/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Til vildskud
Fra : mangorossa
Vist : 687 gange
50 point
Dato : 12-11-05 01:35

Jeg opdagede lige at du er ved at uddanne dig til adfærdsbehandler. Kan du give mig lidt hjælp?
Læs venligst de sidste indlæg i tråden...hvis du altså har tid og lyster
Jeg så du skulle have fest, så bare når du får tid
http://www.kandu.dk/dk/spg/76620

knus Sus

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 17-11-05 09:41

Hej Mangorossa

Tillykke med hvalpene!

Jeg vil meget gerne hjælpe dig hvis jeg kan - med hvad?
Har læst de sidste fem indlæg i tråden.

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 17-11-05 09:50

Jeg har investeret i bogen: "hundelytteren" og den kan jeg virklig bruge til noget.
Kender du den?
For jeg kunne godt bruge en sparringspartner at støtte mig lidt til.

Det er lidt svært at skrive mere før jeg ved om du kender bogen...jeg vender tilbage efter dit svar.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 17-11-05 09:51

Hov..og tak for lykkeønskningen forøvrigt.

Ja, der er ved at være gang i dem nu. De er 3 uger og 3dage nu..og NU går det stærkt kan jeg se, der sker fremskridt hver dag.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 17-11-05 10:25

Hej Mangorossa

Jeg har læst dele af Hundelytteren men det er ikke en bog vi bruger/ har på pensumlisten.

Jan Fennel benytter sig af de gamle lederskabsregler, som er blevet manet til jorden de første mange gange og som, i professionelle kredse, ikke længere bruges.

Men du må gerne spørge mig, hvis du er i tvivl om noget - måske kan jeg svare

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 17-11-05 20:53

A hva? er de manet i jorden? hvorfor dog det? Hvad er det som er så forkert?
Det kan jeg slet ikke forstå må jeg indrømme.

Hvordan kan hun så have så gode resultater?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 20-11-05 22:09

Jamen jeg vil så høre dig , hvad jeg kan gøre, så her kan komme folk i huset. Min hund, som har hvalpe (de er nu 4 uger gamle) angriber simpelthen folk. Hvad kan jeg gøre, ud over at lukke hende inde. Jeg måtte give hende mundkurv på i går, da vi skulle have gæster. De havde også en tæve med, som er 1 år gammel (lab) og Leika kender tæven vældig godt. Jeg er ret sikker på at hvis ikke Leika havde haft mundkurv på, havde hun slagtet den anden hund. Hun blev dog meget roligere hen ad aftenen, men jeg turde ikke tage mundkurven af hende.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 25-11-05 11:32

Hej mangorossa

Jeg vil gerne svare dig, har blot lidt travlt. Bare så du ved, at jeg vender tilbage og ikke har "glemt dig".

Hav en god dag!

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-11-05 16:59

Tak skal du have, dejligt du lige fortæller mig det

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 27-11-05 13:30

Hej igen.
Nu har jeg lidt tid. Men mit svar er nok skuffende for dig. Jeg vil nemlig ikke udtale mig om specifikke problemstillinger over nettet - når jeg ikke har set den pågældende hund. Desuden er jeg ikke færdig uddannet og må/vil ikke agere som sådan.

Jeg kan blot sige, at tæver er meget forskellige som mødre - nogle har stort ressourceforsvar, andre har ikke.
Desuden kan der være en lang række andre faktorer, som jeg på ingen måde kan eller vil gætte mig til. Adfærden er ikke nødvendigvis unormal - men er jo temmelig uhensigtsmæssig.

Det eneste jeg kan råde dig til er, at have hende og hvalpene i et rum med et børnegitter imellem, så de stadig kan følge med. Det er ren og skær lappeløsning, og hvis du vil have yderlige hjælp, kan du henvende dig til en færdig uddannet adfærdsbehandler.
Gå evt ind på www.paff.dk (paff er Danmarks brancheforening for adfærdsbehandlere).

Hvad angår bogen af Jan Fennel orker jeg ikke en gang til, at tage diskussionen om lederskab. Men du kan gå nogle indlæg tilbage og finde min tråd, der hedder lederskab. Som du vil opdage, gik denne diskussion ikke stille for sig. Lederskab er et hot emne, som alle har meninger om.
Min holdning, som du kan læse i omtalte indlæg, er understøttet af adskillige kilder. Medmindre modparten i en diskussion om lederskab kan stille med ligeså mange veldokumenterede kilder, der modsiger det jeg siger, er jeg ikke åben for diskussion.

Tag det ikke ilde op - det har intet med dig at gøre. Det er bare for at forklare hvorfor jeg ikke ønsker, at udtale mig om Jan Fennel.

Håber du trods alt kan bruge mit svar til noget.

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 06-12-05 23:32

Hej Mangorossa

Håber ikke jeg har skræmt dig? Det var ikke meningen...

Hvis du har helt generelle spørgsmål, vil jeg meget gerne prøve at være behjælpelig.

God aften!

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-12-05 11:35

Hov, nej du har bestemt ikke skræmt mig. Jeg havde for længe siden skrevet et langt indlæg...det er forsvundet ØV!
Og jeg kunne da aldrig få den tanke at det skulle være personligt ment
Vi har fundet den løsning, at vi giver Leika mundkurv på, indtil hun er faldet til ro og fundet ud af at de søde mennesker ikke vil hende eller hendes afkom noget ondt. Der går omkring 5-10 min.
Jeg ved ikke om Fenells løsning er den rigtige, jeg leder efter det der føles rigtigt og som virker (med al respekt for hunden naturligvis)
Så har jeg lige et tillægsspørgsmål
Er det naturligt at tæven mister interessen for sine hvalpe allerede når de er 6 uger? Vi skal lokke hende til at gå ind til dem. De opholder sig nu i køkkenet. Og på badeværelset om natten, ellers får vi ikke lukket et øje Der kan vi ikke høre dem, når de leger. De græder ikke! Kun de første minutter efter at de bliver flyttet.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 02-01-06 12:16

Hej mangorossa

Et lettere forsinket svar herfra, må man sige

Det er som udgangspunkt normal adfærd for en tæve, at blive "træt af" sine hvalpe, for manges vedkommenede allerede i fem ugers alderen.
I virkeligheden er hun jo ikke træt af dem - men udfører blot sin fornemme opgave der består i, at forberede hvalpene til et liv uden hende.

Håber du kan bruge svaret

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 02-01-06 20:13

hej Vilskud.
Ja, jeg måtte tage den sørgelige vej ned til dyrlægen idag og få Leika aflivet.
Hun bed avisdrengen 2 gange, ikke alvorligt gudskelov...men jeg tør ikke mere.
.....
venligst mango

Accepteret svar
Fra : vildskud

Modtaget 50 point
Dato : 06-01-06 12:25

Hej

Det var da forfærdeligt....

Men nogle gange må man jo træffe nogle svære valg.
En anden gang kunne du måske redde situationen ved at gå til en adfærdsbehandler lidt tidligere i forløbet. Men det er selvfølgelig ingen trøst.

Jeg ønsker dig "god heling", hvis man kan sige det. Og prøv at lade være med at føle skyld - det kommer man ingen vegne med.

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 06-01-06 13:24

Tak for støtten. Ja, problemet er lidt at jeg er kørestolsbruger og kan have lidt svært ved at overtage føringen, idet jeg sidder ned.
Jeg "så" det ikke som noget problem før hun fik hvalpene, derfor fik jeg ikke kontaktet en adfærdsbehandler.
Jeg vil ikke tøve et sekund, hvis der skulle blive noget med den nye hvalp.
venligst Sus

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 15-01-06 22:14

Tak for svaret vildskud.