/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Indbrud. Kamera stjålet.
Fra : DenGrimmeGed
Vist : 600 gange
260 point
Dato : 02-11-05 13:20

Min søster har haft inbrud og jeg har haft mit kamera stående hjemme hos hende da det skete.
Han har taget hele tasken med kamera og flash og det hele til en værdi af over 15.000 kr.

Jeg har papirer på det hele og hun har også indbrudsforsikring osv.

Men:

1. Det er MIT kamera og jeg bor der ikke. Hvad gør man så?

2. Jeg har købt selve kameraet brugt for 2400 kr. men har alle papirer/kvitteringer på det, men det er stadigvæk ham der købte det fra nyt til 10.000 kr. navn der står på kvitteringen. SKAL det stå i mit navn?
jeg kan ikke få fat på ham jeg købte det af.

Nogen der kender lidt til det?

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 270 point
Dato : 02-11-05 13:27
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-11-05 13:48

genstande man har opmagasineret for andre er ikke dækket af forsikringen. det er ejers egen forsikring der skal dække

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-11-05 13:58

Hvis det er sådan at hun har lånt dit Kamera som jeg forstår det, vil jeg tro at hendes forsikring dækker.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-05 17:13

Det er din egen indboforsikring der skal betale.

og der skal kameraets nypris oplyses/dokumenteres med kvittering eller lign. og så er der for den slags ting, nogen takster man går ud fra, altså et vist procentvis tab af værdi alt efter hvor gammel tingen er, og der gør det ikke noget, at det er et andet navn der står på kvitteringen, når du har købt det brugt .

Hvis du ikke har en indboforsikring, ja så er det op til samvittigheden, om "det er søsters kamera der er blevet stjålet", hvis der skal dækkes noget.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-11-05 17:16

Hej, GrimmeGed.
Jeg havde indbrud for 1½ år siden, og jeg fik stjålet mit kamera og nogle smykker.

Indbruddet skal anmeldes til politiet allerførst.
Derefter skal man have fat i en skadesanmeldelse fra forsikringsselskabet.
På den står der, hvad det er, man skal skrive på.
F.eks. skal din søster skrive nypris på og alder og navn og mærke på tingene, så forsikringsselskabet har mulighed for at kontrollere priserne.

På et tidspunkt kommer der så en taxator ud og kontrollerer, om det opgivne ser sandsynligt ud. På det tidspunkt vil din søster have brug for kvitteringerne. --Hvis navn, der står på er næppe så vigtigt, når bare papirene er i orden. D.v.s. at du kan bevise, at du har købt det. Hvis ikke du selv har en forsikring, der dækker tyveriet, -så dækker din søsters forsikring.

Men det beløb, forsikringsselskabet i sidste ende betaler, er det som det vil koste at anskaffe TILSVARENDE ting i dag. Det kan være mere end købsprisen for visse ting, -f.eks. gamle smykker- og det kan være mindre end den oprindelige købspris for andre ting, -f.eks. elektronik.

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 03-11-05 09:16

>>dova: Det har da intet som helst med samvittigheden at gøre det, du foreslår - det er forsikringssvindel og er strafbart!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-05 13:37

Citat
Hvad er dækket?
Forsikringen omfatter alle de ejendele, der naturligt hører til i et hjem. Det gælder også hobbyudstyr, campingudstyr og haveredskaber. Indbogenstande, der er lånt eller lejet, er også dækket. Men kun hvis en skade ikke allerede er dækket af ejerens egen forsikring.

Saxet herfra:

http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringstyper/Indboforsikring/Indbo%20og%20retshjaelp.aspx

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 03-11-05 14:14

Birgitta> Godt set... Det er meget folk ikke gider selv... Se første indlæg...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-05 14:26

Ja, taliskoko, -jeg plejer lige at checke de links der er dukket op inden jeg skriver mine "guldord" . Mit link ER snuppet fra dig af..

Men GrimmeGed er vist slet ikke i nærheden p.t. Og anmeldelse osv er sikkert for længst sendt...

Godkendelse af svar
Fra : DenGrimmeGed

Dato : 04-11-05 12:29

Tak for hjælpen allesammen
Jeg blev klogere