/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dække huller i køkkenlåger efter gamle g~
Fra : Malkekoen
Vist : 5465 gange
100 point
Dato : 01-12-05 16:47

Hej. Vi skal have skiftet grebene på vores køkkenlåger, men de nye greb vi skal have, har ikke samme hulmål. Derfor skal vi på en eller anden måde have dækket det ene hul, som bliver tilovers på hver låge.

Nogle gode ideer? Med acrylspartel kommer vi tæt på, men rammer ikke helt. Findes der nogle elegante løsninger?

Lågerne er næsten hvide (er modellen Hvid Cherry fra HTH).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-12-05 16:58

Du kan købe reparationsmaling hos HTH.
Bedste løsning er at finde greb der passer.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 01-12-05 17:02

Du er inde på noget der med spartel---Men prøv at hør ved HTH om du ikke der kan få en lille flaske med reparations lak............En anden mulighed er at få en af de små reparations lakker til biler der skulle der være mulighed for at finde en nuance som matcher....Men du må først spartle eller fylde hullet med noget som er helt plant med resten af lågen.....Jeg har selv lavet div små reparationer på bla fliser ved at købe et sæt maling til oliemalerier og så simpelthen prøvet mig frem til jeg har ramt rette farve ,,,,Men dette må jo tørre nogle dage før det er holdbart...Hvis det er mulighed var det måske en løsning at sætte en tynd plade bag håndtaget som dækker begge huller???!!! Her tænker jeg på en forkromet eller træplade alt efter hvilket håndtag du har...

Mvh sverola

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 01-12-05 17:05

De nuværende greb er meget små, og vi skal have nogle aflange med over 10 cm større hulafstand end de nuværende. Har lige været hos HTH, og de havde ingen ideer (og dermed vel heller ikke maling?) :(

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-12-05 17:17

De plejer, at have maling.
Man kan godt få større greb uden at skulle skifte hulafstand, men selvfølgelig ikke som simple bøjlegreb. der findes mange flottte greb for eksempeli rustfrit stål som kan passe det til det meste.

Man kan godt få det til at flugte ved gentagne udspartlinger og hvis du starter med plastisk træ i hulleren vil de ikke synke så meget i filleren, men du skulle jo gerne undgå slibemærker og det gør du ved at skrabe overskydende filler væk med en skraber af den type man bruger til keramiske kogeplader. Du trækker skraberen hen over filleren og fkerner det overskydende hvilket gentages når filleren er tør og sunket lidt indtil det flugter.
Dup maling på,men gør dig klart at det altid vil kunne ses og især efter et stykke tid vil der være en farveforskel.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 01-12-05 17:34

Hvis det er gamle/ældre låger kan du jo reparere som jeg foreslog længere oppe...Bliver dit resultat ikke tilfreds stillende har du altid den mulighed at få de lakeret efter at hullerne er spartlede ..........men med det udvalg som er af dør greb skulle der vel være mulighed for at finde nogle som er lukkede (en hel bøjle)
Men jeg ser dit problem.......En sidste mulighed var måske at gå til en farvehandler og få ham til at blande en lille smule lak til dig ..det er utroligt hvad de kan ..
Tag en låge eller skuffe med og se hvad de siger,,,

Mvh sverola

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 01-12-05 17:42

En helt anden løsning var at sætte en tynd rustfri stål plade på det område af lågen, hvor grebet skal side og så skrue grebet oven på. Pladen kan sætte fast med silikone og skruerne i grebet vil holde pladen fint på plads.

Pladen kunne være en kvart cirkel eller blot en rektangel, afhængig af hvad der matcher køkkenet iøvrigt.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 01-12-05 21:30

Tusind tak. Mange gode råd allerede :).....

viviborgen, hvor kan man købe sådan en plade til en fornuftig penge?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-12-05 21:35

Du kan få den slags lavet hos en "rustfri" smed. Kig i din lokaltelefonbog.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 01-12-05 21:42

Korrekt. Den lokale smed.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-12-05 22:10

Det er ikke alle smede der arbejder i rustfri, men det skulle ikke være svært at finde en der gør.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 17-12-05 00:26

Er byggeriet gået i stå?