/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tapetsere træpaneler
Fra : allanni
Vist : 3925 gange
100 point
Dato : 05-12-05 13:28

Nogle af vores vægge er beklædt med blanke brune træpaneler med lodrette profilstriber med ca. 20 cm. mellemrum.
Vi skal have panelerne malet, men vil først tapetsere for at "lukke" profilstriberne.
Skal man gøre noget ved væggen inden man tapetserer, eller kan man bruge almindelig tapetlim direkte på træet?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-12-05 13:38

Hejsa allanni
Først skal panelerne vaskes af med et godt rengøringsmiddel, så spartler du profilstriberne ud og derefter er du klar til at tapetsere.
Jeg ville nu nok vælge at lime glasvæv eller lignende op med dertilhørende speciallim.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-12-05 13:49

Spørgsmålet her er næsten det samme

http://kandu.dk/dk/news/507208/groupid/20402

Jeg ville rive panelerne ned.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-05 13:49

Det kommer ikke til at fungere med papirtapet, for det vil sprække.

men profilstriberne skal spartles ud, og så vil jeg også anbefale glasvæv.
Giv evt. noget forankringsgrunder inden der smøres lim på.

Der er dog en risiko ved at tapetsere/male på de paneler, som jeg, da jeg arbejdede som maler har set et par steder hvor der var eksperimenteret med det.

Det er, at noget farvestof af en slags, trækker ud gennem tapet eller maling, så der bliver brune skjolder gennem tapet og maling

Nummer 1 er derfor helt klart: Væk med de ækle paneler.

Jeg har selv fjernet dem i et helt hus.....man skulle tro, at vedkommende havde fået flere paller af de dumme paneler på tilbud

Og det er slet ikke så slemt når man først lige kommer igang, og resultatet bagefter bliver man så meget mere glad for.

mvh dova

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-12-05 17:50

Et alternativ er at give hele væggen en malings grunder og så male ovenpå panelerne med den farve du måtte ønske-jeg gjorde det i en lejlighed vi lejer ud ,og efter at der kom billeder op blev det slet ikke så slemt....Hvis du piller de ned kan der være lidt af hvert bag dem (du ved hvad du ser -ikke hvad du får) Tapetserer du dem kan du senere få problemer med at det revner-eller at du stadig ser et par af de trælse søm de er sat op med ...(det er specielt i hjørnerne det vil revne)
Men jeg kan kun give de ovenstående ret i at fjerne de er det bedste .....men -men som min far altid sagde "en mødding lugter ikke før du graver i den" Det har jeg måttet erfare mange gange ved ombygning

Mvh Sverola

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-05 22:18

Jeg formoder det er de såkaldte koreapaneler, der fra fødslen er lakeret med et eller andet mystisk, så det ikke så let trækker nullermænd. Jeg vil fraråde glasVÆV, men ikke glasfilt. Det er dog blot en omvej. Hvis pladerne er sat op med setlim på beton, kan det blive noget af et helvede at få bunden nogenlunde anstændig bagefter. I det tilfælde vil jeg tilråde grundrens, let slibning, let grunding med alkyd, spartling af rillerne, en gang grunder mere og så maling. Glasfilten vil bringe noget samling på det hele, men spiser en frygtelig mase filler inden der kan males. Tapet til at slå bro over alle grøfterne lyder som en rigtig dårlig ide. Jeg kan lige se for mig et barn, der synes det er sjovt at følge de der spændstige fordybninger med en fingerspids.