/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Til xVufx
Fra : maj_britt
Vist : 358 gange
50 point
Dato : 20-11-05 08:43

Sonja, jeg så lige denne udtalelse fra dig:

opfylder DHL's (i øvrigt meget stramme)
avlsregler, har DHL ingen grund til at genere dem desangående.

Kan du ikke vise mig de stramme regler?

Jeg har været på hjemmesiden og kan ikke finde dem.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 20-11-05 16:54

Jo, nu fandt jeg noget:

HD-Fotografering: For hunde over 45cm, er HD-fotografering OBLIGATORISK pr. 1. januar 2002.
Gebyr for HD-diagnose SKAL forudbetales og andrager pt kr.400,00.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-05 18:59

Er du sikker på, at xVufx er kandubruger??

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 22-11-05 07:19

Øh, Birgitte, hun skriver da i nyheder, så ja?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-11-05 13:37

nnnnn... Jeg har ikke særlig meget check på det der med nyhedsgrupper... Men man kan vist godt være med i en nyhedsgruppe uden at have noget med kandu at gøre...

jeg tror aldrig, jeg har mødt xVufx her på kandu (udenfor nyhedsgrupperne..)

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 22-11-05 15:18

Birgitta, jeg tror du har ret.

Men jeg fandt så også selv svaret og det var da nedslående, DHL har jo kun denne ene sundhedsrestriktion og den kan man ikke bruge til noget som helst.

Så de meget stramme regler skal da tages med et kilo salt.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 23-11-05 14:25

Tjah, -synd, du ikke kan give dig selv points... -Og jeg er ikke superbruger, så jeg kan heller ikke få points. Men du kan jo lade spørgsmålet være åbent og så bruge pointsene i et andet spørgsmål hvis der er to, der har givet gode svar..

Forøvrigt ER der da gode grunde til at DKK er langt den største kennelklub herhjemme.

Men på den anden side, så er der ikke obligatorisk HD-fotografering i DKK.. Det kunne man måske godt ønske sig...

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-11-05 15:31

Min race har ikke HD-foto pligt, de får slet ikke HD.

Det er jo et krav i de racer, der er udsat i DKK.

Men DHL er da lidt til grin, hvad med de racer, hvor standard siger fra 42- 47 i højde?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-05 17:17

Næh, det er da ikke et krav i DKK. Det er kun et krav for at blive avlsgodkendt. Jeg læser DHL's regler sådan, at man allerede når man køber hvalpen betaler for at få den HD-registreret...?

En DKK hund kan leve trygt og godt hele livet uden at blive fotograferet hvis den ikke skal bruges til avl. Eller man kan lade være med at melde resultatet til DKK hvis det alligevel ikke er godt nok til en avlsgodkendelse.

Hvis det vitterligt er sådan at ALLE DHL-hunde (over en vis størrelse) bliver HD-fotograferet og registreret, så må de jo have et stort arkiv som må kunne bruges vejledende i avlen.

Den måde DKK gør det på betyder, at de dårlige hunde ikke bliver registreret. --Men heller ikke brugt i avlen.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-11-05 20:22

Du har da ret i at ikke alle DKK hunde Hd fotograferes, kun dem til avl.

Men nu er HD jo kun den ene skavank hunde kan have af arveligt skidt.

Godkendelse af svar
Fra : maj_britt

Dato : 23-11-05 20:23

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-05 20:37

Tak for accepten af mit svar, selv om du jo fandt svaret selv.
Det er da rigtignok, at DKK hunde undersøges for andre ting også, f.eks. visse racer for øjensygdomme. Men det er stadigvæk kun de hunde, som man ønsker at bruge i avl, der registreres. Dermed er det hovedsagelig de raske hunde, der tæller i statistikken.

Jeg kunne godt ønske mig, at ansvarlige hundeejere fik deres hunde kontrolleret for relevante sygdomme OG sendte resultatet til DKK, -selv om man ikke har planer om at lade hunden få hvalpe.
Men også i DKK koster det at få resultatet registreret, så det gør man altså kun hvis hunden skal bruges til avl...

Dermed kan et kuld f.eks. være ramt af HD, men en enkelt hvalp er måske gået fri. Og den hvalp bliver så registreret og brugt til avl... Selv om den genetisk er lige så ringe som sine kuldsøskende...

Jeg siger IKKE, at DKK er perfekt, -jeg siger bare, at de er størst og bedst.....

Nå, men vi mødes nok i en anden tråd..