/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
emesen## stadig problemer med raw fejlme~
Fra : Fiona
Vist : 571 gange
500 point
Dato : 29-11-05 23:08

Hej.
Jeg får stadig disse raw fejlmeldinger
nu har jeg gemt alt på den eksterne harddisk.
jeg vil prøve at følge dit sidste råd og lowformatere,men jeg har lige et par spørgsmål
min computer er sat til at starte op med cd skal jeg ændre det ? hvis hvordan gør jeg så det?
og hvordan får jeg så installeret WinXP igen hvis den ikke starter med cd
MvH Fiona

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-11-05 23:30

Opstartsrækkefølgen indstilles inde i BIOS, her vælger du den rækkefølge den skal søge i, når den skal starte op.
XP skal startes inde fra en win-nt file.

Kommentar
Fra : Fiona

Dato : 30-11-05 00:15

ØJ det lyder som om jeg skal ud og lede efter en med mere
computer forstand end jeg har

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 30-11-05 08:27

Fiona for at komme i bios, skal du på de fleste maskiner trykke på delete knappen under opstart, bare trykke nogle gange, så skal du nok komme ind i bios, når du kommer der ind, er det som ofte's under punk 2 du skal rette rækkefølgen af hvordan du starter, indstillingerne ændres med plus eller minus knappen og du komme til det der skal ændres ved hjælp af piletasterne, man går ofte ned til det punkt hvor der står CD drev, med piletasterne, så trykker men på + for at ændre til diskdrev (floppydrev), når du har ændret skal du trykke på Esc, og bruge piletasterne til at komme til det punk der hedder noget med "save and exit" her trykke du på enter, og svare Y for at afslutte.
Når du så er færdig med at lowlevelformat , skal du igen ind i bios for at ændre tilbage så du starter fra cd drev, ellers kan du jo ikke installer igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-05 10:03

Fiona bliv bare i "boot fra CD"
Hvis du har knoldogtot disketten er der en >>lowformat<< på den.
Hvis du sætter disketten i og starter/genstarter vil den selv rulle ind hvis comp har den rigtige bootrækkefølge.
En ""rigtig"" bootrækkefølge er efter min mening sådan:
A:
CD
C:
Men prøv lige at sætte disketten i.
Inden du gør noget........har du
CD recovery eller en XP CD
Har du de drivere som hører til motherboard
Har du drivere til andet udstyr
Har du god tid (alt efter størrelsen tager det et par timer at lowformatere, men HD bliver helt ren)

Men hvis jeg husker rigtigt, så har du også partition Magic som kan slette din harddisk og oprette nye partitioner
Al unødvendigt grej bør ikke være tilsluttet comp ved ny indstallation bagefter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-05 10:06

Emesen = Eyvind

Kommentar
Fra : Fiona

Dato : 30-11-05 14:39

onkelkeld tak for forklaringen om bios.

Eyvind jeg har en HP computer hvor alt er smidt ud
jeg har Win XP home cd'en
jeg har drivere til grafikkort,lydkort og til det løse så som printer o.s.v.
når jeg tjekker med Aida (pogram der viser indhold af pc,men det kender du sikkert)står der motherboard ukendt samt et id.nr.
jeg har ikke partition Magic ,men hva' hvis jeg sletter mine partioner og formaterer via XP cd'en eller det er måske ikke godt nok?
jeg er lidt nervøs for det her skal jeg ærligt indrømme

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-11-05 16:38

Hawaii-vind

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 30-11-05 17:14

XP home CD = OK (Er det en recovery CD - så gælder de næste linier ikke)
Det ser ud til at du har drivere = OK
Dog skal der være en CD til motherboard, men hvis lyd og eller grafikkort er indbygget på motherboard så er der drivere også til motherboard.
Partition Magic er mest overskueligt men det kan også gøres med XP
Gøres det forkert med XP vil der gå kludder i partitions tabellerne og du får samme RAW-problem igen.

Formatering med XP:
Start XP CD
Når du kommer til valg af partition så slet dine partioner med "L"
og følg anvisningen
Slet alle partitioner
Opret en primær partition størrelse minus det du skal bruge til de næste partitioner og brug filsystemet FAT 32 (det kan/bør rettes til NTFS senere)
Opret de LOGISKE partitioner du vil have til lager/backup brug FAT 32
Senere skal dine dokumenter ligge på et logisk drev.

Er det computeren du går på nettet med så vi ikke kan "snakke" når du er gået i gang.
Eyvind.
Lyder det som vrøvl - så bare sig til.

Kommentar
Fra : Fiona

Dato : 01-12-05 12:23

ja Ja severino du bare
måske er det en Hawaii-vind der blæste Kandu af banen

vi har fundet ud af at det er
E:
F:partionen der er beskadiet
Så nu følger jeg Eyvind's råd og håber det er slut med fejlmeldinger

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-05 19:52

Ja Fiona og jeg mailede mens kandu var nede.

Godkendelse af svar
Fra : Fiona

Dato : 01-12-05 22:12

Tusind tak for hjælpen Eyvind .
Harddisken er ompartitioneret,testet og er fejlfri nu.

MvH Fiona

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-05 08:34

Jammen så