/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
breton
Fra : gal
Vist : 473 gange
100 point
Dato : 21-11-05 23:04

jeg har købt en færdigdresseret breton hunhund på tre år
den er sådan set perfekt til alt jagt
problemet er bare at den er så forelsket i mig at det er en problem
eks. er vi inde i stuen og jeg skal på toiletet skal den helst med, den forfølger mig simpelhen overalt
nu har jeg haft den i 1.5 måned og det bliver værrer og værrer
det skal lige siges at den før har boet ude i en grisestald sammen med 5 andre hunde

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 21-11-05 23:13

Ja, jeg kan kun anbefale at læse "Hundelytteren" . Jeg har lidt af det samme problem, og det begynder at hjælpe nu, med den bonding hun bruger i bogen.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-11-05 23:23

Enten skal du være glad for at den er dig så hengiven eller så må du lære den hvor den skal være når du ikke lige har tid til den.

f.eks skal du på wc så sig dog til hunden at den må blive uden for døren i mens du gør det du nu skal der.
Lær den, at den godt kan blive liggende selv om du rejser dig i din stue, men i det store hele så følger hunden med dig for at se hvor du skal hen og om det er noget hunden skal deltage i.

Jeg siger dig, så er det godt du ikke har syv af slagsen, der alle vil følge dig hvor du går, det er en naturlig ting for hunden at gøre det.
Den følger jo bare sin overhund som er dig.

Du skal da være glad for at den ikke løber den modsatte vej og gemmer sig under møblerne det ville da være meget værre.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 22-11-05 00:31

Måske kan det have noget at gøre med, at hunden er blevet flyttet. Hun kan være utryg (det behøver ikke at være på grund af dig). Du er forbindelsesleddet til hendes tidligere familie. Bare nogle forslag...

Så er der også denne mulighed:
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=836/sprog=1/grp=3/menu=2/

Det er en brochure, som er lavet i samarbejde mellem DKK og Dyrenes Beskyttelse. Den hedder "Når hunden tigger om opmærksomhed" (én af en hel række pjecer om forskellige praktiske emner. De kan alle downloades fra Dyrenes Beskyttelse). Måske kan du bruge noget herfra.

Det kan også være noget med, at hun skal blive mere selvstændig.

Kan hun være alene hjemme?

Du skal nok tænke på, at der kan være visse ting, hvor du er nødt til at gå lidt tilbage i træningen og så fremad igen sammen med hunden, for at I kan fungere optimalt sammen.

Held og lykke med projektet.

Hilsen
Vesterbo

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 22-11-05 07:27

Gal, din hund er jo trænet til at adlyde en førers mindste vink.

Du har fået dig en førerfikseret hund, det er både godt og ondt, men som Vesterbo skriver: hun skal lære at underholde sig selv.

Gal, jeg har 4 hunde, der følger mig, jeg går sommetider og skvatter i dem så ryger de altså UD i haven en halv times tid.

Forholdet mellem dig og hund vil givet blive "løsere" som tiden går.

Er du begyndt på jagt med hende og hvordan opfører hun sig der?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-11-05 14:01

Mjah, det gør Silke osse.

Når jeg skal i bad, så hopper hun op i sin kurv og sidder og kikker lige så såret og bebrejdende på mig mens jeg gør mig klar. Og hvis jeg skal på toilettet, så springer hun op og løber efter mig, -og venter troligt ved døren til jeg kommer ud igen.

Det HAR nok noget at gøre med, at det er en "førerfixeret hund" vi har. Silke er en golden retriever af jagtlinierne. Vi træner DKK lydighed på eliteplan.

Du må nok gøre op med dig selv, hvor meget, du synes er ok, og hvor meget, hun skal vænnes af med.

F.eks. synes jeg selv, det er hyggeligt, at Silke sidder spørgende og kikker på mig, når jeg kommer ud fra toilettet (det KUNNE jo være, at det var "tur-tid").
Men hvis jeg ligesom mango havde 7 af slagsen, eller bare 4 som mai-britt, så ville jeg nok få pip og have svært ved at skuffe dem allesammen.

Hvis du endnu ikke har læst "Hundelytteren", så se at komme i gang. Der står rigtig mange gode ting om hundeadfærd og hvordan man kan tackle forskellige problemer.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 22-11-05 14:31

Jeg er også helt vild med Hundelytteren.

Der er dog en ting, jeg absolut ikkke er enig med Jan Fennell (forfatteren) i, og det er, når hun skriver, at hunden ikke må sove i soveværelset. Det virker meget gammeldags på mig.

Jeg mener, hvornår skal man så være sammen med sin hund? Man går på arbejde og er væk fra den om dagen, og så må hunden gudhjælpemig heller ikke være sammen med én om natten? Her hopper kæden af for mig, og mine hunde sover i soveværelset, når de vil. Og det har vi det rigtig hyggeligt med. Jeg tror heller ikke rigtig på, at det skulle styrke lederskabet specielt meget ekstra - det er efter min erfaring rigeligt med de andre måder, hun anviser.

Stort set alt andet i hendes bøger synes jeg er rigtig rigtig godt.

Har I set, at der lige er kommet en ny bog af Jan Fennell:

HUNDENS BEDSTE VEN
Sådan bliver du en bedre hundeejer
http://www.borgen.dk/

Hilsen
vesterbo

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 22-11-05 14:47

Her er en mere nøjagtig adresse til bogen:

http://www.borgen.dk/titler/hundens_bedste_ven.htm

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-11-05 14:58

Nøj!!! DEN skal jeg have i julegave!!! Af MIG!!

Men Silke sover altså osse i soveværelset...

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 22-11-05 15:06

Den bog skal svigerfar ( jobber på Borgen) da lige give mig.

Og mine hunde sover under min dyne. Og flyder i sofaen, går på bordene og tyvstjæler ( GODT jeg ikke har grand danios) og sådan er der så meget.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-11-05 15:47

Hun skriver faktisk at det er ok at hunden er i soveværelset, men ikke i sengen.
Det er jeg ret sikker på..jeg tjekker lige

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-11-05 16:18

hmm, kan ikke finde det. Kan nogen huske hvilket afsnit det står i?
Jeg har forøvrigt bestilt en DVD på hendes hjemmeside.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 22-11-05 17:44

Om så 30.000 eksperter skrev at hunden ikke måtte være i sengen, så må mine stadig.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-11-05 20:33

Ja, det kunne være hyggeligt, men jeg gider altså ikke skifte sengetøj SÅ ofte
Må heller ikke for manden

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 22-11-05 21:54

Det lyder interessant med hunde, der går på bordene. Det troede jeg kun var schnauzere, der gjorde.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-11-05 22:31

Går på bordene..hold da .., jeg har en super velopdragen hund. Jeg har aldrig gået til hundetræning med hende, kun den træning jeg selv har udøvet med hende..og hun lystrer mig 95 %...100 hvis jeg skruer bissen på. Ellers taler jeg stille og roligt med hende.
Så er det jo nok..vil man have en lydig hund..eller en hund i sengen ?

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 22-11-05 22:46

Nåh, det går ellers udmærket med at gå på bordene. Nu kan vores ældste hanhund da gå der uden at vælte noget )

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-11-05 22:51

vesterbo oki..ja vi har alle forskellige grænser..

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 22-11-05 23:50

Nej - spøg til side. Han er vænnet af med det, men det holdt hårdt, da han var yngre. Så vi lever rimeligt normalt

Han ligger heller ikke i sengen hele natten, det bliver for varmt. Så han går ned i sin kurv efter højst 1 times tid. Den står i soveværelset.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-11-05 07:59

Mango, hunden er jo velopdragen, den må godt gå på bordet, den overtræder ingen forbud.

Nu er vi vist på sidespor i tråden

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 23-11-05 08:43

Nej, det er også rigtigt majbritt, hvis det er tilfældet at den gerne må.
Gal, du må sige til hvis du synes det er træls at vi småsludrer lidt

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 07-12-05 00:20

mangorossa, har du haft lejlighed til at se DVD'en fra Jan Fennell, og er den god?

Hilsen
vesterbo

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-12-05 11:27

vesterbo, nej den er ikke kommet endnu. Der var så vidt jeg husker omkring 3 ugers lev.tid. Men jeg skal nok fortælle om den. Men spørg endelig igen, hvis jeg skulle glemme det.
Hilsen
mangorossa