/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilvask
Fra : syllemus
Vist : 10182 gange
300 point
Dato : 09-12-05 21:56

Hej

Da jeg lige har fået en fabriksny bil og ikke ønsker at bruge vaskehaller for at få bilen vasket, da der er en stor chance for at få ridser i lakken.
Er der nogen her der kender et sted i København hvor man selv kan vaske sin bil, evt. med en højtryksspuler?

Kommentar
Fra : pims

Dato : 09-12-05 22:04

Hvis du er bange for at få beskadiget lakken, så forstår jeg ikke at du vil bruge en højtryksspuler. Lunkent vand og en god autoshampoo, f.eks. Alaska Super 1 med voks i.
Og så en blød svamp eller børste. Det er noget bilen ka' li'.
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 09-12-05 22:08

Hej syllemus!

Jeg vil ikke anbefale dig at bruge en højtryksspuler. Hvis du er for langt væk, så kan du ikke fjerne snavset & hvis du er for tæt på, så er der en chanche for at du kan skade lakken på din nye bil)

Det jeg vil bruge er :

En blød svamp
En spand med vand & hårshampoo (Hårshampoo er billigere en autoshampoo & virker lige så godt)
En slange med rendende vand
En gummi skraber (til at fjerne det overskyende vand fra lakken)
En masse bløde bomuldsklude (til at tørre lakken med)

Jeg kender desværre ikke noget til vaskepladser i KBH!

Tri

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 09-12-05 22:11

Er det ikke bedst at undgå at røre bilen mens der er skidt på, ellers ridser man vel lakken. Derfor mener jeg det nok er bedst lige at skylle skidtet af først evt. med en vandslange eller højtrykspuler.

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 09-12-05 22:14

Det har du helt ret i!

Rør ikke lakken før du har skyllet den over med rendende vand fra en slange

Tri

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 09-12-05 22:15

Jeg er godt klar over at højtryksspuleren ikke skal køre med fuld kraft, da man derved som i selv skiver, skader lakken.

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 09-12-05 22:16

Når du alligevel har fat i slangen, så skal du lige huske at skylle dine hjulkasser, så der ikke sidder noget snavs i dem! Snavs suger vand & vand er med til at danne rust!

Tri

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 09-12-05 22:18

Tri, det skal jeg nok huske, jeg har dog sørget for at få bilen undervognsbehandlet inden modtagelsen.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 09-12-05 22:24

Hårshampoo er ikke lige så godt som autoshampoo, der er visse ting i autoshampoo som gør at den opløser snavs mere effektivt end hårshampoo. Og hvis man bruger en med voks i, efterlader det en beskyttende hinde på samme måde, som hvis den var poleret op.
Pims

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-12-05 22:28

1. Skyl alt det grove snavs væk med en vandslange evt.med strålespids på. (Ingen højtrykspuler).
2. En spand lunken vand,med shampoo i.
3. En blød svamp. (Endelig ikke børste,da du uvilkårligt vil slå mod lakken her og der).
4. Spul bilen tilsidst med slangen.
5. Tør den over med en vaskeskind.Så bliver den tør og skinnende.
6. Åbn dørene,og tør dem indv. især forneden,og op i falser.Samme med bagagerums-klap.(Sedan).

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 09-12-05 22:29

Tak for jeres gode råd og tips, men jeg savner stadig et svar på hvor jeg kan få vasket min bil.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 22:31

En moderne kvalitets højtryksrenser er ofte indrettet med et justerbart spulerør og endda en autovaskebørste.
Sådan ern renser er perfekt til at spule sand og andre urenheder væk så vaskebørsten (uanset om den drives med hånden eller er en maskine) ikke skurer urenhederne hen over den flotte lak.
Jeg bor gudsketakoglov ikke længer i Kjøbenhavnstrup så jeg ved ikke hvor, men jeg kan anbefale grundig skylning og håndkraft, men maskinerne er faktisk bedre end deres rygt hvis de ellers er holdt i orden.

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 09-12-05 22:31

Jeg tror at tager lidt fejl kære Pims, da hårshampoo & autoshampoo primært er lavet over æggeshampoo & det der gør at autoshampooen er nemmere at arbejde med, er at man har puttet skyllevoks i autoshampooen, det er jo ikke noget man normalt har brug for når man bare skal vaske sit hår.

Det er rigtig nok at shampoo med voks, vil danne en beskyttende hinde på bilen, men hvis man ønsker en beskyttende hinde, så kan jeg kun anbefale at man lader sin bil blive lakforseglet, da det vil give en bedre beskyttelse af lakken.

Tri

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 09-12-05 22:35

Hej syllemus!

Jeg håber at en af de andre rødder her på Kandu kan afhjælpe dig med at finde den rette vaskeplads for dig & din bil!

Tri

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-12-05 22:42

Hvad hulen er æggeshampoo???

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-12-05 22:47

Syllemus - på almindelige tankstationer er der en lille pusleplads. Her kan du tage en spand vand eller tre og hælde over din bil. - og så vaske den som folk har anvist så fint.
Desuden er der støvsuger på stedet - så for en skilling kan du også få den ordent invendig

Vaxen

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 09-12-05 22:53

Den lille vaskeplads på Tankstationen, kender jeg godt til, men problemet er, at der ikke er nogen vandslange, men jeg kan selvfølge prøve at hælde lidt vand over bilen fra spanden, som du selv skiver. Det bliver nok alternativet, hvis jeg ikke finder et sted med vandslange.

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 09-12-05 22:55

Hej Vaxen!

Jeg kan ikke forklare hvad hvad æggeshampoo er lavet af, det eneste jeg kan fortælle dig om produktet er at det var noget der blev/bliver brugt på min gamle arbejdsplads til vask af biler til kosmetisk klargøring & afdækning af biler ved undervognsbehandling således at lakken ikke blev over smurt med undervognsbehandlings produktet.

Tri

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 09-12-05 22:55

Det er også fandes at jeg ikke bor i hus med egen indkørsel, så havde det bare været så skide nemt

Kommentar
Fra : pims

Dato : 09-12-05 22:58

Kære Tri, mit daglige arbejde består bla. af produktion af autoshampoo.
Og vi kommer mange ting i blandingen, men IKKE æggeshampoo. Det har vist været før min tid. Jeg har selv prøvet at vaske min bil andet end autoshampoo, men den bedste effekt opnås altså med rigtig autoshampoo, det er jo ikke bare skæl som skal skylles væk.
Pims

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 23:01

Du må flytte på landet!
Jeg har gårdsplads med egen rundkørsel og en gammel brønd hvor jeg bruger vandet til bilvask - den er jo ligeglad med lidt coli. ..og min Kærcher med indstilleligt strålerør for lov til at skylle.

..det er i Jylland så der er nok for langt at køre.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 09-12-05 23:08

syllemus d ik nemt hvis du ik har adgang til 1 vandslange, men få evt bilen vokspoleret(at gøre selv) eller køb en komplet lak konservering på et bilplejecenter, så mener jeg ikke det første kvarte til halve års automat vaske skader din nye laks fine glans. og hvis du vedligeholder lakbehandlingen løbende vil så have en superflot bil i flere år. Meeeen har du ikke familie
eller bekendte i eller ved kjøvenhavnstrup der hvor du kan låne en vandslange = vaskeplads ved = at de ovenstående tidligere råd kan bruges?? vh, skål, go freda' aftn.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 09-12-05 23:12

-gårdsplads med rundkørsel, det må jeg sku nok sige- er det et slot eller gods du bor på???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 23:20

Det er en meget lille rundkørsel ..det er en lille nedlagt landejendom hvor brønden ligger midt på gårdspladsen med flot lille blomsterbed, så i min private lille drøm er det et slot. ..og nemt at pusle om vores biler og traktorer. Lyder godt ikke. Jeg hygger mig skam for der er dejligt på landet.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 09-12-05 23:28

Nååååå det er brønden der rundkørslen, ok så er jeg med,
jeg troede lige det var sådan en rundkørsel med græs på og en stor statue på midten, ok, så er vi helt nede på jorden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 23:36

Der er ikke græs på, men statuen er der skam godt nok selv om den kun er 1,65 m. høj

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 09-12-05 23:46

ja, ok

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 09-12-05 23:58

Her har du et sted ude på Amager hvor de vasker din bil med håndkraft:

http://www.americancarwash.dk/

Desværre er det kun om sommeren at det er piger i bikini der forestår vasken..

Mvh.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 10-12-05 00:11

Moggi- Ja ellers ville det være en kold fornøjelse for de stakkels bikinipiger

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-12-05 00:11

Citat
Hårshampoo er billigere en autoshampoo & virker lige så godt

Absolut ikke.

Hårshampoo vil med tiden totalt ødelægge lakken på en bil, sådan at den falmer og mister sit beskyttende glanslag, sådan at pletter (f.eks. oliepletter eller pletter efter døde insekter) trænger ind i lakken og ikke kan fjernes.

(jeg var en af dem, der for år tilbage absolut skulle prøve det råd.
Det kostede efter et halvt års tid, en nylakering af Mercedesen.)

mvh dova

Accepteret svar
Fra : sniperdk

Modtaget 300 point
Dato : 10-12-05 03:31

Syllemus.

Jeg bruger en gang imellem en fin højtryksspuler til min taxa på Q8, der ligger i krydset Frederikssundsvej og Mørkhøjvej. Jeg kender ikke til nogen i Kbh ellers.

Kommentar
Fra : Michael_bilvask_nu

Dato : 10-12-05 19:47

check siden www.bilvask.nu

De klarer vist den slags for en rimelig pris.

mhv Michael, bilvask.nu

Kommentar
Fra : Michael_bilvask_nu

Dato : 10-12-05 19:59

Ps, nu hvor andre har givet deres info om hvordan man bedst vasker en bil og hvilken metode der skal bruges vil jeg da lige kommentere lidt. Jeg har i min tid vasket biler som, Ferrari F430, 355F1, Rolls royce, Bentley, Mercedes, Porsche m.fl. biller kan ses på www.bilvask.nu

Skyl bilen med en BLØD vandstråle for at få snavs væk uden det ridser. Nutidens lak kan sagtens tåle en tur med højtryksspuleren, hvis man bare er forsigtig og ikke går for tæt på med strålen.

Sprøjt derefter en smule shampoo, gerne uden voks, på steder hvor der er koncentreret snavs, da de bedste bilvaske produkter har ingredienser til at opbløde snavs og vejskidt.

Derefter bør man sørge for at bilen bliver dækket af shampoo, gerne én med voks, bare et tyndt lag, og lad dette side et par minutter.

Vask derefter bilen med en blød svamp. Selv bruger jeg natursvampe da de absorberer evt. skidt rester bedre, og chansen for at ridse bilen bliver mindre.

Skyld bilen, brug gerne et par minutter, så alle små korn bliver spulet af. Meget vigtigt at der INTET sidder på bilens lak før den bliver tørret af.

Brug en skraber ( Vikan laver glimrende skrabere som jeg bruger, ellers kan man finde nogen på nettet, specielt lavet til formålet ). Det er min overbevisning at jo mindre man kan bruge sit vaskeskind jo bedre, da vaskeskind altid har en lille chanse for at indeholde små korn, som ridser, også selv om du har skyllet det 100 gange.

Efter man har skrabet bilen, tører man små vandpletter af med et vaskeskind, "Unger" laver ganske gode skind, de er bare voldsomt dyre, så man skal passe godt på dem.

Bare lige lidt om hvordan jeg vasker biler.

I kan se resultaterne af den vask på www.bilvask.nu

Mvh. Michael

Spul derefter bilen over igen,

Kommentar
Fra : Michael_bilvask_nu

Dato : 10-12-05 19:59

Ps, nu hvor andre har givet deres info om hvordan man bedst vasker en bil og hvilken metode der skal bruges vil jeg da lige kommentere lidt. Jeg har i min tid vasket biler som, Ferrari F430, 355F1, Rolls royce, Bentley, Mercedes, Porsche m.fl. biller kan ses på www.bilvask.nu

Skyl bilen med en BLØD vandstråle for at få snavs væk uden det ridser. Nutidens lak kan sagtens tåle en tur med højtryksspuleren, hvis man bare er forsigtig og ikke går for tæt på med strålen.

Sprøjt derefter en smule shampoo, gerne uden voks, på steder hvor der er koncentreret snavs, da de bedste bilvaske produkter har ingredienser til at opbløde snavs og vejskidt.

Derefter bør man sørge for at bilen bliver dækket af shampoo, gerne én med voks, bare et tyndt lag, og lad dette side et par minutter.

Vask derefter bilen med en blød svamp. Selv bruger jeg natursvampe da de absorberer evt. skidt rester bedre, og chansen for at ridse bilen bliver mindre.

Skyld bilen, brug gerne et par minutter, så alle små korn bliver spulet af. Meget vigtigt at der INTET sidder på bilens lak før den bliver tørret af.

Brug en skraber ( Vikan laver glimrende skrabere som jeg bruger, ellers kan man finde nogen på nettet, specielt lavet til formålet ). Det er min overbevisning at jo mindre man kan bruge sit vaskeskind jo bedre, da vaskeskind altid har en lille chanse for at indeholde små korn, som ridser, også selv om du har skyllet det 100 gange.

Efter man har skrabet bilen, tører man små vandpletter af med et vaskeskind, "Unger" laver ganske gode skind, de er bare voldsomt dyre, så man skal passe godt på dem.

Bare lige lidt om hvordan jeg vasker biler.

I kan se resultaterne af den vask på www.bilvask.nu

Mvh. Michael

Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 12-12-05 13:41

Nu har jeg set flere som er VILDE med at buge svampe til at vaske bilen med, Hvis jeg havde en Ferrari eller en bil i den prisklasse ville jeg slå den mand ned som brugte en svamp til at vaske min bil med. Af den simple grund at en svamp nærmest skubber møget frem og tilbage over lakken. Så hvis du vil have slidmærker/ ridser i lakken er det den bedste måde at få det på.
Brug hellere en blød børste og masser vand med en god autoshampoo i.
Ellers er de fleste moderne bilvaskemaskiner på tankstationerne fuldt ud lige så skånsomme mod lakken.

Mvh. Iceman

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 12-12-05 18:42

Tak for svaret sniperdk.