/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Loftbelysning
Fra : Katka
Vist : 1479 gange
100 point
Dato : 26-11-05 20:50

Jeg mangler et godt arbejdslys i loftet. Jeg maler billeder og er kreativ på mange måder. Sidder også ved et stort arbejdsbord og er produktiv. Rummet er på ca
10-12 kvadratmeter og jeg har brug for lys over det hele.
Hvad skal jeg købe?

Med håb Katka

Kommentar
Fra : Peterpopcorn

Dato : 26-11-05 20:52

køb lysstofrør....De giver ikke genskin hvis du maler med acryl

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 26-11-05 21:14

Men det skal være lysstofrør der indeholder alle farver, hvis du skal arbejde med farver...atelier har eks. store vinduer for at få naturligt lys ind...
mvh bvh

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-11-05 23:18

Jeg ville vælge nogle gode skærme og evt nogle spot du kan dreje hen på det du nu arbejder med Jeg er ikke tilhænger af lysstofrør da de kolde og kommunale at se på *ss*
Mvh Sune

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-11-05 00:39

Der findes mange flotte armaturer der giver et godt klart diffust lys.

Jeg ville i dit tilfælde gå lidt på opdagelse på www.louispoulsen.dk og finde inspiration.

Jeg ville mene, at upligts med "varme" lysstofrør, eller endnu bedre almindelige glødelamper, mod et mat hvidmalet loft vil give et godt diffust lys uden generende genskin og direkte blændinger. Spotlights er ikke en god ide til malerarbejde - men kan være glimrende/påkrævet til andet nørklearbejde

Der er masser af god læsning om emnet her:
http://www.grafiskbar.dk/ergonomi/belysning.html

mvh berpox

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-12-05 15:05

lystofsrør som flere andre skriver

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 14-12-05 23:36

Ikke lysstofrør!

Citat
Kunstlys i hjemmene

Når folk i den bedste mening anskaffer en energisparepære og placerer den hjemme i lampen over spisebordet, går lyskvaliteten desværre nedad. Maden kan blive grøn-gul og mærkelig ulden og diffus at se på, og din livsledsager ser træt og hensunken ud.

Alle energisparepærer er i princippet lysrør, der udsender såkaldt eksplosionslys, som kun indeholder 7-8 hovedfarver, og ganske få andre farvenuancer.

Lys fra ild og fra almindelige glødeeller halogenpærer er fysisk bygget op på samme måde som dagslys, som indeholder millioner af farvenuancer. Man kalder dette lys opvarmningslys eller temperaturstrålere, fordi lyset fremstilles ved en opvarmning af en glødetråd.

Da vores øjne og hjerne er udviklet til at opfatte omgivelserne i dagslys, vil vi se former herunderbogstaver, farvenuancer og dybde bedre og mere nuanceret i opvarmningslys end i eksplosi-
onslys. Man skal derfor ikke anvendeenergisparepærer over spisebordet
eller i arbejdslamper.

- citeret fra: http://www.vos.dk/Q4/Vaern_om_synet_4-200006.html

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : Katka

Dato : 15-12-05 19:42

Tak for svaret berpox. Jeg er blevet klogere på belysning , der var også en udsendelse i TV om lys, så nu ved jeg mere om hvad jeg skal anskaffe

Bedste hilsner fra Katka