/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Citroën går skidt
Fra : ikazoo
Vist : 833 gange
200 point
Dato : 11-12-05 16:03

Hjælp søges til min gamle citroën ZX 1.6i, fra 1992.

Den går ikke særlig jævnt, måske kun på 3 cylinder, og så oser den helt vildt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-12-05 17:09

Nyt luftfilter, nye tændrør, nyt bensinfilter.
En kompressionstest.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-12-05 20:55

Hvilken farve har røgen, hvidlig, blålig eller sort?

Hvid kunne tyde på defekt toppakning eller topstykke, men så ville bilen bruge vand.

Blålig røg, motorolierøg, kunne betyde defekt stempel eller stempelringe, slitage, eller måske en brændt ventil eller anden defekt i topstykke.

Sort røg er uforbrændt brændstof eller forkert justering, så der ryger uforbrændt brændstof i udstødningen, eller defekte tændrør eller tænding.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : pims

Modtaget 200 point
Dato : 11-12-05 20:58

Hvad farve har røgen? Hvis den er hvid, er din toppakning deffekt. Hvis den kun kører på tre cylindere, kan det skyldes at pakningen er brudt sammen ved en af cylinderne og at der derefter løber kølervæske ind i forbrændingskammeret, hvilket forårsager røgen.
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-12-05 21:35

Det kan være mange grunder til at bilen går kun på 3 sylindere.
alimak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-05 22:50

Vi mangler at få farven på "røgen".

Kommentar
Fra : ikazoo

Dato : 12-12-05 06:00

Har fået konstateret, at toppakningen er gået.

Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : ikazoo

Dato : 12-12-05 06:01

Tak for svaret pims.