du få dem neutraliserede. foruden det nævnte med at p-piller til katte er skadeligt i længere tid, der er endnu ikke lavet en ordentlig kvalitet, så er det også i følge mine kilder DYREPLAGERI, at have "100% indekatte",som du kalder dem, spærret inde i deres løbetid, dèr fortæller alt i dem jo, at de skal ud og parre sig. Endten får de lov til at komme ud og formere sig, og du søger for at killingene får gode hjem, ELLER du får dem neutraliserede, og da de jo åbenbart ikke må/kan komme ud, er der vel ikke jo meget andet for, de kan neutraliseres allerede fra før de kommer i løbetid.
Da de har hinanden og dig har de sikkert et udemærket liv.
Når katte, både hanner og hunner bliver neutraliserede, ændre stofskiftet sig og det er medvirkende til at de lettere tager på og når de tilmed er indekatte bør du være særlig opmærksom på at give dem den rette kost.

Godkendelse af svar
Fra : buska

Dato : 15-01-06 13:08

Tak for svaret taliskoko.