/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Vedrørende "vagthund".
Fra : Ladycatwoman
Vist : 544 gange
20 point
Dato : 03-11-02 05:10

Jeg er førstegangshundeejer og har en schæfer. Han er 1½ år gammel og selvfølgelig verdens bedste hund. Han har selvfølgelig lige nogle skarpe kanter, som han skal have slebet af, men for mig er det vigtigste, at jeg kan stole på ham, og at han gør, hvad jeg siger. Jeg forlanger ikke det vilde af ham. Han skal lægge sig, blive, sidde, ikke hoppe op og selvfølgelig ikke ødelægge noget.
Alt dette opfylder han 99% af tiden, og det er fint for mig.
Min store bekymring er dog, hvor god en vagthund han er.
Jeg bor ikke i et umiddelbart "farligt" kvarter, men jeg ville da gerne kunne føle mig helt tryg ved at vide, at han passer på mig.
Når han er alene hjemme, har jeg ladt mig høre, at han INTET reagerer på, selv ikke posten. Når vi (kæresten og jeg) derimod er hjemme, gø´r han næsten af ingenting, selv lyde, som vi ikke kan høre.
I går havde jeg så en kammerat, der efter aftale bare lukkede sig selv inde (jeg var i bad og hunden var lukket inde i et andet værelse). Hunden gik selvfølgelig helt amok men faldt rimelig hurtigt til ro. Da jeg så lukkede hunden ud, fløj han selvfølgelig ned til min kammerat, som han ikke har set i næsten ½ år, gøede lidt og faldt derefter til ro.

Mit spørgsmål er så: Kan jeg stole på min hund som vagthund? Faldt han så hurtigt til ro, fordi jeg var der, eller fordi han på trods af et ½ år kunne huske min kammerat? Eller simpelthen fordi han er for god af sig?

Jeg har ikke fået en hund for at have en arrig vagthund, men som sagt vil jeg da gerne vide, hvad jeg kan forvente af ham. Dette er nok én af de få ting, som man ikke kan læse sig til i alle hundebøgerne, og det er da heller ikke sikkert, at nogle af jer kan hjælpe mig, men man har da lov til at håbe.

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 20 point
Dato : 03-11-02 08:54

For mig lyder det som at du har en god hund,
han ved hvem der er førehunden.
Og ja han vil passe på dig, jeg er sikker på at han vil gøre alt for dig.
At han falder hurtig til ro, er fordi han kan mærke på dig at du er tryg.
Jenny.

"Ladycatwoman" <Ladycatwoman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:ja1x9.205564$Qk5.7380268@news010.worldonline.dk...
> Jeg er førstegangshundeejer og har en schæfer. Han er 1½ år gammel og
> selvfølgelig verdens bedste hund. Han har selvfølgelig lige nogle skarpe
> kanter, som han skal have slebet af, men for mig er det vigtigste, at
> jeg kan stole på ham, og at han gør, hvad jeg siger. Jeg forlanger ikke
> det vilde af ham. Han skal lægge sig, blive, sidde, ikke hoppe op og
> selvfølgelig ikke ødelægge noget.
> Alt dette opfylder han 99% af tiden, og det er fint for mig.
> Min store bekymring er dog, hvor god en vagthund han er.
> Jeg bor ikke i et umiddelbart "farligt" kvarter, men jeg ville da gerne
> kunne føle mig helt tryg ved at vide, at han passer på mig.
> Når han er alene hjemme, har jeg ladt mig høre, at han INTET reagerer
> på, selv ikke posten. Når vi (kæresten og jeg) derimod er hjemme, gø´r
> han næsten af ingenting, selv lyde, som vi ikke kan høre.
> I går havde jeg så en kammerat, der efter aftale bare lukkede sig selv
> inde (jeg var i bad og hunden var lukket inde i et andet værelse).
> Hunden gik selvfølgelig helt amok men faldt rimelig hurtigt til ro. Da
> jeg så lukkede hunden ud, fløj han selvfølgelig ned til min kammerat,
> som han ikke har set i næsten ½ år, gøede lidt og faldt derefter til ro.
>
> Mit spørgsmål er så: Kan jeg stole på min hund som vagthund? Faldt han
> så hurtigt til ro, fordi jeg var der, eller fordi han på trods af et ½
> år kunne huske min kammerat? Eller simpelthen fordi han er for god af
> sig?
>
> Jeg har ikke fået en hund for at have en arrig vagthund, men som sagt
> vil jeg da gerne vide, hvad jeg kan forvente af ham. Dette er nok én af
> de få ting, som man ikke kan læse sig til i alle hundebøgerne, og det er
> da heller ikke sikkert, at nogle af jer kan hjælpe mig, men man har da
> lov til at håbe.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-11-02 11:40

Hej

Jeg synes også at du er heldig at ha en god hund.
Jeg har selv en god og dejlig schæfer han på 2 år.

Når din hund er alene hjemme, og at du har hørt, at han INTET reagerer,
det må da være godt, for så for du ikke nogen problemer med dine naboer,
og jeg tror også det er naturlig, for han har jo ingen han skal advare,
når der ikke er nogen hjemme.
Når kvarteret omkring dig ved at du har hund, skal de når blive væk,
og ikke prøve at gøre dig fortræd.
Jeg tror også hvis der komme en ind, kommer han nok ikke ud
før du kommer hjem igen.

( Du kan teste ham, hvis du har en du kender som har lidt forstand på
hunde- og kropsprog, lad vedkommende gå ind til din hund, når du
ikke er hjemme, men han skal kunne aflede din hund og du skal så
komme ham til hjælp med det samme, så der ikke sker nogen ulykke. ! )

Når man har f.eks. en schæfer, lige meget om han er 100 %, skal man træne
og lege med den hver dag, og den skal have lov til at arbejde og have nogen
opgaver, den skal også ha en god hverdag, for ellers vil den nok komme til
at kede sig.

Jørgen og Nico

"Jenny Larsen" <jenl@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3dc4d60d$0$28353$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> For mig lyder det som at du har en god hund,
> han ved hvem der er førehunden.
> Og ja han vil passe på dig, jeg er sikker på at han vil gøre alt for dig.
> At han falder hurtig til ro, er fordi han kan mærke på dig at du er tryg.
> Jenny.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-11-02 11:50

www.schaeferhund.dk/kreds1.htm
www.dyreklinik.net/

j.bodholdt@tdcadsl.dk
Jørgen Bodholdt
2610 Rødovre

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-11-02 20:18

En hund kan sagtens genkende en person efter et halvt år. Desuden viser du jo med din reaktion på kammeratens tilstedeværelse, at han er okay. Så du havde snarere haft grund til bekymring, hvis hunden havde stillet sig truende an.

Godkendelse af svar
Fra : Ladycatwoman

Dato : 04-11-02 00:41

Kommentar
Fra : Ladycatwoman

Dato : 04-11-02 00:48

Tusind tak til alle dem, der besvarede mit spørgsmål. Der er helt sikkert noget af det, som jeg kan bruge. Vedrørende det her pointsystem, er jeg vidst kommet til at klokke lidt i den, da jeg er ny, men det er vel med os mennesker som med hunde - øvelse gør mester.