/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Sonic - Brøøøh
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 735 gange
151 point
Dato : 05-12-05 20:35

Jeg har købt en sonic 03 som kørte fint (75 km/t) med std. Cylle m. Pgo 45 top, 01 udst, std. Variator(med blandede ruller – er ændret nu til 5,5 g) alle begrænsninger er fjernet.. cyllen er med drejet udst. Kanal. Den gamle ejer satte så en tun cylle på som satte sig.. og sådan købe jeg den så… har derefter sat den std. Cylle på igen.. og en anden udst. Da 01’eren knækkede.. jeg har også sat en ny membran i.. men men.. den kører slet ikke som den skal den kører kun 45-50 km/t og går helt forkert den dør nærmest ud ved bundgas.. jeg har forsøgt med alt, renset hele karbuen, forskellige dyser og luftfiltre, eksperimenteret med stelforbindelse hvilket faktisk hjalp LIDT .. for et par dage siden gik den forkert hvis man løftede op og gav bundgas så døede den bare ud altså den kørte godt nok men sagde sådan Brøøhhhh hvis man gav fuld men hastigheden ændrede sig ikke.. men her i dag efter membran skift og stelforbindelse kører den ikke hurtigere på vej.. men det er som om den godt vil køre med fuldt gas hvis man løfter baghjulet.så spinder det meget hurtigt

Håber i kan hjælpe mig..

Kommentar
Fra : txn

Dato : 05-12-05 21:36

Fy da føj, prøv først med 7g ruller, evt. derefter mindre stram trykfjeder i koblingen. Men måske skal du have helt ny krumtap. En minimal unøjagtighed i krumtapakslens centerpunkt kan forårsage lignende problemer.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 05-12-05 22:00

Den udstødning som du har på nu, er den begrænset?
Og ja, prøv med tungere ruller.
Den cylinder som du har sat på, er en nyere?
eller er det en gammel, for så kan det være kompressionen der er for dårlig.
Min Aprilia Scarabeo har stort set samme problem hvis jeg fjerner plumben i luftfilteret.
Den er sindsygt langsom i optrækket.
Hvilken udstødning er den anden udstødning?

Har du prøvet at løfte nålen i karburatoren?
Dysen er ligemeget hvis nålen ikke kommer langt nok op til at lukke en større dyse ind til motoren.

har du blandede ruller i den nu?
Hvis du har, så må du kun blande 2 forskellige vægte, og de skal være skiftevis den ene og skiftevis den anden.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 06-12-05 16:03

den udstødning jeg har på nu en original Aprillia magen til den der normalt sidder på en 03 bare med tykkere forrør
det er den gamle cylinder som er blevet honet af mekaniker + nyt stempel
nej jeg har ikke blandet ruller.. kun 5,5 grams hele vejen rundt

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 06-12-05 16:13

Hvorfor tror du egentlig at det kan være krumtappen TXN

Kommentar
Fra : txn

Dato : 06-12-05 21:03

Når stemplet sætter sig opstår der en voldsom kraft på krumapakselen. Det kan i tilfælde af høj ydelse påvirke krumtapakslen. Rigtignok minimalt men tilstrækkeligt til forkert kompression/tænding.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 07-12-05 15:08

Hvis jeg skal prøve nogle andre ruller.. skal de så være lettere eller tungere og hvorfor?

Kommentar
Fra : txn

Dato : 07-12-05 16:21

Rullerne har betydning for drejningsmomentet og indvirker dit på dit accerationsmoment. Ved uhensigtsmæsigt acceraionsmomentsmoment opstår der konflikt mellem tændtidspunkt og drivkraft. Det er som regel ganske små forskydninger der giver optimal ydelse. Det kan godt være sådan at du bliver nødt til at eksperimentere omkring 7g. Det er ihertfald mit bud. Som No Shy Guy skriver skal rullerne skifts parvis hver anden gang eller du kan vælge 2*7g + 1*6g.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 07-12-05 16:29

Martin-svenningsen!
Jeg er ikke på nogle dage fra nu - men fortæl gerne hvordan det skrider frem.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 07-12-05 16:29

hva mener du med
"2*7g + 1*6g."

?
Du kan prøve med 6 eller 7 gram hele vejen rundt.
Det ville jeg gøre.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 07-12-05 19:04

Hvorfor tror i de skal være tungere og ikke lettere

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 07-12-05 19:05

Hvorfor tror i de skal være tungere og ikke lettere
når man sætter den op på foden og ir fuld går den op i omdr. og falder lidt igen hele tiden med fuld gas efter 2 sek. tar den pludselig mere ved og begynder at køre hurtigere

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 07-12-05 21:11

Jeg tror at du skal hæve nålen i din karburator.
Når du har hævet den, så mærk efter om en 4takter ved halv gas.
Hvis den ikke gør det, så er den fin, men hvis den 4taklter så er det ikke der fejlen er.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 07-12-05 21:33

det vil jeg også prøve så... men tror du ikke 6,5 ville være fine.. og hvorfor tungere istedet for lettere

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 08-12-05 19:37

Det er for at få omdrejningerne ned.
Jeg tror de ligger for højt.
Hvis du har 500,- til lidt lækkert, så køb dig en digital omdrejningstæller.
Så kan du se direkte på tælleren ved hvilke omdrejninger at din scooter trækker mest, og justere dit variomatik ind efter det.
Det er de professionelle de gør.

Så hæv nålen og skift til 6 eller 6,5 grams ruller.
Du hæver nålen ved at tage den ud af spjældet og holde den spidse ende nedad og rillerne opad.
Når du holder den sådan, så skal den lille låseskive et hak ned.
Hvis den begynder at prutte/4takte ved 1 gas, så skal nålen tilbage hvor den var før.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 09-12-05 11:52

Jeg har snakket med en mekaniker som har hørt den startet... han siger at det ikke er rullerne... det er selve motoren.. når man giver den fuld er det somom at der er noget der holder den tilbage og ikke lader den komme helt op i omdr. hvis man sætter den få foden og giver fuld siger der brøøhh og kører langsomt men så pludselig tar den ved og trækker helt op... han vár inde på at det kunne være: membran, karbu, cylle med dårlig kompression, stempel der ikke passer jeg satte jo et nyt i han siger det kan være udst. kananlerne der ikke liger som de skal i stemplet eller også en fejl i selve udstædning.. jeg har prøvet membraner .. og har en anden udst og karbu som jeg prøver med snart... hvis ikke det hjælper , rykker jeg cyllen af og tjekker stemplet... andre ideer/forslag

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 10-12-05 17:45

Hvis du siger at den rykker fint når den er kommet lidt op, se lige hvad for en koblingstrykfjeder som du har i?!?
Hvis den er standard, så skift den ud til en 27 kg, og se efter på din kobling om den er blanke belægninger.
Hvis der er det, så slib dem af.
Prøv også en anden udstødning.

Jeg tror ikke din cylinder fejler noget.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 10-12-05 17:47

ps. hvis du har en dyse i som er mindre end 75, så er det forkert.
Har du prøvet at hæve nålen?

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 10-12-05 18:54

jeg har prøvet at hæve nålen det.. hjalp ikke rigtigt noget.. og jeg har dyse 90.. og den passer... (lysebrunt) tændrør.. har ikke fået gjort nogle af de andre tests.. udst. osv.. regner med at gøre det i morgen ((Søndag)