/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
køb hos leasy
Fra : solling
Vist : 1168 gange
60 point
Dato : 25-11-05 16:33

jeg har netop købt et surround anlæg hos leasy med betaling rentefrit over 12 mån. jeg har fået det leveret i dag, men nu er jeg lidt skuffet over at højtalerne overhovedet ikke kan spille så højt som jeg regnede med. manden fra leasy sagde at det skulle jeg ikke være ked af, for jeg havde 14 dages fortrydelsesret til at bytte det til et andet. nu er mit spørgsmål om jeg kan fortryde købet helt, da jeg ikke er interesseret i at få det byttet det til et størrer, da det koster næsten 200 mere om måneden. højtalerne var på 1000 w stod der så derfor regnede jeg med at de var rimlig gode. ved nogen hvad købeloven siger om det?

Kommentar
Fra : txn

Dato : 25-11-05 16:44

Leasy bytter uden problemer. Du kan sågar fortryde hele købet og få dine penge igen inden for tidsfristen.
Jeg må på det kraftigeste anbefale dig at gå til en alm. radioforhandler og købe tilsvarende anlæg - også på afbetaling - til billigere penge.

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 25-11-05 16:51

Prøv at se på QXL der er anlæg som kan købes til billige penge frem for leasy de tager røven på folk Taler af erfaring :.(

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 25-11-05 16:55

Kan du evt. smide et link til anlægget?? Hvor mange watt højtalerne er på, har jo intet med forstærkeren at gøre

txn-> giver det næsten ikke samme pris, hvis man køber 12mdr. rentefrit hos leasy, eller man køber på afbetaling hos en hvilken som helst anden forhandler *GG*

Vh fluffy

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-11-05 17:07

Leasy er et skodselskab, som burde jages ud i kulden. Og folk der lader sig logge af dem, .... AK JA endnu en!

Hvis I kan huske tilbage, så havde de i de gamle reklamer, ikke nogen kontantpris. Det har de idag. - Jeg havde for ca 1½ år siden, kontakt med forbrugerombudsmanden og forbrugerstyrelsen, hvor jeg klagede over dem. Så nu har de fået det sat ind i reklamerne, om end det er med meget små typer; men de er der!

Folk havde ellers ikke mulighed for at finde ud af, om de blev snydt eller røvrendt!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-11-05 17:22

Fordi en højttaller er på 1000 W, siger det intet om kvaliteten eller om hvor højt, den kan spille!!!!!!
Den slags er kun reklamefis, for at lokke kunder til.
Hvis man bare er en lille smule seriøs, ved man også, at man ikke kan købe/sælge god lyd på postordre, uden man har hørt produktet inden.
Husk også at, Peter fra leasy er nok en af de dyreste, du kan handle med.
ring til Peter, og sig han kan hente lortet.

MVH

Kommentar
Fra : solling

Dato : 25-11-05 17:26

ha ha ja jeg ved godt at jeg har været et fjols... men det er da altid rart at få det bekræftet...... nå men jeg kan altså godt fortryde mit køb ??? selvom at jeg har spillet på anlægget?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-11-05 17:46

Du kan sagtens købe det andre steder med 12 måneders rentefrit. De er simpelt hen helt vilde med at sælge i øjeblikket, så fin dig en lokal forhandler, som du har lidt kendskab til og tillid til; her kan du gå hend og slå i bordet hvis det ikke virker. - Og så er det ikke dyrere. Leasy har en rentesats der ligger langt over den lokale handlende, og er inkalkuleret i prisen, så det lyder som et godt tilbud.
Måske kan du låne pengene i banken, så er det endnu billigere!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-11-05 18:12

Hvis du har købt det over nettet, har du 14 dages fortrydelsesret = købet kan gå tilbage.

Og så er jeg noget så rørende enige med dem der siger, at Leasy skal man holde fingrene fra. De snyder hvor de kan komme til det.
Jeg lejede en vaskemaskine af dem for et par år siden. Den gik ret hurtigt i stykker. Den skyllede ikke. Jeg ringede og brokkede mig. Efter flere opringninger kom der endelig to fyre, der stillede sig op ved siden af vaskemaskinen, startede den og sagde så, at når den ikke viste noget i sit display, var der ikke noget galt med den. Og så kørte de igen. Jeg ringede derfor ind for at få byttet maskinen, men det skulle jeg pludselig betale for - indtil jeg blev så arrig, at jeg sagde, de kunne hente deres skidt. Så kunne jeg pludselig godt få maskinen byttet uden at det kostede noget. Desværre var den jeg fik også en elendig maskine, men Leasy holdt på, at da jeg fik den "nye" maskine, begyndte lejekontrakten forfra, så jeg hang på den et halvt år til.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-11-05 18:28

hvor højt dit anlæg kan spille, kommer an på forstærkeren. det hjælper ikke at sætte en 25w forstærker til 1000w højttalere. hvis du skal have mere larm ud af dem, er der ikke andet at gøre end at få en større forstærker. men du kan sagtens klare dig med meget mindre. et 50 w anlæg kan sagtens lave så meget larm, at det ikke er til at være i stue med.
man laver ikke store forstærkere udelukkende for at spille højt, men generelt kan man sige, at jo større en forstærker er, jo bedre lydkvalitet får man ud af det.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-11-05 08:47

det er vigtigt når man køber anlæg udgang effekten at det er den rene udgangs effekt ved 8 ohm ?? og højtaleren om det 2 4 6 eller 8 ohm's "jo højre jo bedere" dvs 6 eller 8 ohm højtalere er klart at anbefale (stereo) sattelitter ville jeg anbefale BOSE 10 eller 15

Kommentar
Fra : txn

Dato : 26-11-05 14:53

En vigtig ting, når man skal afgøre hvor højt en Højttaler kan spille er følsomheden. Den opgived i decibel (db). ved udstyring på 1 watt. En højttaler med lav følsomhed, F.eks 88db. spiller altså højere end en med følsomhed på 94db.
Cervin Wega har ry for at kunne spille meget højt med selv små forstærkere. De kan samtidig købes for rimelige penge.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-11-05 08:52

txn:
Det er lige omvendt!!!
En højttaler med 88dB følsomhed, spiller altså lavere, end en med 94 dB følsomhed, ved samme antal Watt.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-11-05 09:11

Formlen for drifteffekt hedder: antal watt der skal til, for at få en højttaler til at giver et lydtryk på 96dB, i en meters adstand.

følsomhed
Lydtryk i dB Driftseffekt i Watt
99 0,5
96 1
93 2
90 4
87 8

Eksempel1:
En højtaler med en følsomhed på 87 dB, skal have tilført 8 Watt, for at kunne spille med et lydtryk på 96 dB

Eksempel2:
En højtaler med en følsomhed på 99 dB, skal have tilført 0,5 Watt, for at kunne spille med et lydtryk på 96 dB
osv.

MVH

Kommentar
Fra : txn

Dato : 27-11-05 13:07

Sorry. Det var mig der vrøvlede Men så fik vi da heldigvis sat det på plads.
Altså bare 3db ekstra følsomhed betyder du stort set kan få samme lydtryk (larm)
fra dine højttalere med en forstærker der kun yder den halve effekt.
Tak for det viskinde.

Kommentar
Fra : solling

Dato : 28-11-05 05:19

hej det eneste jeg gerne vil vide er om jeg kan fortryde mit køb når anlæget er pakket og og der har været spillet på det ????? jeg mener at have læst at der er specielle regler når det er bestilt over nettet.
er der nogen der kan give mig et præcist svar ???

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 60 point
Dato : 28-11-05 05:55

http://www.leasy.dk/forretningsbetingelser.asp?infocat=71

Citat>
6.1 Der er 14 dages fortrydelsesret i henhold til loven om visse forbrugeraftaler. De 14 dage regnes fra den dag produktet er modtaget, indtil den dag vi bliver kontaktet.
Hvis tilbehør, der benyttes til lyd- eller billedoptagelser er taget i brug, kan det IKKE returneres. Der skal derfor betales et beløb, som dækker værdien af tilbehøret. Beløbet oplyses ved henvendelse.

http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/18/forbrugeraftaleloven-for-aftaler-efter-01102004/

http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad083/

Ring til dem.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-11-05 06:01
Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-11-05 06:13

Ring til forbrugerstyrelsen og spørg:

Kontakt Forbrugerstyrelsen
Brug for rådgivning?
Forbrugerstyrelsen rådgiver ikke per e-mail, men du kan ringe til Hotlinen 70 13 13 30 hverdage kl. 9-12 og torsdag desuden kl. 15-19.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-11-05 06:14

Det var fra denne side: http://www.forbrug.dk/fs/kontakt/besked/

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-11-05 06:16
Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 29-11-05 11:31

Tak for svaret Manse9933.