/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Nogle der kan spille violin?
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 2213 gange
50 point
Dato : 06-12-05 15:09

Hej..

Jeg har en violin til at ligge her et par dage.. Og jeg var nysgerig for at høre om den kunne spille, så det prøvede jeg.. MEN.. den siger kun sådan en lille grim lyd..

Hvordan får jeg den til at sige noget, rigtigt?

Buen er spændt, og strengene er spændt.. Hjæælp :P

Hvor meget må man iøvrigt spænde buen? Kan det være fordi den ikke er spændt ordenligt..

Men hvis der var en der hurtigt lige kunne skrive hvordan jeg får lyd ud af den, så ville det være rart..

Det skal lige siges, den aldrig er blevet spillet på før..

Mvh Simon

Kommentar
Fra : trukni

Dato : 06-12-05 15:25

Hej.

Hvis du har smurt harpiks på buen, skulle der ikke være problemer med at få den til at sige noget. Det er klart det ikke vil lyde så godt, hvis du ikke har prøvet det før, men du kan sagtens få den til at sige noget. Se om der skulle ligge en lille papdåse i violinkassen med harpiks, og stryg buen henover i hele længderetningen nogle gange. Den skal have nogle gange hvis den aldrig er smurt før.

Hilsen trukni

Kommentar
Fra : trukni

Dato : 06-12-05 15:28

PS.
Du må ikke spænde buen for hårdt, men selvfølgelig skal hårene virke "fjedrene"

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-12-05 16:27

Når du har gjort som `trukni´ anbefaler, så er det en oplagt sag, at violinen skal stemmes, ellers kan man ikke få de rene og klare toner frem. Der er også en viss teknik i at føre buen hen over strengerne, for at fremskaffe de kønne toner. Helt nemt er det altså ikke i første omgang, men øvelse gør som bekendt mester.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-12-05 16:34

Mange tror, når de prøver første gang, at man skal 'trykke' hårdt ned med buen når man spiller violin, det skal man ikke, man skal nærmest 'glide' buen over strengene.

Hvis man 'trykker', kan det lyde ganske forfærdeligt.

Jeg lærte at spille klaver i sin tid og da der var gået nogle år (7 år) kom min spillelærer og forærede mig en violin, for NU skulle jeg så lære dét.
Det er SVÆRT (synes jeg) - men som der bliver skrevet ovenover - øvelse gør mester
.....men det er nu ikke altid man NÅR at blive 'mester' før interessen er væk igen, sådan gik det for mig.

Rigtig meget Held og lykke med det! Det er herligt at kunne spille på et instrument.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-12-05 17:09

violin er nu en af de sværeste instrumenter at spille på - så - hvis du ikke får øvet via en der kan vise dig og gøre ved - så tror jeg ikke lige du få meget ud af den andet en noget en kat ville svare på

Pyyyyyyh sad da lige og fik helt ondt af min lærer i sin tid - sikke en gang jammer at høre på indtil teknikken var i orden

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-12-05 18:34

Er der nogle der har prøvet at "få lyd" ud af et blæseinstument som f.eks. klarinet eller saxofon for første gang? Enten kommer der nogle forfærdelige hyletoner eller også "siger udyret" ikke et kvæk. - Når man øver, er sidstnævnte mest behageligt at lytte til for resten af familien.
Det er teknikken der har betydning, og derfor er det godt at have en læremester! Dernæst kommer ØVELSE!
Hvad jeg selv fik at vide som barn: ØVE, ØVE JEVNT OG TIT OG TAPPERT, DÉT ER SAGEN!
Held og lykke!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-12-05 19:21

ohh ja akle - men blæseinstrumenter er nu lidt nemmere at få fat på - når alt det der piv dyt pllll osv er overstået

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-12-05 11:05

Jep, jeg HAR skam fået lyd ud af et blæseinstrument engang. Når man kan spille et instrument, så har man dte jo med at 'kaste sig over' at forsøge sig på alle instrumenter man kommer i nærheden af...og så skete det...jeg kom i stue med en trompet!!
Og ja - jeg fik lyd ud af den.....det varede en tid men - WOW!!

Efter denne ene lyd, har jeg akdrig nogensinde forsøgt mig!
Jeg tror det er sådan at, når man f.eks. har lært og kan spille et tangentinstrument, så kan man få noget brugbart ud af alle tangentinstrumenter - og har man lært et blæseinstrument, så får man noget ud af alle i dén kategori.

Det handler vel både om dét at være 'vant' til at placere fingrene / munden og så teknik og øvelse.

Jeg glemmer aldrig det 'trut' der kom ud af den trompet, det kom så pludseligt, efter mange forpustede forsøg, at jeg blev forskrækket

Så mirit, jeg blev altså ved 'piv, dyt, pille' i al evighed - i min tvivlsomme karriere udi blæseinstrumenternes verden

Violinen blev osse lagt på hylden - jeg holder mig til tangenterne.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-12-05 12:57

Ja, rigtig! - mirit og vildu - for al begyndelse er svær! Hvem kan huske, da man skulle lære at cykle helt selv, måske oven i købet på en voksen cykkel? Specielt husker jeg de skrammede hænder, albuer og knæer! Det gav en helt anden musikalsk lyd-koncert!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-05 15:45

jeg håber da inderligt at the_evil_boing har fjernet fluebenet - for det er jo næsten ikke til at lade være med at komme til at grine her
(undskyld)
akle - du har da så evig ret

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-12-05 22:52

Et grin er herligt

Jeg tror faktisk at de stakler der var i nærheden af mit TRUT dengang, græd.....lidt.

Ohhhh ja, da man skulle lære cyklen at kende, du go'este - en stang bagi og så farmand halsende bagefter - lige indtil man røg

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-12-05 10:04

Oh, disse minder ....