/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
gravid
Fra : pernillealsen
Vist : 514 gange
50 point
Dato : 17-12-05 13:48

kan det skade barnet at man har været på en vild druktur, når man er under et mdr henne?

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 60 point
Dato : 17-12-05 13:54

Nej!!!!!!!!!
Hvis ikke du drikker jævnt og støt i hele svangerskabet skader det ikke barnet .Den "druktur" du lige har haft skader ingenting...

mvh

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-12-05 13:58

Det kan det, især hvis drukturen er så vild at moderen tager skade, så kan barnet selvfølgelig også tage skade.
Men sandsynligheden er ikke ret stor.
Og sket er sket. Vigtigere er det at kikke fremad og at kompensere for eventuel skade ved at leve sundt og regelmæssigt de følgende 8 måneder.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-05 14:02

Meget typisk for Kandusvar.

SP. Kan det skade fosteret.....

1. svar Nej
2. svar Ja

Udokumenterede svar på et konkret sp. Og hvad kan spørger så lige bruge det til.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 17-12-05 14:08

Klumme

Det er da rart at se at kandu har fået en ny politimand.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-05 14:16

Citat
Hvad hvis graviditeten opdages meget sent?

Selv om du har drukket alkohol i de første måneder af din graviditet, er der stadig meget at vinde ved at stoppe med at drikke nu. Barnets hjerne og nervesystem udvikles fortsat, og det er denne udvikling alkohol kan hæmme, hvis du fortsætter med at drikke for meget. Det samme gælder for barnets vækst, som specielt sker sidst i graviditeten.

http://www.b-a-b-y.dk/artikler/gravid/alkohol.asp

Du kan læse mere om graviditet her

http://www.b-a-b-y.dk/artikler/gravid/gravid_m.asp

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 17-12-05 14:17

http://www.sst.dk/publ/publ1999/alkgrav/clean.htm Ok Klumme til ære for dig har jeg fundet dette link -se nu kan du og pernillealsen så gå ind og læse at alkoholindtagelse i begyndelsen af svangerskabet fører til celledød og spontan abort ...Så nu håber jeg da at du er tilfreds med dette svar!!!! ???
Jeg mener at det er vigtigere at berolige en kommende moder fremfor at give hende tvivl..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-05 14:18

Du er godt pisse indebrændt LOOOOL .... Backtee, smid nu den påtagede pæne facade og vis hvem du er.

Synes du virkelig at det er kanon, at en reelt bekymret bruger som stiller et spørgsmål om noget der bekymrer vedkommende, bliver besvaret med 2 diametralt modsatte svar. Begge udsagn kan jo ikke være rigtige, som spørgsmålet er formuleret.

Og så fis over i en anden tråd og hak på mig, hvis du skal af med mere galde over at du er blevet afsløret, eller brug den rygetråd du ved..... Der står stadig et par ubesvarede sp, som du åleglat glider udenom.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-05 14:24
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-05 14:25

sverola

Jeg er lidt forvirret nu..... skrev du ikke "NEJJJ - Hvis ikke du drikker jævnt og støt i hele svangerskabet skader det ikke barnet "? Og henviser derefter til et link hvori du skriver at der står: "....alkoholindtagelse i begyndelsen af svangerskabet fører til celledød og spontan abort"

Og så skal det dælme ikke være til ære for mig, men for at pernillealsen kan få det mest korrekte svar på hendes bekymrede spørgsmål. Er det forresten din opgave at vurdere om hun skal fratages en tvivl eller beroliges.....og hvilken faglig kompetence har du til det? Kunne du forestille dig, at hun gerne ville face virkeligheden og kende sandheden, uagtet at den måske ikke er så rar?

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 17-12-05 14:25

Klumme

Afsløret i hvad?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-05 14:32

Du er lidt sjov Backtee.

Men du glemte som sædvanlig at svare på det du bliver spurgt om - i dette tilfælde: "Synes du virkelig at det er kanon, at en reelt bekymret bruger som stiller et spørgsmål om noget der bekymrer vedkommende, bliver besvaret med 2 diametralt modsatte svar. Begge udsagn kan jo ikke være rigtige, som spørgsmålet er formuleret.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 17-12-05 14:36

Klumme

Hvad jeg synes er ikke relevant, det handler om at det heller ikke er relevant hvad DU synes, men faktisk kun hvad spørgeren synes

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-05 14:42

Tjaeeee sådan kan du jo mene, men nu skal jeg undtagelsesvis indvi dig i noget.... Sp interesserer osse mig, og jeg kan heller ikke bruge 2 diametralt forskellige svar til noget.

Så jeg kan ikke rigtig se hvor du berettiget kan komme ind i denne tråd indtil nu. Kom med noget brugbart ik Backtee. Jeg ved godt at du står og stepper for at jeg skal rende dit ærinde endnu engang, men den går ikke Backtee LOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-05 14:46

Såååå hvis du ikke har mere om sp, som jeg skal besvare, så synes jeg bare du skal droppe ud...... Har trods alt andet at lave en kævle med dig om det samme samme samme samme

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-12-05 14:51

Svarene er ikke "diametralt modsatte". Jeg svarer jo, at det KAN skade, men sandsynligheden er ikke stor...

Det er synd for dig, Klumme, at alting er sort eller hvidt for dig. Husk at gøre opmærksom på det, når du selv stiller spørgsmål. -At du vil have entydige svar som "ja", "nej" eller "BEVISER" --som links til et eller andet, der bare MÅ være Sandheden, fordi det er på Nettet!

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 17-12-05 15:21

JA!

I slutningen af den første måned lukkes neuralrøret (det der senere bliver til hjenen) og alkohol har en hæmmende effekt på denne udvikling. Derfor er det bestemt ikke smart at have været på druktur i den 1. måned

Sundhedsstyrelsen anbefaler HELT at lade være med at drikke under graviditeten.

Hvis man absolut skal drikke, så drik HØJST 1 genstand i løbet af 24 timer, og drik aldrig hver dag.

http://www.dadlnet.dk/ufl/2003/0347/VP-html/VP41584.htm

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-05 16:26

Birgittaaaaaaa

Jeg skrev ikke at dit svar var forkert, men konstaterede bare, at der var to forskellige svar på det samme sp. Sort hvidt siger du endvidere..... Jamen der er jo nogle sp. her i livet, der kan besvares efter den model, og andre der ikke kan. Det har jeg stor forståelse for.

Du svarede, at det kan skade fosteret, hvilket er rigtigt, men fortsætter så, at det er tvivlsomt. Det kan du jo af gode grunde ikke vide noge om.

Mere var der såmænd ikke i dette. Nu skal jeg af hensyn til evt. nysgerrige oplyse, at jeg ikke er gravid, ikke drikker ret meget, og forøvrigt er af hankøn (i hvert tilfælde sidst jeg kiggede efter) og min interesse for dette sp. udelukkende er af "akademisk" karakter.

Sverolas svar derimod er rent ping pong...... Først meget bastant "NEJJJJJ Den druktur skader ikke fosteret" og derefter henvises af samme sverola til et link, hvorfra der citeres: ......."Den "druktur" du lige har haft skader ingenting".

Hvad skal man nu tro??? Derfor bad jeg om lidt dokumentation.

Det med Backtee..... LOOl det skal du bare glemme... Han er pissesur

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-05 16:29

Nå nu gik der koks i det... prøver lige igen. Sorry

Sverolas svar derimod er rent ping pong...... Først meget bastant "NEJJJJJ Den druktur skader ikke fosteret" og derefter henvises af samme sverola til et link, hvorfra der citeres: ......."alkoholindtagelse i begyndelsen af svangerskabet fører til celledød og spontan abort".

Hvad skal man nu tro??? Derfor bad jeg om lidt dokumentation.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-12-05 17:28

diametralt modsat betyder stadig stik-modsat.
Og det er der ikke tale om her. Sverola og jeg er grundlæggende ret enige. Der er ingen mening i at beskæftige sig med OM drukturen har forvoldt skade. Det er vigtigere at begrænse eventuel skade. ---Og det udtrykker vi så på forskellig vis.

Men da det bekymrer dig, pernille, -så synes jeg du skal snakke med din læge eller jordemoder (hvis det altså er DIG der er gravid) og forklare situationen. Måske vil de foreslå ekstra kosttilskud eller vitaminer for at rette op på de skader, der MÅSKE er sket. ---Dit foster bliver også påvirket af hvis du bekymrer dig for meget.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-05 18:10

Det kan da godt være, at der ingen mening er i, at beskæftige sig med om drukturen har skadet barnet, (det må stå for din egen vurdering) men det var nu det der enkelt, letlæseligt og klokkerent blev spurgt om.

At diametralt modsat betyder stik modsat, er jeg helt på et rene med, og det var faktisk derfor jeg valgte udtrykket, når I på det konkrete spørgsmål "kan det skade barnet at man har været på en vild druktur" svarer henholdsvis nej og ja.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-12-05 18:37

Øbøh... svaret var jo netop ikke bare "Ja" eller "Nej"......

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-05 19:23

Jo Birgitta...... svaret er JA, men spørgsmålet er i hvilken udstrækning det har skadet barnet. Formentligt så lidt, at det ikke umiddelbart er målbart, og en sund levevis fremover vil optimere barnets betingelser, som du ganske rigtigt påpeger, men det var jo ikke spørgsmålet. Og så forlader jeg den principielle diskussion om hvad sp. oprindeligt var..... Det står jo indiskutabelt at læse i første indlæg:

Citat
kan det skade barnet at man har været på en vild druktur

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-12-05 22:09

Nånånå lille Klumme, -du er nu sød, når du prøver på at få det sidste sort/hvide ord..........

Kommentar
Fra : Lilleclaus

Dato : 18-12-05 00:16

grin ja dete sq utroligt hvad et enkelt og lige til spørgsmål kan afføde af svar og interne spydigheder frem og tilbage mellem andre bruger...men det hygger i jer sikkert med ..og tilbage så står den 1. spørger og tænker hvad er det jeg har sat i gang her....men meget morskab kan det jo sågive oz andre som bare kikker ind en gang i mellem ..tak for underholdningen ..Lilleclaus

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 18-12-05 00:26

Birgitta -> nu må du hellere liiiige læse hvad du bl.a selv har været med til at skrive

Citat
Birgitta : Det kan det, især hvis drukturen er så vild at moderen tager skade, så kan barnet selvfølgelig også tage skade.

Citat
Sverola : Nej!!!!!!!!! Hvis ikke du drikker jævnt og støt i hele svangerskabet skader det ikke barnet .Den "druktur" du lige har haft skader ingenting...

Det er da diametrale modsætninger!!!

At du så har ret, og Sverola er helt ude i hampen er så en helt anden sag

Vh fluffy

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 18-12-05 00:29

Citat
Nu ødelagde jeg mine citater igen

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-12-05 13:02

Vores svar ville være "diametralt modsatte" hvis jeg f.eks havde skrevet, at barnet helt sikkert ville tage skade, og sverola havde skrevet, at barnet overhovedet ikke kan tage skade af druk.

Sverola og jeg har udtrykt forskellige meninger, men ikke "diametralt modsatte", hvilket er en vending, der -når den bliver brugt forkert- er en tom floskel.

Lilleclaus, angående spørgsmålsstillerens tanker, så har "pernillealsen" ikke deltaget siden hun ( m/k ) stillede sit spørgsmål. Sandsynligvis dukker vedkommende aldrig op igen... (fake spørgsmål)

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-12-05 16:26

Det er ikke et fake spørgsmål. Det er min lillesøster der spørger, men hun opgav sit forehavende, fordi hun fik 2 diametralt modsatte svar

Decembersnar

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-12-05 16:41

Tjah, det kan alleogenhver jo komme og sige... Hvorfor mon din "lillesøster" ikke siger noget selv..

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 19-12-05 09:55

Birgitta, nu er du vist ude i en kamp for at få ret er du ikke

Du skriver jo at barnet SELVFØLGELIG kan tage skade...

Mens Sverola påstår at det INGENTING har skadet...

Hvilke forstærkende tillægsord der bliver puttet på er da ligegyldigt.... jeres fronter er jo trukket ganske klart op: Det ER muligt, og det er IKKE muligt...

Men hvorom alting er, så er det da meget hygsomt at diskutere definitioner på ord

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-12-05 14:37

Jeg er sg'da ikke ude i en kamp om at få ret, for det HAR jeg da allerede fået...
Og HVOR????? skriver jeg at barnet "selvfølgelig" kan tage skade????????? Der er nogen af jer, der forsøger at pådutte mig meninger, som jeg ikke har. Det er DET jeg opponerer imod!

Jeg skriver "HVIS....blablabla... SÅ kan barnet selvfølgelig tage skade" --Ja, og hvis månen er lavet af en grøn ost, så...

Jeg er helt enig med sverola i, at den ene druktur er uvæsentlig, men resten af svangerskabet er vigtigt.

Spørgsmålet er fake, og sandsynligvis fabrikeret af nogen bare for diskussionens skyld.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-12-05 15:46

Citat
Spørgsmålet er fake, og sandsynligvis fabrikeret af nogen bare for diskussionens skyld.

Konstaterer Birgitta!!! ......og så må det jo passe!

Så kære Pernille, du er altså ikke hverken gravid, eller har været på en vild druktur..

Dit spørgsmål er derimod en FAKE (siger Birgitta!!!)...hvilket betyder, at du har siddet på kandu og skrevet en løgnehistorie..

Birgitta -> Måske du liiige skal klappe hesten en smule, inden du konkluderer noget som helst. Kunne du i det mindste ikke begrænse dig til at tænke "fake" inden i dig selv?!

Det kan måske virke sårende, at du med ordet fake - rent faktisk påstår, at Pernille lyver - uden at du reelt kan vide om du har ret..

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 19-12-05 16:31

Birgitta-> så har du jo også skrevet at barnet selvfølgelig kan tage skade... du spørger HVOR, og så giver du selv svaret bagefter....

Iøvrigt har du da ingenlunde fået ret bare fordi du skriver det *GG*

Indtil du dokumenterer dine påstande.... er de jo ikke andet end netop: påstande...

Vh fluffy

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 19-12-05 16:59

Ok jeg har været væk fra tråden et stykke tid og jeg ser at der er kommet en del indslag ang. mine svar..........Jeg skrev nej11 i første svar for at ro den lille kommende moder ned så hun ikke behøvede at blive urolig af den grund...(hun får sikkert nok at tænke på??!!)
Se så var det at "korrekte" Klumme lige skulle komme ind og irettesætte alle Kandu'sere ved at vise hvor god og ordentlig han/hun nu er..
Da blev jeg lidt pissed off og måtte så lige finde et svar som kunne "Klummenteres" (dokumenteres) så alle igen kunne balance i hverdagen ...Måske med undtagelse af den kommende moder??? Se så var vi lige vidt....
Så nu ser jeg spændt hen til at læse de næste indslag hvis ikke spørgsmålet lukkes for hurtigt....

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 19-12-05 17:09

Det er da meget fint at berolige den kommende moder men det må bare ikke ske på bekostning af facts!! Det kan nu engang give alvorlige konsekvenser. Og det var jo det der udtrykkeligt blev spurgt om. Ikke sandt??

Birgitta -> Jeg gav dig iøvrigt ret i din allerførste påstand der gik på at fosteret KUNNE tage skade... Giver dig bestemt ikke ret når du senere støttede sverolas påstand om at denne druktur er uvæsentlig...

Måske du skulle starte helt forfra og gøre opmærksom på hvad det egentligt er du mener.... en gang for alle for det er mildest talt forvirrende når du skriver noget det ene øjeblik og noget andet det næste....

Vh fluffy

Godkendelse af svar
Fra : pernillealsen

Dato : 19-12-05 19:03

Tak for svaret sverola. tak for de beroligende ord.. de andre svar var jo total til grin.. men fandt ud af noget tror jeg..

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 19-12-05 19:11

Selvtak..........Det var da godt at du ikke blev helt skræmt af alle de indslag som dit spørgsmål frembragte....God jul og held og lykke videre i svangerskabet

Klem S

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-12-05 19:14

Sådan!!

Så du det Birgitta?! ..Pernille kom tilbage - og afsluttede spørgsmålet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-05 22:15

Alletiders pernille LOOOL

Du kunne da bare ha' skrevet at du ville ha et svar du kunne li, og der beroligede dig, og var bedøvende ligeglad med seriøsiteten og sandheden. Held og lykke med din baby.