/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
OPELKENDER! ASTRA ´92 Ujævn Motorgang
Fra : kurtmoeller
Vist : 6108 gange
110 point
Dato : 10-11-05 19:57

Har lige købt en brugt Opel Astra 1.6 1992 stationcar. Bilen har holdt stille i nogle uger, da sælgeren har købt en anden vogn. Ved kørsel på motorvej "bremser" vognen ned - som om den ikke får nok brændstof - desuden lyste motorkontrollampen kortvarigt et par gange. Vognen kan også lave nummeret kort tid efter start, og da minder det mest om "kænguro-benzin, og vognen kan gå i stå i tomgang, men motorkontrollampen lyser ikke. Vi kikkede i motorrummet og fandt en revne i en lille vacuumslange ved karburatoren. Slangen blev kortet, så revnen forsvandt, og vi hældte frisk benzin på + en flaske karburatorvædske. Vi antog, at der kunne være tale om vand i benzinen. Herefter kørte bilen fejlfrit på 2 x 10 kms motorvejskørsel. Dagen efter var der et kort tilfælde af kænguro-benzin kort efter start. Senere på 2 x 20 kms motorvejskørsel var der et par korte perioder hvor motoren "døde" lidt, og tabte hastighed. Motorkontrollampen lyste igen kortvarigt. Er der nogle ideer omkring en sådan fejl, der ikke er tilstede hele tiden? Og vil det være klogest, at henvende sig til et Opel-værksted, hvor man kan checke motoren via dianostic-stikket ved sikringsboksen? Så vidt jeg husker virker tændingsproblemer som mere bratte ryk under kørslen, hvorimod brændstofproblemer mere passer med en følelse af nedbremsning trods uændret pedaltryk..... Hvem har et bud/kendskab til evt. kendte problemer af denne art på en Opel Astra fra 1992?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-11-05 20:14

min svigersøn har haft det samme problem. han har skiftet styreboks til indsprøjtningen og lambdasonden, men problemet er der stadig. han har fået den målt hos opel, og de siger at der ikke er noget galt med den. men det føles som om det er en spastiker der passer gaspedalen, når man kører i den. det kan selvfølgelig være opel mener det er normalt, men han har sat den til salg og opgivet at finde fejlen

Kommentar
Fra : geu

Dato : 10-11-05 20:51

Kør til en anden Opelpusher og få ham til og opdater din styreenhed, det lyder til det er det derer galt. Det er en meget velkendt fejl på den årgang af Opeler.

Der er indsprøjtning på din bil så du får ikke noget ud af og hælde kaburatorvæske på.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 10-11-05 21:26

Det lyder lidt som da styreboksen var istykker på min kadett fra 91 (samme motor som din). Et værksted checkede den igennem med computeren og fandt fejlen. En ny styreboks til 3000kr løste problemet.

Det kan måske også være der sidder noget i udstødningen. Der kan dannes nogen lange tråde i udstødningen, som tilstopper og får den til at køre meget ujævnt. Skete for en bekendt med en Daewoo Nexia (også samme motor som Astraen). Det lignede nærmest en grå paryk der kom ud til sidst. Hvad det var lavet af ved jeg ikke.

Så det kan altså være mange ting. Jeg ville få et værksted til at kigge på den.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 10-11-05 21:39

Fandt dette indlæg på www.automotiveforums.com:

Citat:
i have exactly the same problem.Astra 2000 engine type X12XE.At 50000km,the
acceleration of the car in the first 3gears started to
be very poor with heavy shaking.I have sent a letter to GM US and from your forum i learn that this problem is a universal one.i live in Egypt and virtually all my models have the same problem.it should be replaced for free (mass air flow sensor). or complete refund..

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 10-11-05 21:39
Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 19-11-05 16:37

Opel i Brabrand brugte 1000 kr til at finde fejlen + 500 kr til nye tændrør, strømfordelerdæksel, brændstoffilter samt et rensende additiv til benzintanken - og problemet er nu løst. Tak for alle svar!

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 18-01-06 21:50

FEJLEN ALLIGEVEL IKKE FUNDET HOS OPEL! Benzinpumpen i enden af tanken viser sig at være monteret forkert idet pumpen IKKE stod lodret ned i tanken, således at den når ned i den "sump"(fordybning i tankbunden) der skal sikre, at al benzin kan suges op. Pumpen var monteret med en vinkel på næsten 45 grader i forhold til lodret, idet skruehullerne uheldigvis passer, så det kan lade sig gøre. Herved sad bunden af pumpen et godt stykke over tankbunden, hvilket bevirkede at pumpen begynder at tage luft ind, når der er ca. 15-20 liter tilbage i tanken. Derfor faldt den ujævne motorgang sammen med mængden af benzin i tanken........
Meget besynderligt!
Tak for alle svar!