/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
skimmelsvamp
Fra : sille125
Vist : 746 gange
58 point
Dato : 17-11-05 20:53

jeg har krybekælder og den lugter muggent. hvordan kan man finde ud af om der er skimmelsvampe eller noget andet skidt i sådan en. findes der noget måleudstyr man kan leje, den virker tør men vi har haft en rørskade for nogle år siden, og vi tror at forsikringen har glemt at fortælle os noget da de havde en mand ude og måle under gulvet og han tog et stykke træ med. vi har ikke selv kunnet se noget men det er også kun et lille hul under køkkenvasken hvor vi kan komme til.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-05 20:59

Af bitter erfaring kan jeg fortælle, at der er to forskellige slags svamp, den gule er en alm. svamp, som ikke er dækket

af en forsikring, er svampen derimod hvid, er det skimmelsvamp, som hvis du ellers har en svampeforsikring, bliver

dækket. Du tager selv et stykke træ med hen til en tømrermester og får ham til at se på det, evt. får ham hjem til

dig, så kan han fortælle hvilken slags svamp det er. Er svampen gul, skal du selv udbedre for egen regning

Kommentar
Fra : sille125

Dato : 17-11-05 21:13

når vi åbner ned til gulvet er der noget hvidt på træet men det ligner ikke svamp, men mere et tyndt lag hvid maling, jeg mener at forsikringen sage at det var kalk, kan det passe.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 68 point
Dato : 17-11-05 21:41

Inden jeg henvender mig til forsikringen, ville jeg få en tømmer til at kikke på det, bliver det noget for egen regning, og

du har haft kontakt med din forsikring, giver de dig en tidsfrist på ikke ret lang tid, hvor du skal få det udbedret, men

ved du at du selv skal betale, og skaden har været der i længere tid, haster det jo ikke så voldsomt (det er jo snart

jul, med masser af udgifter)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-11-05 21:58

Hvis der lugter muggent er der skimmelsvamp....slet ingen tvivl om det, da det nemlig er svampesporerne der giver den mugne lugt

Så der er ikke andet at gøre, end at skaffe adgang til den krybekælder og få udbedret skaderne.

mvh dova

Kommentar
Fra : txn

Dato : 17-11-05 22:16

Den hvide skimmelsvamp ligner til forveksling kalk, så det er sansynligvis svampeangreb. Lyt til nordsted1 få en tømrer til at bekræfte dette.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-11-05 22:27

teknologisk institut kan give dig sikkerhed for, om det er skimmelsvamp eller ej, men hvis det lugter muggent i kælderen, er der noget galt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-05 22:34

Jeg er ret sikker på at en tømmer er billigere at få ud at kikke på det, end en fra teknologisk institut, du kan jo også
bare tage noget fra et brædt med til tømmeren

Kommentar
Fra : txn

Dato : 17-11-05 22:57

Hvordan skulle der overhovedet komme kalkaflejringer på træet. Selvom i har haft en rør/vandskade ville der ikke kunne aflejres så meget kalk at det ville ligne maling.

Godkendelse af svar
Fra : sille125

Dato : 18-11-05 18:05

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-05 18:09

Selv tak, håber for dig, at det er en forsikringssag