/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kobberhåndtag
Fra : bublebee
Vist : 1333 gange
140 point
Dato : 21-11-05 14:08

Vi Har en flot gammel skænk hvis håndtag til skufferne er blevet helt mørke og "matte".

De har vidst engang skinnet og været flotte kobberfarvede. Så kommer vinderspørgsmålet bare - hvordan får vi dem flotte igen på en nem måde ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-05 14:12

Kobber
Du kan godt rengøre kobber på en let måde uden for meget knofedt. Bland 1 del svovlsyre i 7 dele vand - bland aldrig vand i svovlsyre, da det eksploderer. Rengør kobberet med en gammel opvaskebørste eller lignende. Husk at bruge briller, maske forklæde og handsker til syre - det er stærke sager. Hvis det er muligt skal arbejdet gøres udendørs af hensyn til de giftige dampe. Skyl grundigt efter med koldt vand. Puds derefter kobberet, så det bliver blankt igen. NB! Hvis du skulle få syren på dig, så skyl med koldt vand. Hvis du får det i øjnene, så søg læge omgående.

fra dette link http://users.cybercity.dk/~buu1693/tips/rengoring.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-05 14:13

Står du for at skulle pudse noget af ovennævnte, så prøv følgende. Bland, 1 kop mel, 1 kop vand, 1 kop eddike, 1 tsk. citronsyre og 1 tsk. salt. Smør genstandene ind i denne grød og lad det virke. Vask derefter i rent vand. Nu er det ligeså det skinner. Jeg ved ikke om det virker på sølv, men prøv.

et gammelt tip fra kandu http://www.kandu.dk/dk/tip/7439

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 21-11-05 14:31

Ja ja ja! Alle disse genveje har mange gange også huller!
Hvis dit møbel er i rå træ, vil syre misfarve træet, er det et malet møbel, er det sandynligt at malingen opløses af syren.
Knofedt min ven, er det der skal til, tilsat et pudsemiddel som f. eks. brasso, først skal træet afdækkes og knofedt.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-11-05 14:33

Hehe - havde nu tænkt mig at skrue håntagene af ;)

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 21-11-05 14:47

Ok det vil afhjælpe problemet lidt, og sandsynligvis medføre andre huller i vejen! Min pessimisme er vedholdende. Det er sjældent at genveje føret til et godt resultat. Kongevand og deslige er skrappe sager, som skal behandles med forsigtighed. Når du alligevel skruer håndtagene af, så send dem dog til en professionel sliber, de kan gøre flotte som nye.

Og så slipper du helt for alt det sure og slidsomme arbejde, og naturligvis også for at investere i den lille kemiker samt fornødent sikkerhedsudstur.

Så skal du bare have en skruetrækker

Nemt nemt.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-11-05 14:54

Hehe, ville nu gerne prøve selv :)

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-11-05 15:13

Nordsted : Kan man bruge hvidvinseddike ? det er hvad jeg har.......

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-11-05 15:48

Hvis dine håndtag er i kobber, så synes jeg det er synd at forsøge at pudse dem op - de er jo bare 'irrede' og vil, så snart du ikke gider pudseriet mere, vende tilbage til det 'irrede' look.

Noget helt andet hvis de er i messing, så ville jeg osse gå i gang.

Men held og lykke med det.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-05 15:55

bublebee.... det ved jeg faktisk ikke

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-11-05 16:20

ss det kan da også godt være at det er messing.
Ved bare at de er blevet helt mørke og egentlig nok burde være lidt alla gukd/kobberfarvede som nogle andre jeg har på et andet møbel.

Hvordan gør man hvis det er messing?

Skal jeg virkelig igang på den hårde måde ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-05 16:24

bublebee.... prøv at kikke på linket fra kl. 14.13, der står det samme

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-11-05 16:42

er du sikker på det er kobber. det plejer at være messing, de gamle håndtag er lavet af.
en gang eddikesyre kan klare problemet for dig

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-11-05 17:11

Hey. Nu er manden kommet hjem og har været dygtig
Det er messing og ikke kobber :)

Så hvordan får man det rent og pænt igen??

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-11-05 17:18

eddikesyre. læg dem ned i syren en times tid og skyl dem grundigt af med koldt vand. så er de som nye. behandlingen kan gentages hvis nødvendigt.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-11-05 17:20

Kan Man bruge citron syre i stedet ???
Og hvis ja, så hvilket blandingsforhold ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-05 17:44

Du skal bruge:

1 skål
Noget opvaskemiddel
Varmt vand
Citronsyre

Hæld lidt citronsyre og en smule opvaskemiddel op i skålen. Tilsæt varmt vand, og bland det godt.
Læg dine messingting ned i blanding, og lad dem ligge der et par minutter. Tag dem derefter op og skyl grundigt med vand.
Aftør med en klud.
Så har du smukt skinnende messing igen.
Metoden er især god hvis du har nogle messingting som har en ujævn overflade.

fra dette link http://www.toflo.dk/art.asp?artikel_id=23

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-11-05 17:52

citronsyre er ganske udmærket, men knap så skrapt som eddikesyre.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-11-05 21:01

Nu har jeg prøvet tippet med varmt vand, opvaskemiddel og citronsyre. De skinner mere nu, men har ligesom fået et grønt mat skær i mønstret. Skal jeg virkelig op og købe messingpudsemiddel i stedet?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-11-05 21:06

Til messing bruger jeg ALTID varmt vand med citronsyre. Syren købes evt, hos Matas.
Det er rigtig effektivt og da jeg har brugt metoden igennem mange år, kan jeg sige god for at metoden ikke ødelægger noget

Hallo - intet opvaskemiddel her (så lige dit nye indlæg herover). Prøv igen men uden opvaskemiddel. Det er ikke nødvendigt med pudsemiddel, man bliver osse så træt i fingrene af det

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-11-05 21:08

vil.du Det vil sige, det grønne skær der er kommet på dem nu, burde forsvinde hvis jeg bare tager kogende vand og citronsyre ?
Hvor meget af hvert ?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-11-05 21:09

For det er da messing når det er det der er "guldfarvet" ik ?

hehe

Accepteret svar
Fra : skippersej

Modtaget 140 point
Dato : 22-11-05 08:31

Ja ja og når du har prøvet alle disse genveje, brugt en ugeløn, opløst skindet på fingrene, så har du et produkt som skinner i alle regnbuens farver. Og så skal du igang med knofedt.

Det er rigtig håndværk, alt det andet er kun alkymisme. Ho ho

mvh

sej

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 22-11-05 17:25

Tak for svaret skippersej. - og jer andre

Gik Op og købte noget brasso pudsemiddel i stedet. Det andet ville ikke rigtig virke.

Og nu skinner de flotte som nye :)

Skønt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-05 17:28

tillykke med det

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-11-05 17:48

Wee :)

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-11-05 17:50

En anden gang kan du roligt bruge citronsyre/vand - metoden, som sagt har jeg brugt den i - ja nu er det 26 år, vi fik messinglysestager til vort bryllup og de er blever 'pudset' på denne måde lige siden og vi havde sølvbryllup i november 04

Mine lysestager er jo høje, så jeg gør sådan:

Jeg kommer ca. en ½ kopfuld citronsyre (pulver hos Matas) ned i en ml.stor spand varmt vand - rører i det til syren er opløst - derefter sætter jeg begge lysestager ned i det og tager dem op når de er blevet fine i den ende der var under vand - vender dem om og gør det samme med den anden ende af stagerne - vupti - fine 'nypudsede' stager
Den er stensikker hver gang.

Dovenskaben længe leve

Men hovedsagen er nu at du fik problemet løst - herligt når tingene lykkes

Venlig hilsen Dorthe.

PS. Det 'grønne' du skrev om, har jeg aldrig mødt i min metode, derfor må det være sulfoen, da det var eneste forskel på de to metoder

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-11-05 20:07

Vil.du

Ja det må være sulfoen så, for de blev ikke særlig pæne. Men nu er de virkelig fine :)