/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulvafløb og nye fliser i badeværelse
Fra : ulrik1976
Vist : 12442 gange
200 point
Dato : 15-12-05 19:57

Hej er det lovligt at hæve den nyværende gulvafløb med en en afstandsfirkant?

vil ligge nye fliser på gulvet oven på de gamle.

Har hørt både ja og nej.

Der kommer selvfølgelig vådrumsmembran under fliserne

Mvh Ulrik

Accepteret svar
Fra : Jimmy17

Modtaget 210 point
Dato : 15-12-05 19:59

Er det dit egen hus???
I så fald er det lovligt

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 15-12-05 20:01

Det er i eget hus )

Noget man kan læse nogen steder???

mvh ulrik

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-12-05 20:05

Du kan helt sikkert finde noget på www.ask-alex.dk

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 15-12-05 20:08

Det er ikke ulovligt at forhøje dit nuværende gulv (og afløb) det gamle gulv vil jo virke som det altid har gjort og er dette tæt fra før vil der ikke kunne ske lækage ned til etagen under (hvis der findes sådanne)

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-12-05 20:11

sverola
Hvis det er i boligforening, er det som regel ( ifl. boligforeningens regler ) ikke lovligt.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-12-05 20:11

Men ellers enig med dig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-05 20:14

Du skal have fat på et - vådrumsreglement - hvis du vil have det sort på hvidt, men ellers er jeg enig med de øvrige, så gå du bare i krig

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 15-12-05 20:14

http://byggepladsen.com/xpertlist.cfm?id=10099
Her er en link med spørgsmål som jeg tror du kan bruge -murermesteren forklarer meget godt hvordan du går frem

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 15-12-05 20:20

Ja ups Jimmy17 den havde jeg ikke lige kalkuleret ind,,,,,,,,Tak,,,,,,,,, Men -men i mit ungdommelige letsind lod jeg mig rive med og gik bare ret og slet ud fra at det var egen bolig

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-12-05 20:23

Det er i orden sverola.

Har selv prøvet at være lidt for hurtig.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-12-05 20:37

Hejsa
Jeg har hørt om eksempler på at gør det selv løsninger hvor nogen bare løftede afløbet med en ramme der ikke var tæt. Det gjorde at der kom vandskader under fliserne... Det er noget møj. Problemet er hvis forsikringen ikke dækker fordi man laver hævning af afløbet forkert.
Det er ikke alle afløb man kan hæve og få tæt uden at løfte hele afløbs-"brønden"... Da jeg ikke lige kan se hvordan dit afløb er lavet er det ikke til entydigt at svare på.
Men det skal være håndværksmæssigt korrekt udført for at forsikring dækker evntuelle vandskader.
Man kan lave alt for egen regning og risiko, nogle ting er bare fordyre til at udelade håndværker.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Letmatronen

Dato : 15-12-05 22:33

Ho ho ho glædelig jul!
Skal det være helt korrekt, så kræver det en autorisation at ændre på afløb! Det kan du læse om i afløbsregulativet. Skulle du mod forventning gøre det selv! ho ho, så findes der kraver til de fleste nyere afløb, disse kan købes hos tømmerhandleren eller vvs-grosisten. Eller en af de mange net butikker.
Det kræver at du ved helt sikkert hvilket gulvafløb du har, mål dig frem til nøjagtig størrelse og spørg så hos vvs-grosisten. Når du så har hævet dit afløb (er du forøvrigt sikker på det er nødvendigt, hvis du alene skal forøge med en klinketykkelse, så tror jeg du kan gøre det med en afløbsramme) så skal du have udført en vantætning af gulvet inden du lægger klinker. Læs om hvordan på hjemmesiden www.alfix.dk. Efter vandtætning så kan du lægge klinker. Det kan du også læse om på nævnte hjemmeside!
Her har du mange timers dejligt arbejde, god fornøjelse.

Ho ho ho

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 16-12-05 22:49

hej
undskyld jeg spørger
hvorfor ikke tage de gamle filser væk?
ved godt det støver men alligevel
ligger de gamle fliser godt nok ikke noget med at de ligger
løse eller er flækket og "vådrumsmembran under fliserne"
det ville jg ikke gøre kun i bruse kabine der kan findes
helt klare retning linier i et hver byggemarked
omkring kantbånd m.m.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 17-12-05 14:28

For nu lige at få afsluttet dette ...Hvis du lægger et nyt lag fliser ovenpå de gamle uden at hæve det mere end de 8-10 mm det kommer til at fylde så er der ikke noget problem...Du renser de gamle fliser (affedter) smører en membran på og så lægger du de nye...Når du så kommer til afløbet lægger du en Sikaflex kant rundt om afløbet og limer umiddelbart de sidste fliser fast ...Nu har du en vandtæt forsegling ..et par dage efter fuger du ...Så venter du lige de 3 uger du skal før du sætter varme på og så er den potte ude

mvh

Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 19-12-05 12:52

Tak for svaret Jimmy17.