/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Zimtstangen
Fra : netper
Vist : 815 gange
200 point
Dato : 12-12-05 10:54

Jeg har lige en opskrift mere her som også er på tysk og som jeg også gerne ville have oversat, det kunne jo være.

Mvh
Per

Zimtstangen

Zutaten
250 g Mehl
250 g Zucker
2 Eier
50 g flüssige Butter
1 ganzer Esslöffel Zimt
1 Prise Ingwer

Zubereitung
Alle Zutaten werden zu einem glatten Teig verknetet, den man über Nacht ruhen lässt und am nächsten Tag zu Stangen oder Buchstaben formt, mit Eiweiss bepinselt und bei mittlerer Hitze hellbraun backt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-05 11:07

du netper - har du en hjemmeside hvor du samler opskrifter ?????
den nysgerrige

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 210 point
Dato : 12-12-05 11:39

Jamen så prøver jeg da igen Per:

Kanelstænger

Ingredienser:

250 g Mel
250 g Sukker
2 Æg
50 g smeltet smør
1 Spiseskefuld knust Kanel
1 Smule Ingefær (En knivspids, eller efter smag)

Tilberedning:

Alle ingredienser blandes til en glat dej som man så lader hvile natten over. (Helst overdækket med et klæde, men udenfor køleskab).
Næste dag kan man så forme dejen i stænger eller bogstaver eller lign.
Man pensler med æggehvide og bager ved middelvarme til brødet er lysebrunt. (ca. 180 grader i ca 30 min)

Men prøv dig frem.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-05 11:57

de formes normalt i stænger eller kikslignende former - for sjov til bogstaver(tradition i visse tyske egne) eller for eks juletræer (fantasien er god at have med)

god fornøjelse netper

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-05 12:15

Ja mirit eller til Kagemænd ved børnefødselsdage.

Per - Du kan finde den samme opskrift på dansk ved at søge på Kanelstang.

Der er også en anden opskrift der ligner, den hedder Brunsviger og er en Sønderjydsk specialitet. Men forskellen er næsten ikke eksisterende, det er mere et regionalt slagsmål om kagen hedder Kanelstang eller Brunsviger.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-05 12:33

Per -> Jeg kommer lige i tanker om hvad forskellen ER på Kanelstang og Brunsviger.!!

Man laver en sirup af Brun Farin, lader den køle ned. Når så Kanelstangen er bagt og rygende varm kommer ud af ovnen, overhælder man den med den mørke sirup. Denne lægger sig så i alle hullerne og glider ned over kagens sider.
Det gør Kanelstangen sødere, og den sukkermasse der lander på bagepladen "svider og bliver brun". Deraf navnet Brunsviger.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-12-05 13:54

Hej Per - Kunne du bruge oversættelsen m.m. ?

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 14-12-05 13:59

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-12-05 14:02

Velbekomme