/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
beckski
Fra : ans
Vist : 680 gange
60 point
Dato : 12-12-05 20:45

Hvor har du læst, at man renser en termokande med AFLØBSRENS ?????????

Dit tip http://www.kandu.dk/dk/tip/12973

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-12-05 20:49

hvor ????
jeg har selv opfundet metoden!!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-12-05 20:51

Du er da opfindsom.

Mon ikke du kan få patent på den metode?

Så kan du jo sælge det som "beckski flasker"

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 70 point
Dato : 12-12-05 21:04

Vældig opfindsomt...Jeg skulle nok betakke mig for at bruge kaustisk soda til noget som helst i mit køkken...

Man kan jo nøjes med et skvæt bagepulver eller natron - det har den samme virkning og er måske lidt mindre miljøskadelig end de andre kemikalier

Vaxen

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-12-05 21:22

skyd nu ikke ideer ned bare fordi de er mere effektive end svage baser!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-12-05 21:26

Det er muligt, de er mere effektive, men det er fuldstændigt unødvendigt, når nu svagere baser rent faktisk virker fremragende....
Jeg bruger også eddike til at afkalke med i stedet for eddikesyre eller citronsyre - det virker ganske glimrende og ikke så skrapt for hænder og andet....

Det er jo heldigvis enhver frit for

Vaxen

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-12-05 21:31

du er sgu en skarp kemiker ;)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-12-05 21:38

Det er jo logik for pedalhøns af de kraftigere baser virker mere effektivt end de svage. Derfor er der vel ingen grund til at bruge de stærke sager.
Der er jo heller ingen tvivl om, at saltsyre virker bedre til afkalkning end eddike/eddikesyre... Meeen, det er vist de færreste der propper saltsyre i kaffemaskinen

Kemiker.... ved ikke lige, hvad du prøver at sige.... Jeg vælger at være positiv og tro, at du er et rart menneske, der godt kan klare at folk er uenige

Vaxen

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-12-05 21:40

yeps..... har du da nogensinde prøvet saltsyre i en kaffemaskine ??? det ser sjovt ud.... og man får ikke kaffe før man køber en ny maskine

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-12-05 21:46

Nix - har jeg aldrig prøvet...Men da jeg var lille, havde jeg sådan et fint glas fra spejdersnus.. Det lignede så fint et reagensglas.
Så jeg fandt lidt klorin og så noget eddikesyre og blandede det i mit fine Reagensglas... Og reagerede, det gjorde det... Der fik jeg min første kemilektion

Vaxen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-12-05 22:04

Årh hva?! ...Endelig et brugbart tip!

Jeg stod lige og manglede noget til min fars termokande

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-05 22:08

høh - fandt engang en brugt kande til kaffemaskinen jeg ville bruge som reserve "hvis nu" og afkalkede i mangel af andet med saltsyre - meget lidt - og blot et par sekunder så var kanden fin - så hvorfor ikke inden i en termokande ???

nænænæ -holder mig også helst til de svagere midler

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-12-05 22:10

jeg har engang givet min mand afkalker i kaffen, det hjalp ikke en døjt, måske jeg skulle prøve med saltsyre??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-12-05 22:18

Gad vide om man kan bruge en atombombe som termokanderenser? Har godt nok ikke set tipset endnu men de må jo komme en dag! "The mother of all termokandetips"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-05 22:27

Godkendelse af svar
Fra : ans

Dato : 13-12-05 12:58

Tak for svaret vaxen.

Hilsen ans