/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nybyggeri
Fra : lavendel
Vist : 828 gange
50 point
Dato : 01-11-05 22:27

Hejsa..

Er der nogle som har nogle gode råd eller links, til lille
familie som påtænker at sælge huset og bygge nyt ????

Lavendel

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-11-05 23:21

Jeg tror du skal præcisere lidt nærmere, hvad det er du påtænker.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 01-11-05 23:34

Ja, ellers kan du måske få lidt information her, her står i hvert fald en masse..om en masse

www.selvbygger.dk

Venlig hilsen vil.du/Dorthe

Kommentar
Fra : lavendel

Dato : 07-11-05 20:11

Hej Igen

Noget af det jeg tænker på er andres erfaringer med forskellige "bygmester"..
Der er jo nogle som har haft gode og dårlige oplevelser når de bygger hus...
Priserne er jo nok også meget forskellige og det er jo desværre ikke altid
sådanne at pris og kvalitet følges ad...

Accepteret svar
Fra : skippersej

Modtaget 50 point
Dato : 16-11-05 16:23

Ja undskyld, men jeg arbejdet i byggebranchen og min erfaring (erfaring=sum af fejltagelser) siger at langt største parten af dårlige oplevelser ved byggeri er for store henholdsvis forkerte forventninger til projektet. Eller med andre ord det er kommunikationsbrist. Vil du undgå dårlige oplevelser og for dyrt byggeri vil jeg foreslå dig at
1. du planlægger selv i detaljer hvad og hvor du ønsker bygget, evt. sammen med en bygningskyndig. Det skal være så du ved hvor hver eneste væg eller skab skal stå, og således du kan forklare andre (håndværkere, leverandører m.m.) præcist det du ønsker.
2. Undersøg på forhånd prisen på alle dine ønsker, f. eks. spørg tømmerhandelen om priser på alle materialer. En gammel tommelfingerregel er at det koster ca. det samme i arbejdsløn som materialerne koster. Hertil kommer byggefirmaets avance.
3. Når du ved hvad du vil have bygget og hvad det koster, da og først da, kan du afsøge markedet, tage kontakt til typehusfirmaer, måske er der et produkt her der svarer til dine forventninger, ellers kontakte lokale håndværkere og bede Dem om et tilbud, ikke alene pris, men oså deres forventede tidsforbrug.
4. Får du tilbud fra håndværkere som afviger væsentligt fra dit eger budget, har håndværkeren misforstået projektet (du har ikke forklarert dig ordentligt).
Om igen.
5. Efter at have fået et budget på plads laver du skriftlige aftaler med alle involverede parter. Både på pris og tid.
6. Herefter er det bare om at komme igang, desværre går det ikke af sig selv, der skal koordinering til, gennem hele processen, hele tiden.
7. Orker du det ikke selv aliere dig da med en professionel (her kræves også klare og skriflige aftaler).
8. Sig til dig selv hver gang projektet er ude af takt, "jeg har ikke forklaret mig ordentlig" og forklar, forklar.

Du vil med garanti få mange spændende og sjove oplevelser.
God fornøjelse

Godkendelse af svar
Fra : lavendel

Dato : 07-12-05 18:12

Tak for svaret skippersej.

Lyder som en meget god fremgangsmåde..
Men det med at det i de fleste fejl og mangler er kommunikationsbrist mellem partnerne, tror jeg nu ikke helt på,
kender flere eksempler på nybyggeri, hos naboer og familie, hvor der konstateres:
Materialer der er forsinket fra byggefirma = forsinket byggeri
Efterfølgende revner i ydedrmur,
Forskellige farver fuger i kilnkegulv,
Forkert hældning på klinker i badeværelse. m.m. det tager frygtelig lang tid før det bliver udbedret, hvis de bliver det !!
Jeg fandt denne side på nettet, som fortæller lidt om andres erfaringer
   http://www.tubavej.dk/
Men tak for dit svar.. som jeg helt sikkert kan bruge til noget...