/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Laminat-gulv-vask?
Fra : Ammitz
Vist : 10697 gange
100 point
Dato : 28-11-05 10:02

Er der nogen der har erfaring med, hvad man skal vaske et laminatgulv med, for at holde det flottest blankt, og så smudsafvisende som muligt.
Jeg har tænkt på autoschampoo?? Er der nogen der ved, om det er en god idé???
Eller har du en god idé til mig.

Ammitz

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-11-05 10:08

undgå de skrappe rengøringsmidler og vask i lidt brun sæbe - eller helst sæbespåner

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 28-11-05 10:19

Jeg har i den korte tid vi har hat gulvet vasket med brun sæbe, men gulvet bliver meget blakket af det, - og jeg synes det ligesom suger snavs til sig, derfor ville jeg gerne have et råd der gør gulvet blankt at se på, - og som til en vis grad kan fohindre at nullermændene danser hen over det, så snart en person bevæger sig gennem gangen hvor det ligger.
Når bare en person har taget overtøjet af, - ligger der igen små fibre og hår fra dette ligesom suget til gulvet.
Derfor spørger jeg igen, - er der nogen der har erfaring med autoshampoo???
Ammitz

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-11-05 10:27

>miritdk: Det var da noget af en oxymoron, du begik der! Brun sæbe er da noget af det skrappeste, man kan finde i husholdningen. Det er smaddergodt til at rense pensler med størknet olie- og alkydmaling og desuden kan det træde istedet for natronlud til rensning af voldsomt tilgroede tepotter, påbrændte pander og gryder, men et gulv: UHADA!
Hvad er der galt med en teskefuld opvaskesulfo i en spand vand - eller tilsvarende blid universalrengøring? Men hvad anbefaler gulvfabrikanten?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-11-05 10:29

Hvis gulvet bliver rigtig flot blankt, hvad så med skridrisikoen? Jeg forestiller mig en flok børn i legealderen på strømpesokker komme løbende og ligne en "strike" i bowling.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-11-05 10:38

pbp_et - jeg skrev EN SMULE - men spørger har jo dårlig erfaring med det - så det glider jo af sig selv væk.

Fabrikanter anbefaler ofte oxygel - og ja - lidt sulfo - husk at laminatgulve ikke kan lide for varmt vand

den der bowlingbane er da en god måde at få børneflokken til at være stille på

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-11-05 12:09

Det eneste du behøver at bruge til gulvvask af laminatgulv, er opvaskemiddel og varmt vand.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : luiseff

Dato : 28-11-05 19:39

hos silvan kan man købe specielle midler til laminat, men tror også i grunden at det er det samme som sulfo. Vi bruger ganske almindeligt ajax, ca ½ hætte til en hel spand, og så vasker vi med meget lidt vand på gulvet... vi har laminat på hele 160 kvm. og det fungere FINT. Brun sæbe dur ikke, og både sæbespåner samt autoshampooér lægger en hinde på gulvet, som virker sugende på støv, hår og andre partikler.
Dernæst vil jeg sige at vi bruge en moppe med en tør microfiber klud på, til at "feje" gulvet med. Den virkser statisk og suger nærmest støvet til sig... Tjek evt i din nærmeste støvsugerforretning, der plejer de også at have artikler til gulvvask.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-11-05 22:47

et eller andet sted er der noget nogen måske glemmer - at vaske gulvet - uanset hvad - indebærer også at skylle i rent vand

nok gulvvask herfra

Accepteret svar
Fra : monnamonna01

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-06 23:02

Ja det har jeg.Mit forslag er atkøbe en Biosol moppesæt, så skal du kun bruge koldt vand ingen rengøringsmidler og så er det rent ,( du er fri for kemikalier )der er ingen sæbefilm som snavset kan sætte sig i det er bare super også til alt andet gulvvask også så er den fint at tørre væge lofter ned med uundværlig i mine øjne
Venligst

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 28-07-06 11:16

Tak for svaret monnamonna01.
Ja, - jeg har forsøgt mig med forskelligt, - og jeg er sikker på, at dit svar kommer tættest på det bedste resultat, jeg selv er kommet til. Tak for det!
Ammitz

Kommentar
Fra : TinnaR

Dato : 03-04-11 17:39

Jeg har brugt rengøringssprit ,det har taget det værste fedt på gulvet der var begyndt at se slit og fedtet ud -i dag næsten som nyt - på en klud i stedet for sæbe og så vaske med kosten.
Rent Sprit .....
Nogle gange skal til før man kan se det hjælper .