/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
jamo j-330
Fra : jantorp
Vist : 2514 gange
200 point
Dato : 15-11-05 20:41

Jeg er den lykkelige ejer af et par jamo j-330 højtalere fra midt i firserne, med en rigtig god lyd. Problemet er at da jeg her til aften fandt dem frem opdagede jeg til min store rædsel, at gummimembramen mellem reflektoren og kabinettet er mørnet på 3 udaf 4 bashøjtalere. kan man købe nogle nye ? eller hvad ?
Hilsen Jan

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-11-05 20:47

Tillykke med at du har sådan nogle pragtfulde højttalere. Jeg mener godt at du kan købe og selv påsætte nye gummimembraner. Prøv hos http://www.hifiklubben.dk/ Hilsen

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 15-11-05 20:59

Du kan også tag kontakt til

http://hoejttalerbutikken.dk//group.asp?group=42

nederst på siden er der telefonnummer og mailadresse.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-05 09:23

Uha nej, hør ikke efter Arne. Mørnede gummiophæng medfører mestendels at du skal "pappe" højttaleren om. Enkelte special firmaer lever af dette, men det koster en krig. Nprmalt udfører du kun denne øvelse på hundedyre specialenheder. Altså enheder til flere tusind kr pr stk - f. eks JBL osv (proff'er altså).

Jamo brugte til deres gamle power serie Peerless enheder. En 12" perless kostede tilage i firserne omkring en plovmand ved Storm Power Sound (jamo tog 1500 kr for dén samme). Jørgen Storm (& Perless) sagde den kunne kapere i omegnen af 150W - Jamo "tryllede" dette om til 350W og 500 MusikWatt (skulderwatt)!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-05 09:32

Desværre må man nok anstændigvis sige at 20 år gamle Jamo kasser med mørnede ophæng er at betegne som færdige.

Du kan dog vælge at knalde 4 nye basser i. Du skal skifte alle fire basser. Ved samme lejlighed udskifter du kabler mellem delefilter og basser. Udskifter kondensatorerne på delefiltret. Brug gerne plastkondensatorer.

Hvilken størrelse har de? Mål enten udvendig på chassic'et eller membrandiameter. Så må vi prøve at finde nogen enheder der duer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-05 09:37

http://www.jjteknik.dk/ du kan ringe og få en pris.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-05 09:39

http://www.basrep.dk/ eller her

PS HIFi Klubben har ALDRIG handlet med Jamo! Bare til OR

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-05 10:13

http://www.dba.dk/asp/Soegning/soegning.asp?Fritekst=&RubrikId=22300&Medbillede=0&AntalDage=0&Querytype=0&PrisTil=9999999&PrisFra=0&KortSogRad=0&KortSogY=0&KortSogX=0&radX=0&radY=0&KortSogNavn=0&RegionId=0&Forhandler=0&OldNiveau=1&AgentNavn=&SoegningId=0&BilledVisning=0&TotalAntalTopAnnoncer=2&Sortering=1&Sorteringtype=1&AnnonceType=2&CurPage=9

Masser af Cervin Vega'er til salg. Tæsker sådan et par Jamo'er sønder og sammen. Mest vellykkede er nok DC12. DC 15 er vel flæsket i bassen. DC 10 mangler pondus. DC1515 er direkte vanvittig og kan med en meget kraftig forstærker, som f. eks Proton eller de store Nad - eventuelt en proffer som JBL Urei spille så højt at det er direkte ubehageligt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-05 14:18

Iøvrigt er Ans'es indlæg ret genialt, derhen at, de enheder højttalerbutikken handler med, har de Thiele/Small data på. Ligeledes opgiver de disse på hjemmesiden.

Dvs, har du størrelsen på enherne (fysisk) og giver du mig kabinetmålene og portstørrelse (diameter og længde) og en hotmailadresse. Så kan jeg beregne kabinetterne for dig. Og vi kan forudse om du er nødt til at regulere lidt på portstørrelse. Man kan nemlig ikke regne med, at enhederne har samme specifikationer, som for tyve år siden.

Men giv lige et praj!

Godkendelse af svar
Fra : jantorp

Dato : 16-11-05 14:35

Tak for svaret ans.
Det endte med, at jeg købte 4 nye Jamo basenheder fra http://hoejttalerbutikken.dk med det samme typenr.for 720 kr
Jeg fik en pris på 1400.- + fragt for renovering af de gamle enheder fra www.basrep.dk, så det hængte ikke rigtigt sammen.
Desuden er jeg glad for mine Jamo højtalere, som spiller rigeligt højt til mig, Jeg har ikke brug for andre højtalere som kan citat "Tæske sådan et par Jamo'er sønder og sammen" eller en ny forstærker. Men bare et svar om eller hvordan mine højtalere kunne laves eller ej.
Mvh Jan

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-05 14:53

Det fik du også Jan! Faktisk fik du bunker af forslag til reparationer og tilbud om det ene og det andet hjælp. Deriblandt kontrol af konstruktionen (altså en beregning af det du har). Hvis du tror at fordi enhederne har samme typenummer som de gamle, er ensbetydende med samme Thiele/Small data, tjaeeee......

...men mind mig om jeg ikke skal spilde tid på dig en anden gang.

PS Sikke noget pis at begynde at flimre fordi man som ET af alternativerne foreslår dig et par nye kasser!

Over & out herfra

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 16-11-05 15:44

Nu kan jeg se på den ovenstående kommentar fra 3773 at han er sur over, at jeg ikke valgte hans svar, men det fra ans var det, jeg kunne komme videre med. Jeg havde bestilt og betalt inden 3773 kom med sin første kommentar, men fik først lukket spørgsmålet her i eftermiddag
Desuden kan jeg oplyse, at http://hoejttalerbutikken.dk/ har opkøbt Jamos restlager og havde derfor højtalere med samme data som de oprindelige.
PS: 3773 jeg læste først din næstsidste kommentar, da jeg lukkede spørgsmålet
sorry
Mvh Jan

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-05 17:52

Pkt 1: Jeg er flintrende ligeglad med de der latterlige poæng
Pkt 2: Jeg er sur over dine nedladende kommentarer. Du har fået en række funktionelle forslag - fair nok - og som jeg skriver er Ans besvarelse "ret genial", for ikke at sige perfekt. Hvilket jeg også skriver og redegør hvorfor det er et OK svar. At du opfatter det som pointjagt er det jeg opponerer imod. At du nu undskylder med at du accepterer og skriver og tingene krydser hinanden. Se lige på tidspunktet for indlæggene inder du bruger det som undskyldning.

1000 point er 0 værd 0 point er 0 værd. Alligevel tilbød jeg dig at sætte mig og lave en beregning på det du har og har købt. En anelse omhu og lidt fiksen og selv en tyve år gammel Jamo, kan få væsentlig mere luft i toppen, et stærkt forbedret stereoperspektiv og en væsentlig strammere og mere præcis bas. Alt sammen for nærmest ingenting.

Hvis du tror på en sælger, der lever af at sælge low-fi (mht data'erne) er du naiv, men nevermind, ikke mit problem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-11-05 18:25

Jeg vil håbe at jantorp bliver glad for sine højttalere.

Der er stor forskel på, hvordan vi opfatter "lyden" der kommer ud af højttalerne.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-05 18:43

Klart Ans.

Men skægt nok kan folk der siger "godt nok" om alt mulig inden for den genre sagtens høre forskel. Vi har prøvet med A/B test's med spookie ting som bi-wiring og kabler. Og "dødelige amatører" kan snildt høre forskellen. Netop derfor er det pisse skægt at tage en tyve år gammel box, få den repareret, for slutteligt at fikse et par trick's så den blev endnu bedre end den var fra ny. Og Jamo'erne er så dejlig nemme at gå til, og som nævnt skal der få ting til.

Og selvom jeg egentlig ikke gider hjælpe dig Jan, så lige et sidste godt råd:

Når du har monteret de nye enheder, skal du ikke regne med vellyd sådan lige pronto. Enhederne skal først spilles til, inden de yder der bedste (og specifikationerne passer). Det gør du nemmest ved at stille radioen mellem to stationer og skrue lidt op (gøres når du ikke er hjemme - det er træls at høre på). Efter otte - seksten timers tilspilning med hvidstøj (suset), skulle ophæng mv være tæsket nogenlunde igennem og du skulle have den dejligst bas igen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-11-05 19:12

3773 jeg kan ikke lade være med at

Jeg har ikke forstand på at samle en højttaler, men jeg kan godt høre forskel på den lyd, der kommer ud af dem.

Jeg har deltaget i mange test. Der blev skiftet kabler og "alle" kunne høre forskellen

På et tidspunkt skulle "eksperten" på toilettet. Mens han var der, blev kablerne udskiftet.

Da han kom tilbage mente han stadig, at det var de bedste kabler.
Han fik lov til at lytte endnu engang, det var de bedste kabler.

Så det er ikke altid, at det kun er øret, der kan høre, det kan visheden om at man har købt "det bedste/dyreste" også.

Han måtte indrømme, at han ikke kunne høre forskel.

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 16-11-05 19:37

Hej
Nu bliver vi lidt frustrerede i det lille hjem. Vi kan begge godt lide dette forum, hvor vi har fået gode løsninger på ting vi ikke selv har haft kompetencen til. Kære søde rare 3773, Jan bestilte sine nye enheder kl 9.12 i formiddag, før du begyndte dine indlæg. Dine kommentarer er sikkert både fornuftige og velfunderede. Men da Jan er udstyret med max. to pegefingre, der kan ramme et tastatur og derfor er en krig om at skrive et indlæg, havde han ikke læst dit sidste indlæg om beregning etc. før han købte ans' svar. Det havde dog ikke ændret på hvilket svar han havde købt, da Ans' svar ledte ham direkte til en forhandler med den vare han havde brug for. Her i huset er vi meget tilfredse med den lyd der kommer fra Jans aldrende højttalere, især da han er halvdøv på det ene øre og har mistet mellemtonerne på det andet, og jeg, konen, er halvdøv på det andet øre og til soft-rock på det andet. Så mit behov for finere bas er noget begrænset.
Tusind tak for din afsluttende bemærkning, den lyder fornuftig. Hvor er det rart at folk, der har viden om et område gider at dele deres viden.
Hilsen Jan og Konen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-05 19:38

Jeg har skægt nok været udsat for samme. Men der var nu ingen tvivl om at nogen havde pillet. Forskellen på fiddelifut-kabler og medium kabler er rimelig tydelig. Men mellem medium og super-duper, rækker mine ører ikke længere.

Ex'en mente også at en ghetto-blaster var en fornuftigt musikkilde. Men måtte dog medgive at fiflerier og kabler hjalp, omend marginalt. I mange år troede jeg ikke selv på bi-wiring, men blev selv overbevist umiddelbart efter cd'ens fremkomst, på en lidt større entusiastisk opstilling. Hos mig selv, giver bi-wiring klart mere "luft og finhed". Til gengæld betyder opstilling og placering enormt ved visse højttalere.

Og inderfor småmodifikationer og tweaks af højttalere er du ikke i tvivl. Med tyve år gamle bokse, er der ikke en kondensator tilbage i filtret der ligger indenfor +/- 50% af den påtrykte kapacitet. Derfor er der pænt at hente der. Kablet mellem filter, stik og stikbrønd er normalt også en katastrofe, hvorfor mere fast bas og lidt pænere elektrisk udseende overfor forstærkeren er opnåeligt (så spiller den bedre). Et par velplacerede rundstokke i klemme mellem for og bagplade - samt sidepladerne, kan oftest næsten eliminere kabinettets egenlyd. Det er klart en af de tydelige forbedringer på Jamo, idet de måske var lidt fedtede med spånpladen tilbage i firserne. Og sidst, men ikke mindst, er det ikke altid lige logisk, hvordan man tunede reflekskabinetterne. Nogle af de mindre Jamoer kunne forbedres en del der (dybere og mere tør bas i stedet for flæskebas).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-05 19:40

No harm done....

...og opskriften på fin-tuning kom jo alligevel. ÆÆÆÆlsker at kunne hjælpe i den retning!!!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-05 19:41

....i øvrigt træls med dårlig hørelse. Har selv den dejligste tinnitus!...og ikke for meget diskant

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 18-11-05 18:17

Hej alle
For god ordens skyld vil jeg lige fortælle, hvordan historien endte.
Efter fragtmanden igår kom med basenhederne, har jeg bedste evne, som 3773 ganske udmærket beskrev, udskiftet ledningerne i kabinetterne med nogle 2,5 kvadrat og monteret noget tømmer mellem for og bagplade samt fået målt kondensatorerne, som min elektroniknørd sagde ikke fejlede noget.
Mine højttalere spiller bedre end da de var nye. Så tak for dine gode råd 3773.
MVH Jan

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-11-05 18:48

Godt for dig jantorp at det kom til at fungere