/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fryseegnet gulerodssuppe
Fra : pipzi
Vist : 4908 gange
50 point
Dato : 14-12-05 18:29

Er her mon nogen der har en rigtig god opskrift på en gulerodssuppe, der er fryseegnet ?

Der må ikke være alt for mange ingredienser i, og skal være nem og ligetil... og selvfølgelig skal den smage godt.

Jeg har forsøgt at lede på nettet, men der var ikke rigtig nogen som tiltalte mig. Jeg mindes at have smagt en god og cremet engang, hvor man hakker det hele, så suppen stort set er flydende som tomatsuppe.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-05 18:33

du kan uden besvær fryse grøntsags suppe i det hele taget - og opskrifter er der masser af - du kan jo også lave din egen - de der håndmixere/mosere egner sig fortrinligt til det med at mose og lave suppen creamet med for eks græsk youhurt/creamfine eller lign når man tilbereder bagefter er ingen sag -

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-05 18:34

i denne er der muligvis for mange ingredienser??

Frysning: Fryseegnet.
Tilberedningstid: Ca. 30 minutter.

Vareforbrug:
1 kg økologiske gulerødder
2 mellemstore kartofler
1½ liter grønsagsbouillon f.eks. fra hvidkål.
1 stort løg
3-4 fed hvidløg
15 g smør
1 dl Fløde
1 dl yoghurt naturel
12-15 blade frisk basilikum eller en spsk. tørret.
1 knsp. cayennepeber
salt og peber

Sådan skal man gøre:

Gulerødder og kartofler skrælles og rives groft. Koges i grønsagssuppen i 10 minutter ved svag varme.
Løg og hvidløg hakkes fint og svitses i smørret på en pande.
Grønsager og løg blandes sammen.
Suppen hældes fra og grønsagerne blendes til en jævn puré.
Puréen hældes tilbage i suppen og bringes til kogepunktet.
Tilsæt fløde og yoghurt. Suppen må ikke koge for så skiller yoghurten.
Smag til med krydderier og server den varm med groft brød til.

fra dette link http://www.slottet-i-smoermosen.com/madopskrifter/middag/middag050.html

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-05 18:37

http://www.google.dk/search?hl=da&q=gulerodssuppe&meta=cr%3DcountryDK
google links

ps gulerodssuppe kan laves som en enkel rødbedesuppe.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-12-05 19:03

Pipzi -> Alt er jo fryseegnet, der er blot noget der kan holde sig længere tid i fryseren end andet.

Hvis en suppe har et højt indhold af fedt, holder den ikke ret længe i fryseren fordi fedt hurtigt bliver harsk. De fleste supper HAR et højt indhold af fedtstoffer, og er pr. definition ikke specielt velegnede til nedfrysning. Når du derfor spørger om en god gulerodssuppe, vil jeg anbefale dig at fryse ingredienserne ned hver for sig. De holder sig længe i fryseren. Så kan du tage dem op når du har lyst og bruge dem til at lave en god suppe med/af. Altså: Lav selve suppen af frosne råvarer og tilføj selve suppen kort før retten skal spises. Du kan så evt. bruge en god bouillon-suppe/terning. Hilsen