/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Pgo G-Max dyse
Fra : hvidtiger
Vist : 3081 gange
100 point
Dato : 13-11-05 19:29

Hejsa. Jeg har lige købt en Pgo G-Max. Er meget glad for den, men har pillet doslingerne af og satte en Malossi sport cylinder med 6 skyllekanaler på og 17,5mm Dellorto karburator med 90ér dyse. Jeg har tunet en del Pgo´er og har efterhånden rimelig kendskab til dens motor. Forskellen på den helt nye G-max og de andre er begræsningernes placering. Der sad en lille tragt i indsugningen i denne her. Nå men det jeg ikke kunne forstå var at da jeg fik sat det hele på pluds en Gianelli Go udstødning kunne den ikke trække og røg meget. Oki så var den 90ér dyse nok for stor.
Jeg har har to originaler Pgo karburatore liggende plus den til den nye her. I de to sad der en dyse 72 hvor der i den nye var en dyse 50. Det er dælme en stor forskel!!! Nå men så satte jeg en dyse 72 i den nye originale karburator og pakkede pænt min dellorto karburator ned da jeg ikke havde en mindre dyse dertil. Den dyse 72 var sku også for står til kittet!! Det lyder meget underligt at en dyse 72 som sad i de andre originale karburatore er for stor til et tunkit på den nye her, især når det er en original karb som sidder derpå. Så satte jeg den gamle dyse 50 i igen og så kørte scooteren igen, med tun og det hele. Nu har jeg kørt 30km med den originale karb og en 50ér dyse og fik skruet tændrøret af for og se om det var hvidt. Men nej det er lige så flot dvs brunt.
Det var en lang smøre, men spørgsmålet er så hvordan kan et malossi sport 47mm kit køre på sådan en lille dyse og ikke en 17,5mm karb med ca dyse på 90 som jeg har brugt i de andre Pgoér???
Dog skal det siges at den eneste forskal jeg kan se på den nye og de andre jeg har ordnet er at vacumslangen på den nye sidder på motorblokken hvor på de andre sidder den på selve studsen..Det er også en stor forskel på dysen da den nye hvor den dyse der sad deri var en 50 og på de andre var det en 72. Det undre mig meget da det er den samme type motor..

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-11-05 19:43

Hej, tror det må have noget med suget i indsugningen at gøre.
For ellers giver det DA ingen mening. ELLER HVAD.
Om suget til vacum kommer det ene, eller det andet sted fra, kan vel være ligegodt.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 13-11-05 19:47

Har du set efter i luftfilteret?
Kunne godt tyde på at der sidder en begrænsning der.
Og vær sikker på at der ikke er en plumb inde i udstødningen. Det er der i Technigas Basic, der er der en i forrøret og en ekstra i enden af den, inden i.
Alternativt, kan der være lavet om på membranen. Se om styrene er "bukket ind" så membranflapperne ikke kan åbne fuldt ud.
Er du også sikker på at stemplet kommer helt op til toppen af cylinderen?
De kan godt ha forlænget blokken, og kortet cylinderen af, så tuncylindre vil få lav kompression.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-05 19:50

Jeg tror den dyse 50 er boret op, prøv at kigge igennem den og sammenlign med de andre.
Jeg tror du skal have en ca 84-86 i din 16 mm karburator, der er meget mere knald på.
Og hvis du skal teste med tændrørsmetoden, skal du køre fuld knald i mindst 1 minut, slukke, uden at køre i tomgang.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 13-11-05 20:41

Jeg har kigget gennem 50ér dysen og 72, og der er forskel på dem. Den der er 72 er større. Der er ingen begrænsninger i luftfilteret eller udstødningen. Har kigget på membranen da jeg skulle skifte dem til carbon, og der er styrene bukket ud så de er lodret, næsten.

Men hvis en dyse 72 er for stor på den originale karburator, ville en 84-86 da være alt for stor på en 17,5mm!?..
Jeg syntes godt nok at det lyder underligt!..

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 13-11-05 21:42

Jeg kom lige i tanke om noget. I luftfilteret er der et rør som suger luft en. Jeg plejer at save det rør så det kun er halv så langt da det er formet som en slags tragt. Inde i filterkassen er hullet i røret ca 8-10mm og i den anden ende som sidder ude på kassen er det vel en tre gange så stort. Som skrevet stod plejer jeg at save i det så det ca er samme størrelse inde i kassen. Men kan det virkelig være det som gør det? På den anden side forklare det jo stadig ikke dysestørrelsen som sad deri fra ny. Men tror i at det kan være derfor at den ikke kan køre på 17,5mm karb?

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 13-11-05 22:07

Men oki, det kan jo være at hullet i det rør er mindre end det plejer at være, for så får den jo ikke så meget luft og detil får den mere benzin, så der skal en mindre dyse i. For jeg kan ikke huske hvor lille hullet var i de andre luftfiltre som jeg har haft med at gøre.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-05 23:11

Man plejer at fjerne de gummirør helt, og desuden se efter at skillerummet bag ved filteret også har stort nok hul, ellers skærer man lidt væk derinde med en stanleykniv.
Altså der skal ikke være nogen luftbegrænsninger udover filteret.
Den cylinder skal have mindst en 16 mm karburator, eller kommer den ikke op og lave noget for pengene.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 13-11-05 23:23

Hullet i røret var nok 8mm i diameter. Tror du at det er derfor den ikke kan køre med en støøre dyse da den ikke får så meget luft?

Mvh Hvidtiger

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-05 23:25

Jeps, og heller ikke størrer karburator.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 14-11-05 13:48

Tak for svaret pallebhansen.