/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan ikke komme i kontakt med den ene har~
Fra : flemse123
Vist : 788 gange
100 point
Dato : 21-12-05 00:31

Hej allesammen! Har fået følgende problem: har to identiske harddiske, som er maxtor hdd på hver 80 GB. Efter at have omformatteret den første og reinstalleret win xp pro på c drevet, har jeg ikke kunne komme i kontakt/formattere det andet drev, der er slave og har fået tildelt bogstav e.
Der var tidligere problemer med det hvor scandisk gik ind og ville køre en scandisk, hver gang den skulle startes op, men har ellers kørt. Jeg har active smart, der konstaterer at den er n/a. Forsøg på at formattere den via diskhåndtering er ikke lykkedes. Det tager ca, 6 t, og hver gang kommer den ud med at drevet ikke kan formateres, Stifinder kan heller ikke finde den og spørger om den skal formateres. Ekspress-formatering giver det samme resultat. Har prøvet at at boote via bootdisk, som foreslået i et andet spørgsmål. Men den kan kun finde c:drevet og ikke e:drevet, så jeg kan ikke bruge fdisk på den.
Mvh
FF

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 21-12-05 00:41

Når du tænder din PC kommer der normalt en hel del information om harddiske og optiske drev.
Er din anden harddisk med her?
Alternativt kan du gå i BIOS og se efter her, om din anden harddisk er registreret.

Hvis BIOS ikke kender din anden harddisk er det sandsynligvis en forkert kabeltilslutning eller jumper på master/slave.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-12-05 01:09

Jeg går ud fra du kan se den i diskhåndtering - hvilket format står der på harddiskens partitioner ? Står der noget med RAW ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 21-12-05 01:51

Det der er sker er at du har geninstalleret en OEM version af Windows XP.
Det medfører at dine 2. diske "slettes". - Men dine data er ikke tabt.

Henvend dig her: www.diskhelp.dk - Det er ikke dyrt for private og studerende.

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 100 point
Dato : 21-12-05 07:37

Prøv at gå op i kontrolpanel/ administration, der kan du finde din disk, under diskhåndtering.
Der kan du aktivere din disk og så burde det køre igen. Eller opdatere den.
Det er muligt, at du skal aktivere alle partitioner, på disk 2, men prøv at rod lidt rundt med det.

Kommentar
Fra : flemse123

Dato : 21-12-05 09:50

Hej allesammen! Gik ind i diskhåndtering, aktiverede den så den var online. Partitionerede den i to drev og omformaterede dem begge, den ene som en 20 GB fat32 ( så burde jeg kunne installere linux på den) og den anden på 60 GB normal NTFS, så kan den bruges som datadisk.
Tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : flemse123

Dato : 21-12-05 09:51

Tak for svaret sofus.dk.