/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Geleringsmiddel til sprit?
Fra : lark
Vist : 3670 gange
50 point
Dato : 03-11-02 13:28

Jeg har for få år siden kunnet købe tændvæske til brændeovn, grill mm. på spritbasis.

Væsken var tyktflydende.

Jeg vil gerne selv fremstille den , da den ikke fås mere.

Hvordan gør jeg det ?.

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 03-11-02 21:01

Du kan idag få en optændingspasta, som har den samme funktion.

Kommentar
Fra : lark

Dato : 04-11-02 19:51

Til Bulldog.

Optændingspastaen er meget dyr, så det er "gør det selv" metoden jeg er ude efter.

Kommentar
Fra : Kiruba

Dato : 15-11-02 12:51

Hej Bulldog,
jeg har en opskrift eller 2, men hvorfor lige gele/pasta?

Kommentar
Fra : lark

Dato : 15-11-02 15:07

Til Kiruba.

Jeg anvendte gele/pastaen til at antænde træpiller i mit stokerfyr.
Den almindelige tændvæske løber bare ud imellem pillerne og ned imellem lufthullerne i brænderhovedet.

Gele/pastaen blev derimod der hvor der var brug for den.

Det ville være pænt af dig at give mig opskriften hér.

Med venlig hilsen
LARK

Kommentar
Fra : Kiruba

Dato : 17-11-02 00:20

Hej Lark,
Jeg har en simpel opskrift: opløs noget flamingo i acetone (der kan opløses meget i selv en lille sjat acetone). Du vil nu stå med en hvid masse. Massen er klæbrig og nærmest som tyggegummi. Dette er din ønskede gele. Det brænder godt, hænger godt ved og brænder sig faktisk fast til underlaget. Der er et minuspunkt: Det soder meget…!
Du kan jo prøve og så se hvordan det går. Det kan muligvis være at du skal prøve et andet sted end dit fyr, bare for at se det an.
Mht. til faremomenter: Acetone er sundhedsskadeligt og lokalirriterende, så jeg vil anbefale at dig at udvise forsigtighed (lade være med at spilde på dig selv, drikke det eller inhalere for meget…..) Ethvert forsøg med opskriften er naturligvis på eget ansvar, men ved brug af almindelig sund fornuft, og de nævnte forholdsregler, er der intet at frygte.
Lad os høre om resultaterne…..
Håber du kan bruge det…….
Med venlig hilsen
Kiruba

Kommentar
Fra : lark

Dato : 17-11-02 10:45

Til Kiruba.

Tak for din opskrift på napalm.
Det jeg i bund og grund kun ønsker er et geleringsmiddel til sprit, og ikke andet.

Kommentar
Fra : Kiruba

Dato : 20-11-02 22:57

Til Lark.
Jeg er ked af at skuffe dig. Personlig har jeg ikke hørt om noget om det du leder efter. Men hvis du finder det, må du da lige gerne skrive, da vi er nogle der er nysgerrige....
Held og lykke
mvh
Kiruba

Kommentar
Fra : lark

Dato : 20-12-02 07:45

Hej majkenjj.

Kan du beskrive fremgangsmåden med husblasset, så jeg ved hvordan jeg skal anvende det til at fortykke spritten i stil med din vodkarand.

Med venlig hilsen
Lark

Accepteret svar
Fra : wolffi

Modtaget 50 point
Dato : 28-12-02 22:40

Hej Lark,

Mit forslag er:

Lav en meget sej opløsning af kogende vand (en lille smule) og kartoffelmel.
Heri hælder du sprit. Kartoffelmelet stivner, men kan røres op igen. Du vil nu have en brændbar opløsning (hvis du ikke har hældt for meget vand i). Denne blanding skulle gerne være så klistret at den kan hænge fast på sine træpiller. God fornøjelse - denne opløsning er ikke farlig, blot skal du huske at lukke for luft til den - ellers fordamper sprittten.

venlig hilsen
Wolffi

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-01-03 13:51

Hvis du skal have noget til at tænde op med vil jeg foreslå dig at anvende noget andet end sprit. Sprit fordamper meget hurtigt, dvs. at du skal opbevare din optænding pasta i en tætforseglet container/spand/bøtte.

Hvis du derimod anvender tændvæske som du stabiliserer evt. ved hjælp af gelatine.
Der findes en del produkter (pektin, alginat, carregenan )som kan gelere eller give en viscositet forøgelse, men gelatine eller stivelse vil være det nemmeste for dig at bruge i hjemme (og at få fat på) Alle de nævnte geleringsmidler (hydrokolloider anvendes inden for levnedsmiddelindustrien i stor omfang)

En evt. opskrift. Smelt en ordenlig portion husblas (gelatine) i et vandbad, der er ingen grund til at tilføre gelatinen vand for at den smelter. Når den er smeltet tilsættes en mængde tændvæske.
Tændvæske som er en petroliums produkt vil ikke fordampe på samme måde som sprit.

Lad din blanding stå et stykke tid (sikkert 4 - 6 timer) og du vil have en "gel" klump som kan brænde. Er det for geleret, laver du det samme igen, blot med mindre gelatine (husblas).

Fordelen ved at bruge gelatine er at det er helt ufarligt, dog kan det smelte. Gelatinen anvendes også i den gelelys man kan købe.
FOrdelen ved at bruge tændvæske/petrolium er at det ikke fordamper, det kan ikke umiddelbart antændes som sprit, hvilket giver et ganske stor sikkerhed brændmæssigt.

Held og lykke. - Fortæl os andre hvordan det gik med dit forsøg(ene)

Godkendelse af svar
Fra : lark

Dato : 02-02-03 11:50

Tak for svaret wolffi.