/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Støbning af plexiglas!
Fra : Krogh_Jensen
Vist : 5877 gange
20 point
Dato : 06-12-05 17:14

ER der ikke nogle kloge hoveder på dette unikke forum, der kan fortælle mig hvilket produkt det er jeg søger?

Jeg vil gerne støbe en bordplade i akryl (plexiglas), men kan simpelthen ikke finde noget sted på nettet, hvor man kan købe pulver der kan blandes op, eller lign. Jeg ved man kan få det - men aner ikke hvor, og til hvilke priser?

Det skal iøvrigt siges; det behøver ikke lige at hedde akryl, eller plexiglas.... Men det jeg leder efter skal være tranparent samt holdbart nok, til at kunne lave en bordplade på 200 x 100 cm? ...

Nogle gde råd?

MVH Poul Krogh-Jensen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-12-05 17:35

Jeg har ikke noget bud på "acrylpulver" - men hvorfor ikke blot købe en færdig polycarbonat (PC) plade ?

F.eks. en 12mm x 2050mm x 1250mm.

Du kan eksempelvis kontakte Vink på www.vink.dk

Katalog: http://www.vink.dk/files/filer/vink%20denmark/pc.pdf

mvh berpox

Kommentar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 06-12-05 17:41

Hmm - frygtelig ked af jeg ikke har fået specificeret hvorfor jeg gerne selæv vil støbe den!

-Der skal lægges elementer ind under pladen, i forskelligelag... Derfor skal jeg kunne "hælde" det i en form, og lade det stivne....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-12-05 18:29

OK - det skal nok blive flot.

Men jeg har et bud: www.slojd-detaljer.dk , www.avform.dk , www.pandurohobby.dk ~ jeg kan dog ikke finde noget på nogle af hjemmesiderne - men ring og hør om ikke de kan hjælpe dig videre.

mvh berpox

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-12-05 19:11

kig i telefonbogen eller på nettet efter polyester. Mn køber det i bøtter til at støbe både af (armeret med glasfiber), så det er sådan et sted, du skal have fat i. Det er mit indtryk, at produkterne er glasklare, men spørg for en sikkerheds skyld. Og så skal du have en arbejdsplads med udsugning og en friskluftmaske med kompressor til dig selv!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-12-05 19:13

Måske kan du leje dig ind på et bådeværft, hvor de har alt udstyret, incl. materialer.

Kommentar
Fra : Letmatronen

Dato : 06-12-05 23:29

Jeg tror at det du skal bruge er epoxy, det er et produkt som bruges til mange forskellige ting. Personligt har jeg set et gulv i en gammel hestestald af piksten, hvor det var afsluttet med epoxy, det bevirkede at man kunne se stenene igennem samtidig med at gulvet var helt glat.

Men om det er stabilt nok i sig selv til at danne en plade, det ved jeg ikke, jeg tror du her bør have en eller anden plade til at bære.

Epoxy gulve laves af f. eks. firmaet Sveodan, prøv at spørge dem.

Kommentar
Fra : Letmatronen

Dato : 06-12-05 23:39

Jeg forsgte at finde firmaet Sveodan på WWW det lykkedes desværre ikke, men der er rigtig mange som sælger epoxy.

God fornøjelse

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 20 point
Dato : 06-12-05 23:40

Epoxy plejer ellers at blive nogenlunde lige så gennemsigtigt som gammeldags kærnemælk. Min personlige fordom er, at der er tale om polyester, også fordi epoxy dels er rævedyrt, så man aldrig (undtagen til ekstremt dyre racere) bruger det til bådebygning - kun i små portioner til reparation - dels er endnu værre at omgås end polyester. Jeg gentager forslaget om at leje dig ind på et bådebyggeri mod betaling af ham, der står ved siden af og hjælper dig og lukker og slukker værkstedet efter dig. Måske kan du få overtalt en lærling til lidt fyraftensarbejde.

Godkendelse af svar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 07-12-05 14:11

Tak for svaret pbp_et.