/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Underlig lyd...
Fra : KlausHansen
Vist : 1020 gange
280 point
Dato : 06-11-05 17:31

Hejsa jeg har en vw polo 1,3i coupe fra 91". Idag da jeg skulle køre en mindre tur, 5 km, lagde jeg mærke til en hyletone(Lyder lidt som generatorstøj over anlæget). Men anlæget var ikk sat til, lyden bliver højere desto flere omdrejninger, og fader ud når jeg træder koblingen ned... Lyttede til motoren, men kan sku ikk høre noget, kun inde i bilen,.. Nogle der aner hva pokker det kan være...

Mvh Klaus...

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 290 point
Dato : 06-11-05 17:46

Det er svært at sige, når man ikke har hørt det, men måske det kan være et remhjul, eller et hjul ved en tandrem, et remstrammerhjul ved tandremmen kan også give lyd fra sig. Du kan prøve at sprøjte scilikone på kileremmen, hvis lyden så holder op skal kilremmen skiftes. Resten vil jeg anbefale at du får klaret på et værksted

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 06-11-05 17:48

vi har haft lign. problem - vi var ved at blive tossede da vi ikke kunne finde ud af, hvad det var. Det viste sig at være dækkene, der var problemet. Eller nærmere det ene der var skævt sat på og dermed blev kørt skæv. Da vi fik nyt dæk og afbalanceret dem var lyden væk. Det lyder som din beskrivelse også med hensyn til koblingen, men hvordan det hænger sammen kan jeg ikke forklare da det lyder underligt, men væk gik lyden efter dækskifte.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-05 17:49

Kan du også høre lyden hvis du bare holder stille og gasser bilen op?, altså om det er en lyd der følger motoromdrejningerne.

Hvis ikke, kunne noget tyde på, at det er en hyle/syngelyd i gearkassen, siden det forsvinder når du træder koblingen ud.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-11-05 18:10

Jeg tror, det er forstærkeren i anlægget, der laver numre med jer... mindes at have oplevet det samme engang - det vil jeg lige høre min bedre halvdel om, når han kommer hjem...

Vaxen

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 06-11-05 18:40

Jeg kan også høre lyde når jeg holder stille og gasser op...

Det med anlæget kan jeg bare ikk forstå. For forstærkeren får ikke strøm før headuniten er sat til, men det kan selvfølgelig være ledningen der er faldet af...

Kommentar
Fra : eih

Dato : 06-11-05 21:05

Det kan også være benzinpumpen som støjer, ved ikke hvor den sidder på lige din bil, men den kan give en hyletone fra sig.

/E

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-11-05 22:33

Nu har jeg talt med manden om sagen - han siger, at man kan købe en dims - støjfilter, der sættes mellem anlægget og højtalerne. Det skulle fjerne den lyd...

Det er mit/vores forslag

Håber det lykkes...

Vaxen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-11-05 02:15

Når koblingen reducerer problemet, må lyden stamme fra gearkassen. Det kan være et leje eller rullestøj fra tandhjul. Jeg hælder til et af "forlæggerakslens" lejer, da denne aksel følger motoromdrejningerne, når der er koblet til.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-11-05 10:05

Når anlægget gør det der, så vil alle forandringer i motorens omdrejninger kunne høres som en varierende hylende lyd i højtaleren. Den er ikke særlig høj, men det er meget tydeligt, at den følger disse omdrejninger. Derfor kan man også høre, når man kobler ud.
Man kan ikke høre denne lyd andre steder i eller omkring bilen end i kabinen, og man kan fornemme, at det kommer igennem anlægget.
Hvis det er sådan du oplever det, Klaus, så vil jeg igen anbefale dig at investere i et støjfilter.
Bilstereoanlæg, der er helt nye har som regel et sådant filter på originalt, men dem af lidt ældre dato har ikke...

Vaxen

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-11-05 18:12

Højgearsakslen, det er den der forbinder motor og gearkasse, lejet til den begynder statistisk at give op i den alder, hvis lyden langsomt bliver kraftigere med tiden tyder det på det. Det er ikke noget der ødelægger andre ting umiddelbart, og det kan nok ikke betale sig at rette det med mindre du vil køre i den til den bliver en veteranbil. Mvh. K.

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 08-11-05 15:25

Tak allesammen har fundet ud af hva det var der var galt... Noget besynderligt... men det er kørelysrelæet der støjer... For når jeg kobler dette fra er der ingen mystisk lyd... pointene går til den første der svarede... Men tak allesammen...

Godkendelse af svar
Fra : KlausHansen

Dato : 08-11-05 15:26

Tak for svaret Nordsted1.
Det var ikk det, men da du var den første for du pointene...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-11-05 15:34

Selv tak, godt du fandt fejlen, så er det bare om at få det rep.