/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dug / fugt?
Fra : KlausHansen
Vist : 1841 gange
50 point
Dato : 18-11-05 19:15

Hej derude...
I min gamle polo coupe fra 91", har ruderne det med at dugge meget indvendigt... Bliver nødt til at tørre det af med en klud, da det bare løber ned af ruderne... Nogle der har en ide til hvordan dette kan stoppes - da jeg synes det er super belastende...

Mvh Klaus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-05 19:20

Tankstationerne og sikkert også andre steder, forhandler noget der hedder antidug, det virker, du må bare ikke tørrer

på det bagefter. Luft også ud i bilen, inden du parkerer for natten

Kommentar
Fra : pims

Dato : 18-11-05 19:24

Tjek om dit kølesystem er tæt, hvis varmeapperatet er en smule utæt, vil ruderne dugge.
Det kan osse være, at der af en eller anden grund løber vand ned under forruden og ned i luftkanalerne, f eks. på grund af en defekt gummiliste eller plastikcover.
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 18-11-05 19:25

Puha,,har i den grad samme problem. Om vinteren må jeg enda skrape is inde døre
Men, noget der kan hjælpe er at stille en varme blæser ind i bilen, og bare lade den køre, med rudenne rullet en smule ned.
Når jeg selv ligger og køre, har jeg godt med varme på, og en smule åbne vinduer.
det er jo svært, for grunden er at alt interør er fugtigt, så det tager lang tid. Husk for guds skyld at luk vinduerne ordenligt når du forlader bilen.

Kommentar
Fra : macau

Dato : 18-11-05 19:58

http://www.kandu.dk/dk/spg/78208

løsningen er den samme,,,benzinfyr.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 18-11-05 20:28

Hvis vil have duggen/fugten væk effektivt, så tager du og køber noget fugtfjerner hos H Nyborg.
Mener de slæges i store poser, så du kommer ikke til at mangle, heller ikke dyrt.
Andet hjælper ikke, forskellige fugtfjernere, fjerner kun fugten fra loft og vinduer, ikke i luften

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-11-05 21:21

Det kunne også tænkes at bilen evt tog vand ind et sted feks ved inderskærme ,er den helt tør i bunden alle steder??? hvis ikke skal det jo ordnes før du slipper af med problemet.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : trol413

Dato : 18-11-05 22:35

Kører du på ekstern luftindtag eller på intern genbrug af luften i kabinen. Hvis du kører på det sidste dugger kan du ikke undgå dug, for så bliver luften ikke skiftet i kabinen.

trol413

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 18-11-05 23:42

Macau -> Benzinfyr i en 91" polo, kan godt forhåbentlig godt selv høre ikk hænger sammen

Sunowich -> Det var også min frygt, men har sku næsten lig har bilen skildt ad, i min jagt på fugten, men kunne ikk finde noget...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-11-05 00:16

Det vil sige at du kan mærke det men ikke finde indgangen??

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-11-05 01:51

pims, Sunowich, Trine08 og trol413 har sådan set svaret. Jeg vil blot spørge hvor lange ture du kører. Bilen skal jævnligt være så gennemvarm, at den ikke dugger, når du giver fuld blæseluft og varme til bunden. Du skal sikre dig, at luften ikke recirkulerer og at dine luftUDTAG er helt frie.
Fugtsynderen i de fleste biler er, at føreren trækker vejret, samt at man jævnligt har vådt fodtøj. Når dertil lægges, at de fleste dæmper blæseren når forruden er fri, i stedet for at stille luften ned i bunden, så skal det gå galt.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 19-11-05 12:01

Jeg kører i en gammel Renault, hvor spjældet sidder fast og der kun kommer en lille smule luft til forruden. Jeg lader den blæse i fem min. og mine ruder er fri, uanset om det regner eller ej. Min svigerfars Opel Astra '92 duggede ved den mindste dråbe vand. Det stoppede da jeg satte plastikpladen under forruden, ordentlig på. Vandet løb direkte ned i pollenfilter og blæser.

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 19-11-05 13:36

Sunowich -> Ja jeg kan ikke finde nogle steder hvor der enten lå vand, eller havde set ud til at ligge vand.

Hjkofoed -> Jeg kører ca 35km hver vej...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-11-05 00:16

Det skulle være nok. Så er der kun at kontrollere, at den ikke står på recirkulation, og at dine luftudtag er frie. Det skulle du kunne mærke, hvis du sætter fuldt blæs på, lukker døre of vinduer og holder oversiden af en hånd nær luftudtaget. Husk at stille om til "fodvarme" eller den stilling, der giver luft til både ruder og vognbund, så snart ruderne er frie. Glemte lige, hvis den lugter sødt (kølervæske) er varmeapp. utæt og skal skiftes.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 25-11-05 01:31

Hej jeg ved ikke om din Polo har et pollenfilter . Hvis den har så skift det , jeg havde samme problem med min Passat 96 og efter nyt pollenfilter var monteret var problemet væk. Mvh. Muldvarp1