/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Summertime - af hvem?
Fra : o0LouiSe0o
Vist : 896 gange
50 point
Dato : 21-11-05 21:12

Første spørgsmål, hvem har oprindeligt avet klassikeren "summertime"?
og vil derefter gerne bede om alle de kunstnere som har lavet en udgave af den, og måske lnogle ord om genre m.m.
//LOUISE

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-05 21:21

det var george gershwin der komponerede summertime -

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-05 21:22

En af dem må være Mongo Jerry.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 21-11-05 21:22

Nu er der mange numre, der hedder Summertime!
Men jeg tror denne version er den første og rigtige version:
http://lyrics.rare-lyrics.com/B/Billie-Holiday/Summertime.html
Ellers er der flere muligheder her:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=summertime+lyrics&meta=lr%3Dlang_da%7Clang_en%7Clang_de

Gert

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-05 21:23

Nåe nej det er jo "in the summertime" ham mongo synger.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-05 21:26

Eyvind..... iiih altså den hører ind under 70'er tråden

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-05 21:27
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-05 21:28

æuw - havde pladen med hele porgy and bess - den er væk !!!!!!!!!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 21-11-05 21:33

Eyvind -> Mungo Jerrys sang hed "In the Summertime"

Summertime er fra musical'en Porgy and Bess af George Gershwin, og er indspillet i utallige versioner.
I 70'erne (mener jeg) blev den udødeliggjort af Janis Joplin, der lavede en forrygende version af den - mon ikke det var sammen med Big Brother and the Holding Company?
Men alt det har du jo kunnet læse i de tidligere indlæg. Om det er Billie Holliday, den oprindelige musical-version eller Janis Joplin eller ..... man synes bedst om er jo en smagssag, men den er indspillet i næsten alle genrer - jeg synes nu du skal høre den med Janis, den er god .

Kommentar
Fra : myg

Dato : 21-11-05 21:35

Jeg kan se, at jeg skal opdatere noget oftere

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-11-05 23:27

http://www.theguitarguy.com/summerti.htm

Den er fra 1935

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-11-05 23:29

Og som du kan se i linket, blev den i 1960 indsunget i den mest kendte udgave af Ella Fitzgerald.

mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-11-05 23:57

Njahh, den bedste udgave er sq da min fra min cd, hvor jeg synger a la Satchmo

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 22-11-05 01:27

Janis Joplin synger den smukt! Elsker den version..... hun er fame rå!