/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Er en compressor løsningen?
Fra : cobran
Vist : 322 gange
100 point
Dato : 04-11-05 21:58

En Compressor.
Er det til typen der spiller Rock eller blues og som ønsker fuld knald på med sustainen i f.eks solo´r. hvor man ofte befinder sig oppe ved det 15... bånd og ønsker fuld sustain på selv de tyndeste strenge.

Kan man bruge en compressor til det?

Eller er jeg helt galdt på den ? :D

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-11-05 22:06

Hej cobran. Din smiley virkede ikke helt efter hensigten prøv med en bindestreg imellem : og D så får du HA ha. Men jeg synes da at den rigtige smiley ville være (Laves med 8 - ( uden mellemrum).

Sorry, men for MIG er en Compressor noget man bruger til at skaffe energi når man ikke er i nærheden af et El-værk!

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 05-11-05 01:03

Jeg troede du var holdt op med at drikke, Arne...?

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 05-11-05 01:20

Nej, du er ikke galt på den. Du KAN godt bruge en compressor til det formål. Med en comp indstiller du en "gennemsnitlig" output, hvor de toner, der er kraftigere end "limiten" vil blive presset ned, og de toner, der er knapt så kraftige, vil blive skruet op. Men det er svært at spille med. Du skal vide lige præcis, hvordan den skal indstilles. Hvis den ikke er indstillet til at tage hurtigt nok fat, får du nogle grimme "fades", da fx en kraftig tone i et splitsekund vil tonse igennem før compressoren får fat, og får skruet ned. Men det kan da sagtens lade sig gøre Du skal bare lege lidt med indstillingerne.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 05-11-05 02:00

heh ok fedt Birgitte32

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 05-11-05 02:02

men når du siger"KAN" godt bruge en compressor ... er det så fordi du har en bedre idé til at få den lyd istedet for en compressor..

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 05-11-05 22:31

Der er jo masser af muligheder i dag Men en compressor er helt sikkert en god løsning. Men som sagt KAN det være svært at styre .. bare leg lidt med indstillingerne, så er jeg sikker på, at du nok skal få den lyd, du gerne vil have. Jeg er ikke ligefrem guitar ekspert - har arbejdet som lydtekniker og undervist i det, men det er nogle år siden, så jeg er lidt ude af det .. måske andre har en anden løsning, der er mere lige til at bruge?

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 05-11-05 22:35

En comp vil jo også skrue op for evt støj .. men jeg ved da, at mange guitarister spiller fast med en comp. Jeg er ikke selv den helt store tilhænger af compressorer, med mindre det bruges som en effekt, da jeg er lidt mere tilhænger af, at have teknikkerne i orden .. det være en sanger, der skal have styr på sin mikrofon teknik, en bassist, der skal have styr på sin teknik osv. Men i nogle tilfælde kan det selvfølgelig være nødvendigt Ved godt, at jeg er lidt vag i mit svar, men prøv dig frem Gå evt ned i en musikforretning før du investerer i din egen comp. Det er også en hel videnskab i sig selv - hvad skal man købe? Men de vil helt sikkert kunne råde dig, og du vil kunne prøve at spille med en comp og se, om det er den effekt du ønsker.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 06-11-05 00:52

great ok det vil jeg så

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 06-11-05 23:12

Prøver det lige i en butik så. Lyder spændende

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-11-05 18:47

Compressor eller sustainer, kært barn har mange navne. Yes du kan bruge den. Og det er ikke så galt igen med justeringerne. Ulemperne kan som nævnt være ukontrollerbar støj og særdeles ukontrollerbar feed back. Lidt afhængig af hvad og hvordan du spiller og i særdeleshed om du kører med overstyring. Selv bruger jeg pænt med sustain, men anvender mestendels guitar med vibrato og disse har tendens til at "hugge" sustain'en.

På min multieffekt pedal, har jeg ligeledes noisegate, til at kvæle det snær, sustain uvilkårligt "skruer op" for.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-11-05 18:55

http://www.eskildsen.dk/main.asp?page=showproduct&ProductID=8817 lyder aldeles ok. Som du kan se er det ikke alverden af knapper du har at gøre med.

Level indstiller hvor meget du sender ud fra pedalen. Der kan du med fordel bruge pedalen til at knalde lidt ekstra til en rørslæde (hvis du spiller på sådan en), altså få den til at overstyre ekstra....

Tone siger lidt sig selv

attack bestemmer "smeldet" - det vil sige hvor hurtigt den "hopper" på.

Sustain bestemmer hvor lang du vil lave tonen (inden for rimelighedens grænser).

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 08-11-05 12:54

kan man ik bare købe en pedal der fjerner støjen? ville det ik være meget smart?

Jeg sidder og overvejer den BOSS pedal du har givet der og så Carl Martin Compressor Limiter som nogen siger er ret god og uden så meget støj.

Men syntes du at BOSS pedalen giver det du forventer? :/ tjah hvad ved jeg. jeg er ikke så meget inde i de der pedaler heh :)

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 08-11-05 19:52

Det er lige som at købe et par bukser Dem prøver du jo også før du køber dem .. ned i den nærmeste Aage eller lign musikforretning, og få dem til at arbejde lidt for deres løn ved at vise dig, hvad de forskellige ting kan

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-05 10:27

Check altid priserne først - Eskildsen er oftest et gram billigere end Åge.

Pedalen/effekten der fjernes/undertrykker støj, hedder en Noise Gate. Men bruger du ordentlig kabler og dit gear er rimelig OK, bør det ikke give bøvl. Jeg har spillet i maaaaange år på en gl Fender Twin, som jeg pustede til den dejligste overstyring ud af vha sustainer uden navn (har den vistnok endnu). Alt dette uden noisegate. Den gamle rørslæde kunne dog med visse guitarer have en tendens til at spille radio moskva, men ellers gik det fint.

Lad i første omgang vær med at købe en noise gate - prøv dig frem først. Boss'en kender jeg, den lyder ok. Den anden kender jeg ikke. Men prøv dig frem i butikken!

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 10-11-05 22:07

sådn en compresser http://www.eskildsen.dk/main.asp?page=showproduct&ProductID=8817

kan man sige såddn en compressor er de fleste guitarristers grej hvis ik sustainen ikke er indbygget i amp´n. Altså f.eks metallica med syg meget sustain ...
tror du de har det i amp´n eller med en pedal?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-11-05 12:14

Njaaa der er stor forskel hvad de forskellige anvender.

Mange anvender jo rør-amps, der i forvejen er lidt "træge" i det og lyder som om der var compressor indbygget. Eksempelvis lyder en Mesa Boogie som om den havde compressor indbygget. Oftest er det dog country guitarister der anvender rimelig clean lyd, der grovanvender compressor. Inden for heavy overstyrer de normalt så voldsomt så compresor ikke ville være til at styre. Jeg kan huske at Pretty Maids i deres unge dage ikke anvendte andet end deres Marshall 50W rørtoppe + en helvedes masse højttalere. Marshall'erne gav rigeligt med overstyring og sustain + feedback uden du behøvede andet. Kenneth eksperimenterede dog med Boss Tube Screamer og Boss Heavy Metal pedaler for lige at få lidt ekstra overdrive på.

De gange jeg har set Per Zeberg på Kulisselageret i Hs, har han anvendt sådan en Boss + Fender Stratocaster + Fender Twin Reverb. Så kan Per lave nogenlunde alt det han vil. Både Clean og overstyret.

Men hvad har du af spade? Og hvilket grej?

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 11-11-05 13:27

min amp er en Marshall 150AVT du ve´valvestate tecklology

og guitaren en Ibanez SA160

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-11-05 13:47

Vibrato armen på sådan en Ibanez kan godt hugge lidt af din sustain. Monterede selv sådan en fjederdims på min Kramer der forbedrede sustainen af samme årsag. Bedst sustain får du dog fra spader uden vibrato.

Marshall'en er så vidt huskes en transistorforstærker, som dog lyder som rør, oder was?

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 11-11-05 13:59

må indrømme jeg ik har nogen rør forstærker og har ik prøvet sådn en :/ er altid blevet vist over til de andre forstærkere fordi de mere lå i prisklassen ..5.000 kr

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 11-11-05 14:13

kan det ik oz være pickup´n eller humbuckeren der kan give mer sustain og sådn :)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-11-05 14:28

Yes - rørslæderne er småkostbare.

Pickup'pen kan ikke genere mere sustain. Det kan strengene og deres ophæng. Stol & sadel. Hvis ikke guitaren har tilstrækkelig stivhed kan dette ødelægge sustain'en. Dårlige strenge ligeså. Og som nævnt snuppe vibratoarm på spaden altså også lidt.

Men prøv da med sådan en bette Boss. Den er klart til at betale sig fra.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 11-11-05 14:37

Heh sorry, kom lige ud af den der ... mener du Boss Compressoren? :/

jeg har tænkt mig at købe nogen nye tyndere strenge. Hvilke vil du anbefale?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-11-05 15:19

Uha....der findes millioner af forskellige strenge. Tyndere strenge giver også mindre sustain

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 11-11-05 19:25

så jeg skal købe en mega wire, sætte den på gutaren, så skal sustainen nok komme

Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 12-11-05 14:34

Takker for svarne! Jeg er blevet meget klogere på det nu, så vil snart tage ned i byen og prøve sådn en fætter compressor.

Mvh. Cobran.