/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kondensator omsætning til digital signal
Fra : olavur
Vist : 484 gange
100 point
Dato : 17-11-05 13:12

Hej!
Jeg har en puls-timer, der giver spænding til en kondensator. Jeg ønsker at lave et kredsløb, der kan måle på kondensatoren, fra f.eks. 0V - 12V. Udgangssignalet skal være digitalt, og svare til signingen på kondensatoren. Jeg har tænkt på comparator eller schmitt trigger med variabel hysterese, men er bare lidt i tvivl, hvordan det skal gøres!! Findes der alternativer?
Venligst
Olav

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 17-11-05 13:26

Det "nemmeste" bliver vist at kører igennem en PIC kreds. Herfra kan du jo få signalet, som du vil have det.
Du skriver at "udgangssignalet skal være digitalt". Hvorledes skal dette digitale signal være???????
Du er nok nødt til at komme med lidt mere præcist, før vi kan hjælpe.

MVH

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 17-11-05 14:22

Jeg vil gerne slippe for at lave PIC. Jeg tænkte på schmitt trigger, som udfra den målte spænding over kondensatoren, skifter mellem højt og lavt signal (spænding) på udgangen! Men da jeg ønsker at kunne måle selve tiden, det tager kondensatoren at lade op, kan jeg ikke bruge en "almindelig" schmitt trigger.
Hvis jeg bare kunne lave en trigger, der måler to steder under kondensatorens opladning (helst min. og max.), og fik et skiftende udgangssignal i form af høj/lav spænding, kunne jeg beregne opladningstiden på kondensatoren.

Accepteret svar
Fra : bsservice

Modtaget 100 point
Dato : 19-11-05 22:25

Jeg tror det er lidt nemmere at lave en frekvens bestemt måling på kondensatoren, altså måle hvor meget AC der slipper igennem et givent
RC led, derefter kan du sætte en ADC på.
Men hvorfor alt dette, et RCL meter er rimelig billigt, mon ikke Brinck har et eller andet?

Godkendelse af svar
Fra : olavur

Dato : 22-11-05 12:07

Tak for svaret bsservice.