/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
hvad hedder sådan en forlængerledning ??~
Fra : miritdk
Vist : 1786 gange
50 point
Dato : 11-12-05 15:45

Jeg havde i sin tid en forlængerledning der fungerede sådan at lige meget i hvilken ende af den jeg skulle bruge den kunne jeg slukke og tænde uden at rende frem og tilbage til hovedkontakten - hvad hedder sådan en - og evt hvor kan den ses/købes ?????????????

altså - tænder på hovedkontakten - slukker et andet sted - og hvis jeg vil tænde/slukke igen så er det ligemeget hvor jeg gør det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-12-05 17:12

Tror du er ude efter en korraspondencetænding.
Men ledningen har jeg aldrig set.
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/korrespondance.php

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-12-05 17:49

hmm - noget kan tyde på at du har ret - eller er inde på det helt rigtige - dog - forlængerledningen jeg havde købte jeg for 1½ år siden - den røg for et par måneder siden - og siden har jeg ikke kunnet opdrive den (forretningen hvor den blev købt eksisterer ikke mere)

venter lige og ser om nogen kommer med noget mere brugbart - alternativt kan man få lavet sådan en forlængerledning ?????????????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-12-05 19:12

Det hedder ganske rigtigt korrespondancetænding.

og fungerer som Teil skriver.

Men så vidt jeg ved, må de nu kun bruges på faste installationer, altså vægmonterede tænd/slukkontakter, og ikke på løse forlængerledninger.

Muligt jeg husker forkert, men mener det er sådan.

mvh dova

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-05 20:57

Den forlængerledning, hvad blev den brugt til.
Var den fastmonteret til noget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-05 21:00

Det kan laves med en 4 ledet ledning (gulgrøn må nemlig ikke bruges)
Og 2 stk skiftekontakter, der monteres som korrespondance.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 11-12-05 21:07

Det kan vel lade sig gøre, med en korrespondance afbryder i begge ende af forlængerledningen, der så skal have 3 ledere(evt. plus jord)
Altså A-korrespondance som vist i linket!
Det kan ikke lade sig gøre, at bruge vægafbryderen!!

Gert

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-12-05 23:10

æuw jeg fatter ikke meget af det - men den jeg havde lignede til forveksling en almindelig forlængerledning, men havde en afbryder kontakt i begge ender - altså lige før kontakten og ligesådan i den anden ende før tilslutningen til for eks den lampe den blev brugt til. Ikke noget med to kontakter - så hvor i alverden står jeg nu og var den virkelig så underlig ?????????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-05 23:15

Hvad skal du bruge den til................

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-12-05 23:21

eyvind - netop til for eks en lampe/tv/osv, der af og til placeres for eks ved gæsteseng (der flyttes på møblerne af og til )

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 50 point
Dato : 11-12-05 23:26

Du har set syner Merit.
Køb du dig sår'n et sæt med 4 afbrydere (den ene kan være en lysdæmper) og en fjernbetjening. De fås på tilbud i Aldi, A-Z, Føtex ........til omkring 150 kr.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-05 23:33

Det kan da også lade sig gøre at lave det.
Med de kontakter jeg kender bliver det lidt klodset.
Men jeg ved ikke endgang om det er lovligt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-12-05 23:38

gambrinus nope nope og nope - men da jeg skal bruge den - også til andre ting er jeg jo interesseret i at netop få sådan en igen.

hmm - kan da være jeg skal have en snak med en elektriker trods alt

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-12-05 23:41

Lovligt er det nok, hvis man ellers kan finde
et par omskifterkontakter til at sætte på en ledning.
Jeg har dog aldrig set sådan nogle.
Ikke til stærkstrøm te' vær' te' fald.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-12-05 23:42

Jeg ER sgu' da elektriker !
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-12-05 23:44

hahahahahahahahahahahah kom du lige i tanke om det gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-12-05 23:45

Hvordan så de der afbrydere/omskiftere ud, der sad på den ledning ?
Som en alm. gennemgangsafbryder ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-12-05 23:48

de lignede dem der sidder på mange ledninger til lamper (bordlamper osv) men en smule kraftigere - og hold så op med alle de stødende betegnelser jeg ikke fatter en sk----------ålfuld af

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-12-05 23:53

Det er det man kalder en gennemgangsafbryder.
Men jeg har aldrig set dem med omskifterfunktion.
Sorry
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-12-05 23:57

hmmmm - æuw indtil videre så da

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-05 13:42

nå..... elektrikeren kendte til den ledning, mente den lå lige i gråzonen af hvad der er lovligt - prisen ganske ublu - så må vist ty til anden udvej.

Er de der med fjernbetjening sådan indrettet at man blot kan slukke/tænde ?????? (gambrinus)

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 13-12-05 00:24

Tak for svaret Gambrinus. Når det ikke lige kan være anderledes

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-12-05 13:53

Ups…Undskyld Mirit. Her er jeg igen.

De fjernbetjenings-sæt jeg har set og selv har et af, består af fire enheder, der ligner et alm. tænd/sluk ur til at sætte i stikkontakten. Den ene er som oftest en lysdæmper og de tre andre en on/of afbryder. Der følger en lille fjernbetjening med.

Jeg har ledt efter dem på nettet, men har ikke kunne finde nogle.
Aldi, Jem & Fix, A-Z har dem nogle gange på tilbud til ca. 150 kr.
God jagt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-12-05 14:19

selv ups - har selv fundet dem - det haster jo ikke

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-12-05 14:26

Hvor ????
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-12-05 14:28

Jeg ku' godt bruge et sæt til.
Men det er måske en julegave til mig, du har købt ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-12-05 14:28

Jeg ku' godt bruge et sæt til.
Men det er måske en julegave til mig, du har købt ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-12-05 14:42

goe´gamle hørsholm - og vel skal du ikke nikke nej have julegave ggggggggg

(tror jeg er blacklistet på julemandens ønskeliste forresten )

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-12-05 17:58

Jamen.... Hvor i Hørsholm ?
Hubertus, Nokken, Lime Light, Kulissen, Pinocci, Aldi ??
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-12-05 17:59

Pinnoiccio ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-05 08:53

hahaha - ingen af stederne - spørger når jeg ved det - det var ikke mig der var i byen