/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvilket TV-kort skal jeg vælge?
Fra : Moggi
Vist : 631 gange
300 point
Dato : 22-12-05 13:54

Jeg vil investere i et tv-kort med det formål at kunne overspille og se mine videooptagelser fra mit Sony MiniDV til/på PC'en samt at kunne se - og optage - TV-programmer på denne.
Derudover har jeg tænkt mig at forbinde PC'en til vores TV for at kunne se tingene der.

Jeg har overhovedet ikke undersøgt markedet for kort, og er derfor fuldstændig på bar bund.
Hvad skal jeg kigge efter? Hvilket mærke?

Links til anmeldelser og tests vil også være meget velkomne.

Prisen er ikke altafgørende men jeg vil selvfølgelig skele til den. Hvad får man for en eventuel merpris i forhold til de billigste?

Mit TV har 2 scartindgange som begge er i brug af henholdsvis en dvd og en video.
Videoen har en ledig scart-indgang/udgang. Derudover har tv'et en S-vhs indgang på fronten.

Skal der købes ekstra kabler/stik for at jeg kan opnå min målsætning?
Hvordan vil det være hensigtsmæssigt at få signalet fra Pc'en over på Tv'et?

Hvilken software skal jeg bruge? Er den der formentlig følger med kortet god nok?
Eller findes der andre? Koster den penge eller findes der en god freeware?

Det var mange spørgsmål....

Mvh.

Accepteret svar
Fra : Djkruntz

Modtaget 300 point
Dato : 22-12-05 18:13

Hey, moggi!
Min tur til at prøve at hjælpe dig lidt. Jeg har selv stået i præsis samme situation. Jeg brugte meget lang tid på at undersøge markedet.
Fandt ud af at det bedste kort var Hauppauge WinTV-PVR-150 til de penge for du et rigtig godt kort. Mener ikke der kan ønskes mere end hva dette kort har/kan.
Men der er ikke radio indbygget, hvilket jeg heller ikke ser som noget nødvendigt.
Ang. at få billedet over på dit tv. Hvilket grafikkort har du? Har du et med S-vhs udang?
Det er normalt skærmkortet man plejer at bruge til at sende billedet til tv.
Det med kabler, du skal jo så bruge et kabel fra video og over i tv-kortet det kan du gøre med et scart modul der giver en s-vhs udgang og 2 phono-stik udgange (til lyden)
Det samme skal du så gøre på på en måde fra skærmkort/lydkort og over til dit tv. det kommer jo lidt an på om du i forvejen har lyden fra computeren sat til dit anlæg eller lign.

Ang. software. Du kan sagtens bruge det der følger med det omtalte kort! Det virker fint, især after man har opdateret det. men det kan godt være lidt tricky at opdatere.
Og softwarens design er heller ikke i top, men funktionel.
Der findes forskellige freeware og erstatings programmer der kan bruges med dette kort. Men kan ikke se grund til at skifte medmindre man vil lave et mediacenter lignende system...

Var det det hele jeg fik svaret på der? ja, det var det vist.. Men det var bare et bud.....

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 22-12-05 20:00

Det kort har forresten også hardware-encoder, vilket er væsenligt for at din computer ikke bruger kaft på laver video filer når man optager noget fra f.eks. tv.
Korten gør arbejdet.

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 22-12-05 20:01

Kæft jeg staver godt idag!!

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 22-12-05 20:12

Djkruntz: Det lyder som et fornuftigt kort til mig. Jeg kan se at det kan fås for kr. 500 på edbpriser.

Mit grafikkort er et - ikke helt nyt - Geforce4 MX 440. Det har desværre ikke S-vhs-udgang men blot et TV-out.

Er det rigtigt forstået hvis jeg skal bruge et kabel med scartstik i den ene ende og et S-vhs-stik samt 2 phono-stik i den anden, til at få tvsignalet (og lyden) ind i TV-kortet?

Hvis dette er tilfældet vil jeg herefter så have brugt alle mine scartindgange/udgange på mit TV og video.
Ved du så om det kan lade sig gøre at sammenkoble endnu et scartstik (billede og lyd fra grafikkortet) med videoens eller dvd'ens scartstik til Tv'et?
Det jeg vil frem til er om jeg kan undgå at skal have stik ind i fronten af TV'et men udelukkende kan have hele molevitten bagpå.

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 22-12-05 20:20

Hvis du slet ikke vil optage dine gamle videobånd over så bliver det jo lidt nemmere. men ved ikke om du vil have den mulighed..
Nå, men fra pc og tv skal du have dit tv-out samt lyd fra pc sat til. Ja, man kan gode købe et scart kabel med et han i den ene ende og 2 hun stik i den anden ende.
Men du skal jeg have kabler og ender til at passe sammen. det kan gøres nemt og billigt med et pc-dvd kabel sæt...
skal lige se om jeg kan finde det på nettet..

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 23-12-05 16:19

Mange tak for et godt og uddybende svar Djkruntz. Jeg køber det kort og så må alle problemstillingerne med kabler osv. blive løst derefter.

Godkendelse af svar
Fra : Moggi

Dato : 23-12-05 16:19

Tak for svaret Djkruntz.