/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Fordele ved at have to hunde
Fra : vixendk
Vist : 1140 gange
100 point
Dato : 16-12-05 08:44

Hej allesammen

Hvad er fordelene ved at have to hunde - og ulemperne? Vi overvejer nemlig nøje (eller jeg har bestemt mig, min kæreste har næsten bestemt sig) at få endnu en hund. Vi har i forvejen en dejlig Labrador på 1 1/2, og jeg synes det ville være rigtig godt hvis vi fik en legekammerat til ham.
Så vil i ikke være søde at komme med fordele og ulemper ved at have to hunde, så jeg kan stille dem op for min kæreste? På den måde kan han nok bedre se at det er godt at have to hunde, hehe (gæt hvad jeg gerne vil have at han skal svare

For mig er fordelene:

* Han får en legekammerat og en god ven
* Det er lidt sjovere i hverdagen, og der er altid en man kan lege og putte med
* Det er lidt sjovere at være alene hjemme når mor og far er på arbejde
* VI får også endnu en dejlig hund

Min kæreste er bange for at man ikke vil komme til at være lige så glad for hund nummer to som man er for nummer et, det passer da ikke, vel?

Vi bor i hus og har en lille have og en masse grønne områder omkring, og da vi ikke har noget græs i haven (vi har fliser og en terasse) er han bange for at den nye hund lærer kun at tisse på fliser, ligesom vores kun vil tisse og lave stort på græs. Man kan da godt vænne en lille hund til lige at gå uden foran huset eller over på græsset når man skal tisse, kan man ikke? Nu lyder det måske som om vi ikke går ture med vores hund, men det gør vi flere gange om dagen, det er bare lige "aften-tisningen" hvor vi lige lukker ham ud foran og tisser, og så går han i seng igen

Jeg håber meget i vil hjælpe mig med at komme med fordele og ulemper, og eventuelt også andre gode råd eller tips

Accepteret svar
Fra : melbit

Modtaget 110 point
Dato : 16-12-05 09:16

Hejsa....... Tja - det er jo en stor beslutning I står overfor og nogle store ? du stiller

Skal prøve at komme med nogle af mine erfaringer omkring 1/2/3 hunde. Ja vi har 3 stk. og må indrømme at vi osse gjorde vores overvejelser omkring hvordan det ville gå.
Fordelene er helt som du nævner - plus at hund nr. 1 hjælper med opdragelsen af den nye hvalp (gætter på at du vil have en hvalp) ?? Det er nok vigtigt at give den lov til det.......... Inden for rimeligheden grænse.
Ang. fliser og græs: Den lille nye vil jo nok i grove træk følge Jeres første hund - det er jo "lederen" og den voskne!
Og tro mig, man bliver fuldt ud lige så glad for hund nr. 2 og nr. 3 og nr. 4 hvis det skulle blive aktuelt Sådan er det jo osse med børn.

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 16-12-05 09:24

Thi hi.......... Det "kiksede" lige for mig - blev ikke helt færdig med mit indlæg - for der er jo osse ulemper!
Bl.a. At den lille nye lærer jo af den store - også unoderne Der er to hunde der evt. skal passes hvis man skal have "hunde-fri". Tænker her på ferie, weekendture og hva I ellers bruger Jeres fritid på.
Men helt ærlig - fornøjelserne både for mennesker og dyr opvejer helt sikkert "bøwlet".
Men I skal nok kigge efter en hund der matcher Jeres nuværende hund, med hensyn til sind, og aktivitets-krav m.m.

Held og lykke med Jeres nye "baby"

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-12-05 09:42

Få endelig hund nr. 2. De har så stor glæde og fornøjelse af hinanden, at man faktisk bliver ked af, at man har laden den første være alene.
Ca. 2 år er en passende alder for den første at få en kammerat, den er forventelig ret opdraget og kan bringe sin opdragelse videre til nr. 2. Altså bliver hund nr. 2 nemmere at opdrage. Hunde er flokdyr, så en forøgelse af flokken bringer glæde for den første. Det er også altid godt at få en at moppe lidt, den første har jo været underhund længe.
Underholdningsværdien for jer stiger krafting for to hunde er morsomme at betragte.
Selvfølgelig er arbejdet lidt større med to hunde, men ikke meget. Jeg synes egentlig først det kammer over ved fire hunde, hvor de mere får en flokmentalitet og det samtidig er svært at medbringe fire hunde rundt omkring. To-tre er ok.
Ang luftning vil den unge gøre det samme som den voksne.

Jeg synes, at I skal holde jer til Labrador nu I har en i forvejen. Det er en nem hunderace og I kender adfærden.

Positivt kan man sige, at det er dobbelt glæde, og man kan sagtens holde ligemeget af begge.
Negativt kan nævnes, at der skal mere foder, mere træning og ekstra dyrlægeregninger til.

Jeg håber I finder en god hvalp fra en seriøs kennel.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 16-12-05 10:13

Jeg kan også bidrage positivt med et lille indlæg. Vi havde i forvejen en dværgpudel-han på 14 mdr. og besluttede os for at finde en lille legekammerat til ham, og det er det bedste, vi nogensinde har brugt penge på. Vi købte endnu en lille dværgpudelhvalp(også en han) som vi nu har haft i 6 uger og kan kun sige at det indtil videre har været positivt. Vi måtte på loftet og hente en større hundeseng(fra en tidligere større hund) for de krøb sammen i een, selvom de havde hver sin. At se dem lege og hygge sig sammen er alt evt. bøvl værd. Det eneste bøvl vi hidtil har haft er at holde dem til hver sin madskål, da den lille jo skal have hvalpefoder, de vil gerne spise af samme skål, hvis de måtte. Vi glæder os nu til, at vi kan gå tur med dem sammen og til at komme på camping med dem til sommer. Køb endelig nr. 2, I vil ikke fortryde det, og kærlighed er der nok af til begge.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-12-05 10:32

Det eneste negative ved flere hunde er dyrlægeregninger.

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 16-12-05 10:42

Øv den slettede lige alt det jeg havde skrevet, men jeg prøver bare igen

Det er dejligt at høre at det er godt at få nummer to, det er jeg glad for. Ja vi har tænkt os at få en hvalp, og vi har kigget på en blanding mellem Broholmer og Rottweiler. Vi har kigget på begge racer individuelt, og da vi så blandingen tænkte vi at det må være noget for os. Både moderen og faderen har stamtavler.

Min hund er ret godt opdraget vil jeg sige, selv om han selvfølgelig prøver grænser af Det er meget godt hvis han hjælper med til at opdrage den lille så.

Mener i at de to hunde vil komme til at passe sammen, sådan rent psykisk? Vores er bestemt ikke nogen kylling og jeg tror ikke at han vil være bange for at sætte sig i respekt.

Hvad med det med at gøre ham til førerhunden, sådan at give ham mad først osv, er der hold i det, eller skal vi bare lade dem finde ud af det selv?

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 16-12-05 10:45

Ej hvor sødt Sonjor, det er jeg glaf for at høre. Jeg håber også at mine vil komme til at putte sig sammen

Vi havde tænkt os at få en tæve, men ville to hanhunde godt kunne enes? Mine forældre har en Golden-han på 2 år og en Cairn Terrier-hun på 12 år som vi tit kommer op og leger med, og der skulle begge hunde jo gerne kunne tages med. De er min hunds bedste venner, og sådan skulle det jo også gerne blive ved med

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 16-12-05 10:54

Jeg tror at du skal gå ind og "studere" lidt på den kombination at hunde du har kig på....... Om det måske er en lidt for hektisk blanding til Jeres Labrador?
Min overbevisning er at hunde af samme køn kommer bedre overens - men det tør jeg ikke gøre mig for klog på - jeg tror at der er delte meninger om det!
Vi har selv tre hanhunde og det har vi overhovedet ingen problemer med. De hygger, leger og sover sammen i en stor bunke. Og vi er fri for at tænke på løbetids-problemer. Det kan jo godt gøre en handhund lidt "kuldret"

Kommentar
Fra : mnistad

Dato : 16-12-05 11:03

Hej Vixen

Det er dejligt at høre om alle de gode erfaringer der er med hold af flere hunde.
Og det er da også rigtigt, at eksempelets magt kan have en positiv effekt på den nye hvalp så du sparer noget arbejde.
Der er dog nogle ting du nøje bør overveje:

Hvis de to hunde er hanner risikere du problemer med hierarkiet både overfor hinanden og fremmede hunde med mindre du er i stand til at udvise et suverænt lederskab. I denne forbindelse vil jeg anbefale en aldersforskel på 2 – 3 år, hvilket i de fleste tilfælde, vil bevirke at den ældre hund naturligt vil indtage en højere status end unghunden. Her skal du dog være opmærksom på at visse racer er meget dominante, hvorfor dette ikke altid er en tilstrækkelig foranstaltning.
I forbindelse med tæver er interaktioner med fremmede hunde ofte et problem.
Men som sagt, er din evne til at agere som leder en vigtig del af dette.

Et andet problem kan være opdragelse af to hunde samtidigt, da de har problemer med at finde ud af mod hvem af dem din kontakt er rettet, hvilket kan give en del forvirring. Medmindre du har mulighed for at træne den separat.

De fordele du nævner i dit indlæg er reelle nok, men du bør huske at en hund primær skal bruge dig, og ikke en anden artsfælle som flok. Hvorfor daglig kontakt og leg med fremmede hunde sagtens kan tilfredsstille den behov for artsfælle kontakt.
Hvad angår argumentet om fordelingen af dine følelser, er det ikke mit indtryk eller min erfaring at dette er et problem, og toilet træning er heller ikke svært. Da du hurtigt kan lære en hund hvor du ønsker at den skal besørge.

Hvis du ønsker yderligere information kan du ringe eller skrive en mail (se adr. på min side)

Jeg ønsker dig dog, uanset hvad du måtte bestemme dig for, en god fremtid for dig og din/e hund/e.

MVH Martin

Kommentar
Fra : mnistad

Dato : 16-12-05 11:10

PS.
Blandede køn er en rigtigt dårlig løsning medmindre man foretager indgreb for at undgå seksuelle interaktioner.

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 16-12-05 11:13

Hej Martin

Jeg er godt klar over at den anden hund ikke skal være en erstatning for vores samvær med vores hund, og det bliver den heller ikke, det ville mere være som at få en lillesøster eller lillebror og dermed bare få en god ven Mange tak for dine gode råd, og alle i andres også selvfølgelig

Jeg tror godt at vores seje labrador kan klare den lille, for han er ret tuff Ej helt seriøst så tror jeg ikke det vil være noget problem, han er vant til at klare sig. Han er vokset op med mine forældres hunde og en Schæfer/rottweiler-blanding og Amstaff'er og der har alrdig været nogle problemer. Jeg tror også måske at Broholmer/rottweiler-blandingen vil være lidt mere stille og rolig end ham (han er en rigtig vildbasse noglegange, fordi det jo ikke er nogle vildt aktive hunde, eller tager jeg fejl?

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 16-12-05 11:21

Hejsa

Jeg kan kun tilslutte mig det positive ved at have flere hunde (har jo selv 3 labber)

Fordelene er jo helt sikkert den fornøjelse som hundene har af hinanden og så selvfølgelig glæden ved at have flere, for jo, man bliver mindst lige så glad for den næste. Hver gang vi har fået en ny hund har jeg tænkt at den skal da nok blive god, men den kan jo aldrig blive ligeså god som dem vi har, og hver gang er den blevet mindst lige så god, blot på sin egen måde.

Ulempen er selvfølgelig at det sviner lidt mere og tager lidt længere tid (luftning og opdragelse), men det er på ingen måde dobbelt så besværligt at have 2 som det er at have 1. Den første hund hjælper ofte til med at få den nye til at falde til.

Omkring det med pasning er det selvfølgelig rigtigt at det er sværere at få familien til at passe flere hunde, til gengæld er det jo meget nemmere at sætte dem i en god pension. Uanset hvor god en pension er ville jeg være ked af at sætte en enkelt hund i pension, men når man har flere så har de jo hinanden.

Omkring racevalget, så ville jeg være meget forsigtig med den blanding du nævner, hovedsageligt at sundhedsmæssige grunde. Begge racer er store racer med stor tendens til HD og ved at undlade at købe fra en seriøs kennel, så er det for mig at se lidt et spil i lotteriet. Det er jo sådan at ved de hunde som DKK røntgenfotograferer der har 29% af broholmerne HD og 27% af rottweilerne har HD. Så jeg ville i hvert fald aldrig turde købe hunde af disse racer eller blandinger deraf (ja og for den sags skyld alle andre store hunderacer) uden at jeg var sikker på at forældrene var HD-fotograferet, at alle hundene i stamtavlen var HD-frie og jeg ville tjecke meget godt op på forældrenes søskendes status og evt. afkom. Kun på den måde kan man være rimelig sikker på hvad man køber (der er jo stadig ingen garantier, for det er jo levende dyr det drejer sig om, og naturen er nogen gang uforudsigelig).

Men god fornøjelse med at finde hund nr. 2.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-12-05 11:35

Hejsa Vixen!
Jeg vil spørge dig om, om det er EN hund I/du vil have, eller det er DEN hund?
Umiddelbart ville jeg også overveje racen en ekstra gang - blandingen broholmer/rottweiler behøver bestemt ikke at være en rolig hund. Broholmeren er en meget opmærksom hund, god vagthund og forholdsvis rolig. Men rottweileren kan ikke karakteriseres som en rolig hund. Ikke som race, ihvertfald. Der skal en pæn portion opdragelse til.
Inden I træffer beslutningen synes jeg, I skulle sætte jer ned og finde en masse oplysninger om de to racer. Begge racer skal kunne passe ind i jeres husholdning, ellers dur det ikke.
Husk, at en hund ikke må være et impulskøb.

Ud over det - med undtagelse af de forhøjede udgifter er det da et hit med to hunde. Af alle de ovenskrevne grunde

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-12-05 11:38
Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 16-12-05 11:52

Tak for likns'ne

Vi har overvejet at få EN hund mere, men så faldt jeg over denne blanding i går, og da det er racer som vi har undersøgt begge to, så faldt jeg for den

Jeg ved at der er et kuld ældre søskende som vi kan få kontakt med og at moderen og faderen har stamtavle, men mere ved jeg ikke. Jeg vil selvfølgelig undersøge med HD og så videre inden vi bestemmer os helt, men umiddelbart lyder det som en god blanding

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-12-05 15:06

Det er et svært spørgsmål, for man skal altid tænke på, at det jo ikke er hunden der vælger ny partner/legekammerat, og om der i det hele taget skal være en mere.

Det der kan være ulempen, er at få dem til at trives sammen, for det vil altid være sådan, at to hunde vil forsøge at lave en rangorden, hvor den ene er "overhund".
Og hvis man får to hunde med en stærk vilje, er det næsten på forhånd dømt til at mislykkes.

Og den Rottweiler/Broholmer du nævner, lyder som en "farlig blanding" af to viljestærke, dominante racer, som både kræver god hundeforstand at opdrage, og som bestemt ikke har til sinds at underlægge sig en Labrador.

Til en Labrador ville jeg helt klart anbefale en lille hund som kammerat eller en af samme race, hvis man absolut skal have mere end en.

Andre ulemper, hvis man kan kalde det sådan, men i det mindste så ting man skal tænke på, pladsen der er til rådighed, dobbelt arbejde med træning, lufteture, rengøring efter hundene, dobbelte udgifter til foder, dyrlægeregninger o.s.v.

Positive ting: At hvis det fungerer, er det måske godt for hunden at have selskab.

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-12-05 15:36

Jeg ville slet ikke begive mig ud i en blaning, du aner ikke hvad den indeholder.

Jeg ville kigge efter en lab mere.

Som DKK skriver: Visse blandinger er som nitro og glycerin......

P.S. Vi har 4 tæver og flokken fungerer problemløst.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 16-12-05 20:45

Vi har tre hunde og vil ikke undvære nogen af dem. Man kan sagtens holde lige så meget af nr. to som af den første. Det er jo ligesom med børn.

Da vi skulle gå fra to til tre spurgte jeg en, som havde 3 i forvejen, og hun sagde ganske rigtigt:

De fylder for tre, de sviner for tre og de koster for tre.

Til dette kan jeg tilføje, at når de er våde, er der flere poter m.v. at tørre.

Og når man skal på ferie, og de evt. skal i pension - så er det selvfølgelig også dyrere.

Men derudover er det bare dejligt. De har stor glæde af hinanden.

Der er også flere at gå til træning med, så det bruger vi en del tid på. Vi har også lært/læst en masse om hundeflokke, så vi kan forstå, hvorfor de agerer, som de gør.

Det er meget givende.

Man skal bare huske, at det er den "gamle" hund, der skal støttes, når man får en ny, så den ikke føler sig tilsidesat. Find en god og erfaren opdrætter, som kan fortælle jer om, hvordan man gør. Tal evt. også med DKK.

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 17-12-05 10:23

Jeg tror ikke at der er meget hverken nitro eller glycerin over en Broholmer såvidt jeg har læst mig til Det er måske mere rottweileren, men er den lige så dominerende når det er en tæve?
Jeg har læst at det er nemmere at opdrage en tæve, er det rigtigt?

Vi vil selvfølgelig støtte vores "gamle" (hehe) hund meget, han skal absolut ikke føle sig overset, men jeg tror han bliver glad for at få en ven, jeg er måske mere bange for at han bliver så glad at han bliver lidt for voldsom ved den (han har en svaghed for små hunde - de SKAL bare leges med

Hvor er det bedst at lade dem mødes første gang? På et neutralt område ligesom med en lidt ældre hund, eller er det ligemeget når det er en hvalp?

Mange tak allesammen for de foreløbige råd og erfaringer, det sætter vi virkelig pris på Det hjælper virkelig meget når andre der har to hunde kan fortælle om deres erfaringer istedet for at skulle læse det hele i en bog

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-12-05 11:33

Både broholmeren og rottweileren skal have meget hjernearbejde og rottweileren skal tillige have meget fysisk arbejde. (Kender ikke broholmer nok til at vide, om den kræver meget fysik - men kunne faktisk godt tro det)
At det er en rottweiler-tæve forandrer en smule, men ikke meget i det store løb. Den kræver en stor mængde opdragelse, klare grænser, masser af aktiviter og lange gåture. Der er stor forskel på den og en labrador, der er lidt mere "behagesyg" i forhold til sin ejer og derfor føles lidt mindre "grænsesøgende", hvis man kan bruge det ord.
Det er en skøn hund! Men den kræver ligeså meget arbejde at opfostre som en schæferhund gør.
Igen - Broholmeren kender jeg ikke så godt, men forventer at den også er lidt af en arbejdshest

Vedrørende det første møde, kan du bare tage hvalpen med hjem. Din hund er vant til andre hunde, og der er ikke nogen "trussel" i en hvalp, så det skulle slet ikke være noget problem.
Og så vil jeg lige gentage, at det er vigtigt, at det er den gamle hund, der får mest opmærksomhed i starten. Den lille har alligevel mest brug for at få fred til at undersøge sit nye hjem.

Vaxen

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 20-12-05 08:31

Vores lab får også godt med hjernearbejde, det elsker han, så jeg tror ikke at det ville være noget problem at kunne aktivere den nye hund også Jeg kan godt lide at udfordre mine hunde, ment på den måde at jeg godt kan lide at give dem hjernearbejde, de bliver så glade når de rigtig får brugt deres krop og hjerne, og det synes jeg er dejligt

Godkendelse af svar
Fra : vixendk

Dato : 21-12-05 15:26

I har allesammen givet rigtig gode råd og tips, og jeg ville gerne give jer allesammen point, men jeg har valgt at give dem til Melbit i denne omgang

Skriv endelig i tråden hvis i finder på flere ting og råd

Glædelig jul til alle