/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kan det være kræft??
Fra : buska
Vist : 2450 gange
200 point
Dato : 06-12-05 18:33

Hej allesammen
min ene kat er nu omkring 7 mdr gammel - og hold da fast hun er vokset. hun er allerede større end min anden kat på knap 1½ år. Jeg er blevet noget bekymret for den yngste (Binka) Hun har fået en slagd buld nederst på hendes mave. næsten nede mellem bagbenene. det er svært at forklare hvad der mærkes som, men den beste måde at beskrive det på, er nærmest, at det mærkes som det er hendes tarme der er "vokset". det er en lidt blød konsistens - men alligevel en lille smule fast. Jeg er meget bange for om det kan være kræft?? Har nogen nogen idé om hvad det kan være? Det skal lige siges, at hun beklager sig aldrig, og er meget aktid. Så jeg er sikker på at det ikke gør ondt. Hun spiser og drikker godt, og har fast afførring.
håber I kan hjælpe mig.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-12-05 18:37

Det lyder til at være navlebrok, du må en tur til dyrlæge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-12-05 18:37

Jeg kan ikke stille en diagnose, men det kan dyrlægen.

Så ring til dyrlægen i morgen og få en tid til en undersøgelse af din kat.

De svar, som du vil få her på kandu er kun "gætterier", din kat skal undersøges.

Så hvis du er meget nervøs for din kat, så ringer du til dyrlægen.

Kommentar
Fra : buska

Dato : 06-12-05 18:41

ja jeg må helre ringe til dyrlægen imorgen.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-12-05 18:47

Men rolig nu, Buska, det er næppe kræft, det er sjældent at så unge dyr får det.

Held og lykke med hende.

Kommentar
Fra : buska

Dato : 06-12-05 18:48

tak skal du have ;)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-12-05 19:14

Som de andre skriver, så er det af sted til dyrlægen. Men jeg vil give Buska ret i, at det formodentligt ikke er kræft. Det kan være brok, som før beskrevet, eller en talgknude. De er ufarlige, men dyrlægen fjerner dem alligevel. (og de er godt nok ulækre, når de bliver tømt. Du skal ikke lige have spist, hvis den er stor). Hvor stor er den sådan ca. i diameter?
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 06-12-05 19:17

Hvis placeringen kun er lidt nedenfor mavens midte og knuden er LILLE. kan du meget nænsomt og forsigtigt massere lidt på den, og se om den forsvinder. Gør den det, er diagnosen sikker:Navlebrok. Min meget erfarne dyrlæge anbefalede hyppig masseren, så brokket kom ind. og ellers at vente på at brokket voksede sammen, for det gør det almindeligvis på killinger og det gjorde det også i mit tilfælde.
Et brok ses tydeligst efter et stort måltid.

Er du i tvivl om diagnosen så må en dyrlæge hjælpe.

God bedring til mismiau.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-12-05 21:20

Min gamle kat havde navlebrok, det er en udposning i huden hvor tarmen så "falder ned i" også. Her kan tarmvæggene vokse sammen hvilket kan resultere i store smerter for din kat, da tarmen kan stoppe til.
Min kat blev opereret helt uden men.
Jeg vil råde dig til, at søge til en dyrlæge hurtigst muligt og få den undersøgt.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-12-05 21:21

Og min dyrlæge anbefalede nu at man fik det opereret væk, for en sikkerheds skyld.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 06-12-05 23:21

Kære du tag helere en tur hos dyrlægen så får du problemet løst

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 07-12-05 00:18

bublebee - din kat var ikke just en killing, så derfor.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-12-05 12:41

Den kat jeg havde var 12 uger da jeg opdagede det Innocent !

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 07-12-05 13:00

Og blev den lagt i narkose og opereret på det tidspunkt?
Hvis ja - "dygtig" dyrlæge. I dag anbefales det at vente, da det vokser sammen af sig selv, forudsat det kan trykkes ind, og ikke er meget stort.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-12-05 13:06

Nej den blev ikke opereret der. Slap dog af. Men han sagde vi skulle holde øje med det, for det var altså en rimelig mærkbar "bule" den havde. Det var en lille udposning, men tydelig.
Da den var blevet ca. ½ år valgte han alligevel at operere, for tarmene var begyndt at vokse sammen.

Så mit forslag er stadig, at søge til dyrlæge og snakke med ham/hende om dette.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 200 point
Dato : 07-12-05 13:11

Også jeg anbefaler dyrlægeundersøgelse, så er man på den sikre side. Tror ikke det drejer sig om kræft, specielt fordi katten er så ung, samt aktiv. Bule midt på maven, giver idéer om navlebrok. Buler længere ned eller andre steder kan være fedtknuder eller bylder. Sidstnævnte bliver katte syge af med feber. Lad katten undersøges.
Held og lykke med din dejlige kat!
MVH Akle

Kommentar
Fra : buska

Dato : 08-12-05 20:23

hej alle
nu har jeg haft katten til dyrlæge. hun sagde at hun aldrig havde set sådan en bule før. det var ikke navlebrok eller lympfebrok. det kunne være kirtlerne der var meget hævet - og så fedt. de tog forskellige prøver, men kunne ikke finde noget i dem. Så nu har jeg fået noget speciel kost hun skal have, og så skal jeg holde øje med at bulen ikke bliver større eller bliver mere hård. Så det er jo både godt og skidt. Fik ikke rigtigt et endelig svar. Men nu får hun det her mad og ikke så meget af det, så skal vi se om hun taber sig lidt og bulen derved formindskes.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-12-05 01:06

Hej buska.
Tjah, jeg kan godt forstå, du er noget mellemfornøjet. Du ved jo ikke, om du er købt eller solgt. Du kan jo evt. gøre det, at du opsøger en anden dyrlæge, og får dennes mening om knuden - især, hvis det ikke har nogen effekt med det nye foder. Håber, du lader spørgsmålet stå åbent, til du ved noget med sikkerhed. Men hvis ikke bulen sidder under bugen og er rimelig stor, tror jeg ikke på, at det har noget med fedme at gøre.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : buska

Dato : 23-12-05 21:16

nu har min kan været på kur i et par uger men bulen er stadig som før - den er hverken blevet større eller mindre. jeg tror ikke der er andet at gøre end at holde øje med den fortsat og ellers bare lade det være. ;(

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-12-05 00:20

Har dyrlægen prøvet at stikke en stor kanyle i bulen? Det gjorde han med vores, da hun havde fået et stor knude. Det var en enorm talgknude eller sådan noget. Det væltede ud med en enorm bunke puds, da han trykkede på den.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 24-12-05 09:44

Hej buska - viste prøverne kun en sund og normal tilstand og intet afvigende???
Så kan jeg foreslå at knuden indeholder en indkapslet "tvilling", der stammer fra in fejl i fosterudviklingen. For år tilbage fik jeg en killing, der fødes med en ret stor knude ved navlen,tillige med 2 moderkager, en stor og en lille. Lykkeligvis afstødtes knuden efter 8-10 dage. Killingen var glad og velfungerende, som jeg forstår, at din også er.
Fænomenet var mig ikke ukendt, da en kollega til mig havde et lille ar på halsen, der stammede fra en bortopereret "tvilling".

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 24-12-05 10:01

- og bubblebee - forklar dig ordetligt næste gang, så vi slipper for at spilde tid på dine henkastede bemærkninger.
Din kat blev, som rigtigt er, først opereret, da tilstanden så ud til at udvikle sig kritisk.

Kommentar
Fra : buska

Dato : 24-12-05 10:24

ja de stak en kanyle i bulen 6-7 gange - det eneste de fik ud var fedt.
og ja hun er meget aktiv, hun har slet ingen smerter overhovedet, hun legede og fisede rundt som om intet var sket med det samme vi kom hjem fra dyrlægen.
det lyder godt nok mærkeligt at det kan være en tvilling - men det har jeg da også hørt om før. Jeg er virkelig glad for alle jeres besvarelser ;)
kan i alle have en rigtig glædelig jul ;)

Godkendelse af svar
Fra : buska

Dato : 15-01-06 13:07

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 15-01-06 13:21

Er bulen væk, og hvad var forklaringen????????