/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Multimeter - hjælp
Fra : haus
Vist : 8580 gange
100 point
Dato : 18-12-05 17:09

Jeg trænger vist til en lille kursus i brugen af et multimeter. Det som jeg har står der flere forskellige ting på : DCV, Ohm, ACV, DCA, 10A og 9v.
Hvad skal de forskellige ting bruges til ? Hvordan måler jeg feks. om der er spænding på en stikkontakt ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-05 17:17

DCV måler jævnspænding, eks vis et batteri.
ACV måler vækselspænding, din vægkontakt.
Ohm måler modstand.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-12-05 17:19

Spænding på en kontakt er ACV=vekselstrøm.. DCV er jævnstrøm batterier f.eks eller opladere. Ohm er modstand sætter du de to målepinde sammen i ohm tilstand skal den vise 0 ohm altså ingen modstand. DCA er forbrug i javnstrøm bruges sjøldent.. 10A skal du bruge når du måler vekselstrøm med meget høje volt. 9V gir sig selv

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-12-05 17:21

AC V = Asyncronous Current Voltage = Vekselstrøm Spænding (i Volt)

DC V = Direct Current Voltage = Jævnstrøm Spænding (i Volt)

Ohm = Modstand....i Ohm

10A = Strømstyrker op til 10A (sikkert vekselstrøm)

9V = Spændinger op til 9 Volt (ganske givet jævnstrøm)

DC A = Direct Current Ampere = Jævnstrøm Strømstyrke (i Ampere)

- stikkontakten - så måler du i DC V for at se spændingspotentialet mellem fase og nul.

Hvad er det for et multimeter?

mvh berpox

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 18-12-05 17:28

Her er et forsøg på et svar.
DCV, = jævnspænding eks. den spænding du måler på et batteri
Ohm, = er beregnet til modstandsmåling eks,. Måling om der er gennemgang
ACV, = måling af vekselspænding eks. Måling af spændingen i en stikkontakt ( måleområdet skal gå til 230 volt)
DCA, = måling af strøm når du måler på jævnstrøm ( strøm fra batteri eller lignende)
10A = er typisk måleområdet ( maks. 10 ampere)
9v. = kræver en nærmer forklaring?

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 18-12-05 17:29

OK. der kom jeg for sent beklager

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-12-05 17:44

berpox ---stikmkontakten er AC V for at se "spændingspotentialet"!!!!!!!!!!!!!1

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-12-05 18:10

JA for hulen stig.... "Tyrkfejl" - sorry.....

AC V - på multimeteret.....!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-12-05 18:12

(ærgerligt man ikke kan korrigere et indlæg når først det er sendt.... )

Kommentar
Fra : Clemme_dk

Dato : 26-02-06 15:34

Ville lige tilføre at du skal huske at man måler A i serie. Ellers laver du en direkte kortslutning.