/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
gnister fra vaskemaskine motor
Fra : hvterp
Vist : 6834 gange
200 point
Dato : 22-12-05 17:49

hvorfor gnister det mellem akslen på motoren og kullene,hel vildt meget , har lige skiftet dem for to mrd siden ,kullene , og den har kørt upåklageligt indtil nu , og har lige haft kullene af igen de er ikke slidt op, det skulle de jo heller ikke gerne være.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-12-05 17:51

Det er fordi kullene ikke passer til akslen, altså er der ikke god forbindelse imellem. Enten er de slidt op igen og der skal nye til ellers også er akslen ved at være brændt af. Surt show. ;-(

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 210 point
Dato : 22-12-05 17:56

Prøv at slibe den ganske let med helt fint sand papir så de får lidt bedre forbindelse...Du ser ofte at det gnistrer til de har slidt sig til akslen og fået samme radius,om jeg så må sige,,,Det er som når du skifter bremseklodser på din bil...de må lige slides efter skiverne for at passe 100 %
Men brug nu ikke grov papir og ikke slib for meget -bare så de passer

Kommentar
Fra : michael.s

Dato : 22-12-05 18:33

sverola har ret, men når man skifter kullene vil det altid gniste lidt ekstra, når maskinen har kørt et stykke tid er de blevet slidt til, det betyder ikke det store, dog er motoren ikke så stærk pt. så vent lidt med at proppe maskinen, hvilket jo også belaster lejerne ekstra. når en montør er ude og skifte kul sliber de jo heller aldrig på kullene.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-05 20:21

Og du skal lige se efter om der er en hulning i kobberbanen så de nye kul "rider" på en kant.
Slib som Fijala siger med sandpapir - ikke smergellærred.
Du kan eft. også tilpasse de nye kul så de passer ned i den slidte facon.
Kul kan tilpasses med alm. fil til metal.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-12-05 20:56

Det kan også være at ankeret har brændt en vikling og derved bruger formeget strøm...
Der er jo en årsag til at kul slides eller brænder... Men når man ikke lige kan se gnisternes størelse kan det være svært at svare endegyldigt på... Hvis Det er gnister der Larmer støjer meget (og er orange røde) er formentlig der noget galt med dit anker..
Hvis det bare er tynde små blå, kan det være noget der går over... Lidt gnist er der næsten altid.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 22-12-05 23:10

Som gammel elektromekaniker hælder jeg mest til Benjamins forklaring...Motoren er sandsynligvis brændt af..

Kommentar
Fra : hvterp

Dato : 23-12-05 12:32

har nu fået dommen , motoren er sten død , kan ikke reddes øv øv øv øv øv

Godkendelse af svar
Fra : hvterp

Dato : 23-12-05 12:34

Tak for svaret sverola.