/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Norjyken hundeformidling, pas på.
Fra : maj_britt
Vist : 12524 gange
50 point
Dato : 01-11-05 19:04

Læs lige disse beretninger og kom med kommentarer:

Skrevet: 01-11-2005 15:08:01

Ved ikke om stedet har været oppe herinde, men her er lige en lille beretning.

Min forældres underboer har for ca. 14 dg. siden købt en lille Cocker hvalp på Norjyken hundeformidling, det på trods af de mange advarsler fra mig og mine forældre, de ville bare ikke vente.
De følte at hvalpe virkede harmoniske og moderen glad da de var der, så de købte en lille han.
For det første så er han meget sky, tisser i stride strømme, og ar meget tynd mave - men det kan jo være tilvæning til det nye hjem.
Men i forgårs begyndte han at kaste blod op, de valgte alligvel at vente til dagen efter med at kontakte dyrelægen da han alligevel skulle vaccineres denne dag (i går) naturligvis beholdte dyrelægen ham, for han havde også høj feber.
Min Mor har så lige ringet og sagt at den lille fyr har fået diagnosen hjerteorm.........bliver det taget i god tid, så er chancerne gode, men dyrelægen mener han har haft det længe pga. hans tilstand - han skal lige havde taget nogle flere prøver og en røntgen, og når den røntgen kommer, så kan han sige hvordan det hele ligger.
Og han er kun 13 uger - sikken en start

Så endnu engang, køb ikke hund på denne fabrik - har advaret nogle stykker inde fra dyrenettet om dem, kender rimlig godt til stedet da min veninde er veninde med datteren af huset.
*********************

Skrevet: 01-11-2005 15:29:27

Det er et rigtig dårlig sted det der Nordjysk hunde tam tam......

Kender også nogen som har været dumme nok til at købe en labarador der fra,som blev aflivet som 7mdr, pga meget meget svær HD..

Christine og Søren
*****************

Skrevet: 01-11-2005 16:46:36

Hvalpen er hermed aflivet - dens hjerteorm var så fremskreden at der ikke var noget at gøre......og at hvalpen så også skrantede på andre punkter gjorde det helle ikke bedre.
De valgte at lade dyreløgen tage sig af hvalpen, da de ikke havde nogen steder at begrave den.
Min Mor ringede til Norjyken for dem og forklarede dem sagen......og sagde at dyrelægen at havde sagt at de andre hvalpe i kuldet højst sandsynligt også havde hjerteorm.
Hans svar til det var at det kunne alle komme og sige, og ville de havde deres hvalp byttet, så kunne de komme op med den, min Mor sagde at de havde dokumentation fra dyrelægen ang. sygdommen og diagnosen - men han var helt kold, min mor er gl. Journalist og der skal meget til at ryste hende, men hun var rystet.
Men hun hjælper dem med at gå videre i sagen, for kender jeg min Mor ret, så får det ikke lov at ende her.

Og kender i nogen der inden for de sidste 14 dg - 3 uger har købt Cocker hvalp hos Norjyken, så afsted til dyrelægen med lillehunden.
***************************

Nu er mit spørgsmål, skal man købe hvalp der?

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 01-11-05 19:16

Hej mai_britt

Det er noget af en forfærdelig historie. Desværre hører vi mere og mere om den slags. Lovgivningen må være for dårlig, når man ikke kan stoppe sådan nogle mennesker/hundehandlere.

Jeg forstår imidlertid ikke dit spørgsmål, om man skal købe hvalp der.

Siger det ikke sig selv, at det skal man selvfølgelig ikke?

Husk de stakkels mennesker på, at de ikke er tvunget til at få en erstatningshvalp derfra, de har krav på at få pengene retur. Tal evt. med DKK

Hilsen
vesterbo

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-11-05 19:20

Vesterbro, herinde er der advaret MANGE gange mod den hundeformidling, andre steder advares der, prøv du at tage en google og se hvad der kommer frem.

Og stadig køber folk hvalpe der???????

DKK vil gerne rådgive, men det ved folk jo ikke.

Men jo, de mennesker får hjælp nu og nej, de behøver slet ikke få en ny hvalp derfra, de SKAL have deres penge retur.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-11-05 19:30

Købeloven gælder altså også for hunde. Så selvfølgelig skal din mor have pengene tilbage.

Og NEJ!!! Når man køber hvalp sådan et sted, så løber man ikke bare en stor risiko, men MAN ER OGSÅ MED TIL AT HOLDE DEN SLAGS STEDER KØRENDE. Det er DYBT uetisk og forkasteligt! Tag fat i din mor og rusk hende kraftigt og giv hende en STOR skideballe!! -Fra mig af!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-11-05 19:31

Okay -i ophidselsen missede jeg at det var underboen, der havde købt hunden... Så lad din mor give rusket videre til hende!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-11-05 19:48

øv altså Birgitta - nu sad jeg jo lige her og ville fortælle dig om priserne på læsebriller

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-11-05 20:07

Birgitta, jeg har slet ikke noget med den hundeformidling at gøre, fandt bare historierne på hundegalleriet og ville advare herinde.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-11-05 22:07

Her er nogle aldeles sunde hundehvalpe...de kan ikke ha det bedre

www.123hjemmeside.dk/mangorossa

Og jeps..dem har jeg til salg. 3 tæver og 3 hanner de er klar til at flytte hjemmefra til jul.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-11-05 22:10

hov...i min iver..jeg bliver så eder tosset når jeg hører om sådan noget...arghh det er levende væsener.
Bare en af mine hvalpe ligger og skriger fordi der ikke lige er en pat i nærheden..springer mor til her og flytter den *GG*
Godt jeg ikke er der HELE tiden, for så gad de nok slet ikke flytte sig selv til sidst

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 01-11-05 22:26

mai_britt, jeg har været inde på hjemmesiden, og det ser ikke for godt ud. Jeg kan bare ikke forstå, hvor klagesiden over foretagendes er henne? Nå, spøg side. Er der ikke mulighed for at lave hjemmesider med advarsler mod sådanne foretagender?

Det er da også mærkeligt, at folk stadig køber hund sådan et sted. Man har da advaret mod dem i mange år.

MVH
Vesterbo

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-11-05 13:30

Vesterbro, lav den advarselshjemmeside.

Se den her:

www.kennel-casmier-advarsel.dk

Jeg er en knold til hjemmesider, men vil hjertens gerne fodre dem med beretninger fundet på nettet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-11-05 14:24

Jeg synes, at hvalpekøberne til de hvalpe er lige så umoralske som hundehandlerne!!!

Bare fordi det er svært at få fat i en modehundehvalp i en fart, så køber man noget, der bare ligner lidt og blæser på hvad det er, man holder gang i.

Hvis man absolut vil have en hvalp med kort varsel, så skal man holde sig til talrigeste racer. OG til DKK.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 02-11-05 14:56

Det er jo ikke første gang de er fremme, og der kan man godt glemme alt om købeloven og for den sags skyld hundeloven. Der er kun et at gøre "SER JER FOR NÅR I KØBER HUND" lad vær med at købe steder hvor I ikke vil efterlade jeres børn i 24 timer.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-11-05 15:13

Vi kan KUN være enige, men problemet er jo ofte, at det er uerfarne hvalpekøbere, der hopper på limpinden.

Derfor vi må advare igen og igen.

Kim, nu skal Norjyken jo overholde loven, han er vel ikke så højt hævet over den?

Men, jo, jeg er klar på at han svindler og bedrager.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 02-11-05 17:34

Majbritt det har du ret i, men et er hvad man skal og havd man gør. Nogen slipper bedre fra det end andre og han har endnu ikke knækket nakken.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : alba11

Dato : 02-11-05 18:30

Jeg bliver lidt paf når jeg læser dette, for jeg har selv købt en lækker lille cocker spaniel hvalp hos Nordjyken hundeformidling og den er bare så god! Dyrlægen sagde til hvalpecheckket at sundere, velfungerende hvalp skulle man lede længe efter...
den gror som den skal og var bestemt ikke syg da vi hentede hende, tværtigmod fik vi hvalpemad med og en rigtig god snak om hunde... Der var rent og pænt og opvarmede bokse til samtlige hunde... Jeg havde inden jeg købte hende været hos 2 køkken opdræts sælgere og de var ikke nær så pæne som hos Nordjydsk hundeformidling! Jeg kan altså slet ikke genkende dette... med venlig hilsen alba11

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-11-05 18:44

Alba, det kan jeg kun være glad for at høre.

Men med en omsætning på langt over 300 hvalpe om året, så skal der være enkelte, der er tilfredse.

Du er iblandt dem og det er godt for dig og hvalp.

Hvergang vi har fat i en hundehandler, så kommer der positive fortællinger, problemet er bare at de negative overskygger de positive.

Alba, prøv du at tage en søgning på google på Nordjysk, så skal du bare se.

Kommentar
Fra : Tstrine

Dato : 02-11-05 18:48

Grunden til at mennesker nok stadigvæk køber hvalpe hos nordjyken, er sikkert fordi de har gode og sunde hunde. Og ikke blot pga. naive hundeejere som ikke ved bedre.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-11-05 19:09

Tstrine, du har da muligvis ret, men jeg har set mange dårlige fortællinger om dem de sidste mange år, og i går kom der så to mere.

Kommentar
Fra : alba11

Dato : 02-11-05 19:13

Jeg kan jo kun tale for mig selv, har du Majbritt set stedet selv? Jeg mener opvarmede bokse, dyrlægekontrol, vaccinationspapirer var iorden, Glade hunde og hvalpe der kom hen til lågerne og ville snakke, jeg tror ikke at man skal udtale sig uden at ha´ set stedet... Jeg synes jeg fik en rigtig god behandling hos dem! Det kan godt være at mange brokker sig over stedet, men hvor er det fra? Google? Det er nemt at skrive noget der ikke passer, tag dog og ring derop og aftal at få lov til at se forholdene! Jeg er rigtig glad for min cocker og hun er 100% i orden, på hvalpecheck listen som dyrlægen udfærdigede, er alt ok! Ikke engang orm var der i afføringsprøven! se det selv! Hilsen alba11

Kommentar
Fra : Tstrine

Dato : 02-11-05 19:26

Jeg vil give Alba ret i, at hvis du ikke selv har set forholdende, så har du ingen ret til at dømme dem! Jeg mener at du selv kunne tage kontakt til Dem, for at tjekke om dine oplysninger på nettet er sande. For vi ved nok begge to, at nettet kan være en ret upålidelig kilde!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-11-05 20:55

Det er sjovt, at der på én gang dukker to helt nye kandubrugere op her i tråden og lovpriser pågældende hundehandler..........

Man ser det rimeligt tit her på kandu, at brugere opretter en profil kun med ét formål... Det er derfor lidt svært at have ubetinget tillid til, hvad helt nye kandubrugere fortæller...........

Det kan sagtens være propaganda produceret af hundehandleren selv...

Som alba11 selv skriver: "det er nemt at skrive noget der ikke passer...."

Kommentar
Fra : alba11

Dato : 02-11-05 21:02

jeg ved ikke hvad dit problem er, men hold mig udenfor! jeg har bare en dejlig hund, men den bagatel hænger du dig åbenbart ikke i? Pokkers også at der faktisk er mindst en tilfreds køber! held og lykke med din vendetta! Hilsen Alba11

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-11-05 21:12

Gadvide, hvad der er.............. tralalala..........

Men jeg er da spændt på, Alba, -at følge jeres videre færd her på kandu. Om I er to enlige svaler, eller om I vitterligt har en hel masse fornuftigt på hjerte om hunde eller om andre ting... Vi ses vel i andre tråde? Eller gør vi?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-11-05 07:56

Pudsigt, Birgitta, det undrer også mig.

Jeg ved godt at de STORE hundefabrikker har held med et par hvalpe eller to, det har Hof-joy jo også haft.

Men to gode hvalpe gør ingen sommer

Jo, Trisine, jeg må godt dømme dem udfra, ikke nettet, men deres hjemmeside.

Og det ved jeg, mange gør.

Og så har jeg kontakt med folk, der har set stedet, vi behøver ikke alle storme derop.

Kommentar
Fra : alba11

Dato : 03-11-05 09:39

jeg er godt nok ked af at blive mistænkelig gjort, bare fordi jeg kommer med en positiv tilkendegivelse! Er det sådan at følger man strømmen og er negativ over for alle der har med dyr at gøre og de ikke lige gør tingene som du synes, så bliver man frosset ud efter et par indlæg? Jeg har lige været inde på Norjykens hjemmeside og hvad er det der støder dit øje der? Jeg tror der er brådne kar inden for alle der sælger dyr, hvad med dyretransporter, æg producenter, svineavlere og meget mere, der er altså mange der passer sine dyr ordentligt, synd at de få så bliver skyld i en direkte hetz mod enkelte dyregrupper.... Ang. om jeg bliver her som bruger, jo det gør jeg hvis jeg ellers kan begå mig, jeg tror ikke at man med alle de negative indlæg kan gøre ret meget, for folk køber jo fortsat hvalpe de steder du rakker ned. Jeg har selv været ude for at købe hvalp et sted hvor voksne og hvalpe gik sammen i udendørs løbegårde i mudder til haserne, hvad sker der så? Jeg køber ikke min hvalp der og melder det til politiet der siger de ikke kan gøre noget... SÅ er man med god grund negativ! Som dig synes jeg det er vigtigt at tale dyrenes sag, men lad det være på et konstruktivt plan ikke ved at skyde med skarpt på noget der er anden hånds oplysninger.... Nå må jeg nu ruste mig imod endnu en slagside eller kan man diskutere det nøgterne? OG PS Jeg er jo nødt til at melde mig ind på et tidspunkt og kommer så lige ned midt i en hvepserede.... Men jeg har faktisk set stedet og kan stadig kun opfordre jer til det samme, men det er selvfølgelig nemmere at se hvad andre åbenbart ser! ?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-11-05 10:18

Nu er det jo Norjyken, jeg henviser til og IKKE æglæggende høns?

Den kan vi tage i en anden tråd.

Hvad der støder mit øje?

Det vil jeg da vise dig fra deres HP:

Resultatet er at vi efterhånden har avlet flere hundrede Golden Retriever hvalpe og vi har ikke hørt om een eneste der har fået hoftedysplasi.

(Nej, og hvor mange af de flere 100 er HD fotograferet?)

For at tilfredsstille folks behov er vi begyndt at avle på 11 forskellige racer. Der er små, mellemstore og helt store. Venligst click på hunderacer for mere information.

( Virker den sætning særlig seriøs? En rigtig sælgerbemærkning, men hvad med de hundes behov?)

Alba, jeg rakker IKKE stedet ned, jeg kommer med informationer, med andre folks erfaringer.

Så må hvalpekøbere jo selv vurdere om de vil købe hunde der, ikke sandt?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-05 14:19

Min kritik går på AL handel med racehunde udenfor DKK.
HVIS man er seriøs racehundeopdrætter, så kan jeg slet ikke se, hvorfor man skulle stå udenfor DKK.

Med "handel" mener jeg BÅDE køb og salg. Det er lige så kritisabelt at KØBE som det er at SÆLGE!!!

Jeg synes, det er ukorrekt at kalde hunde for "racehunde", eller "cocker spaniels" eller "golden retrievere" hvis ikke de har stambog på at alle forældre og bedsteforældre til hvalpen er af én og samme race.
Norjyken sælger nogle hunde, som vistnok ligner de pågældende racer. Men der er ingen garanti for, at hvalpen bliver ved med at ligne, når den bliver ældre. Der er endda ikke engang garanti for, at den tæve, som hvalpene går sammen med, overhovedet er deres mor.

Men Norjyken ER jo slet ikke nogen opdrætter. Det er en hundeformidler, som er noget helt andet. De modtager og videresælger hvalpe fra forskellige opdrættere, -altså reelt kun et lille trin mere sympatisk end de hundehandlere, der importerer modehundehvalpe fra østlandene.

Alba, hvor gammel var din hvalp, da du så den første gang? Og hvor gammel er den i dag?

Kommentar
Fra : alba11

Dato : 03-11-05 14:40

Beauty var 6 uger første gang jeg så hende og er nu ca 6 måneder, hun var 9 uger da vi hentede hende... jeg er også den lykkelige ejer af en dkk fox terrier og hun er ikke bedre eller ringere end beauty, jeg tror at en union som dansk racehundeunion, vil blive ked af at blive udelukket hvis det kun er dkk hvalpe der er iorden, og jeg er 100 % sikker på at selv dkk opdrættere også ser dårlige hvalpe og dårlige læs pengefikserede opdrættere.. Man har lov til sine meninger, og alle skal høres. Jeg er altså bare så glad for min beauty, uanset om hun er fra en dkk opdrætter eller i dette tilfælde en hundeformidling! Kender forøvrigt en der har købt en west highland terrier der, den er nok ca 3 år nu og den er ikke syg eller underkuet, tværtigmod er det en sund og dejlig hund at omgåes! Jeg er sikker på at hvis i så stedet så var der ikke noget at komme efter, men det kan jeg jo ikke tvinge jer til, ofte er det bedre at se tingene selv! De har forøvrigt racekatte og de går alle sammen inde i huset!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-05 14:58

Og det var hos hundeformidlingen du så Beauty første gang??? Og hun var sammen med sin mor og sine søskende?

På deres hjemmeside står der ellers, at lige netop cockerne bliver opdrættet andetsteds "hos nogle meget gode bekendte"??

Jeg kritiserer, at opdrættere af racehunde ikke arbejder FOR racen. Og at KØBERE af racehunde ikke vil være med til at betale for at forsøge at bevare racen sund og racetypisk.

Og HVAD mener du egentlig med "racekatte"? Har du set DERES stambøger???

Kommentar
Fra : alba11

Dato : 03-11-05 16:22

Nej, jeg vil ikke være med til forhør mere, ja jeg så Beautys søskende og mor! Held og lykke med korstoget!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-11-05 16:41

Alba, klart at DKK har brådne kar, de ryger UD af klubben og går så over i DRU

Når de så smides ud derfra så fortsætter de i DRC, DHL eller nogen af de andre småklubber, der snupper alt og alle.

En racehund uden stambog er INGEN racehund.

Og den hundeformidlings ÆVL med at de ikke har HD på deres hunde, er da den værste gang sludder, jeg længe har hørt.

Skulle avl på to hunde med to forskellige stambøger være en garanti for HD-frie hunde?

Fordi hvis det skulle være sandhed, så har vi da sovet grueligt i timen, da vi lærte om HD.

Nå ja, og fordi hans racekatte går indenddøre, så har han gode hunde??????????

Birgitta, ejer af denne "kennel" vil jo melde mig til politiet i morgen, så det imødeser jeg med stor interesse.

Jeg har skam fået en LANG tudemail fra ham, dete r jo et fortræffeligt sted at købe hund, og han sælger slet ikke syge hvalpe?

Så ALLE beretninger på nettet er løgn og latin? ( NOT).

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-11-05 17:15

Ej, Birgitta, det havde jeg slet ikke set:

Avlen er blevet lagt over til nogle meget gode bekendte der elsker den race Nordjysk Hundeformidling sørger for de får Royal Canin, ormekur og vaccine inden vi overtager dem til salg. En mellemstor LADY-hund som de fleste falder for.

Da det er en jagthund kræver den lidt mere opdragelse end f. eks. en Golden Retriever men dog ikke mere end det er ret overkommeligt.

Hvalpe haves nu
**************

Fra Norjyken...........og så er golden slet ingen jagthund mere?

Det bliver da værre og værre.

Først bliver de hvalpe født et sted, så bliver de "overtaget" af Norjyken og solgt videre????????

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-05 17:22

Ja, se DET er da interessant!
Bliver du meldt til politiet fordi du siger din mening om noget, du har læst på Nettet???????
Hvor langt mon, de når med det?
Jeg venter i spænding.

Hvis de beretninger på Nettet er løgn og latin, så er det da dem, der har skrevet DEM, at "kennelejer" må melde til politiet. Han må da tværtimod TAKKE dig for, at du gør opmærksom på "løgnehistorierne".

Men jeg synes altså at KØBERNE har et lige så stort ansvar som sælgerne. Hvis vi ser på handlen med indsmuglede kamphundehvalpe i Danmark, så kan vi da hurtigt blive enige om, at den handel kun eksisterer fordi visse grupper i Danmark ønsker disse hunde, --og helst mere aggressive end man kan få dem i en autoriseret kennel.

Skulle det være mere legitimt at købe en lillebitte superøøøndig chihuahuahvalp som er bare SÅ bedårende... og næsten mage til dem filmstjernerne bærer rundt på? --Hvis man kan få den næsten uden ventetid og til halv pris, så spørger man ikke hvorfor?

Hvis man får tilbudt et supernyt fladskærms-TV til en pris, der ligger på en brøkdel at udsalgsprisen, så er man da idiot eller kriminel hvis man køber det.

Kommentar
Fra : berthaprop

Dato : 03-11-05 17:22

Vi har en lille kennel, og jeg fatte fand..................ikke hvordan man kan præge 300 hvalpe året til at blive gode hunde. Tænk lige over hvor meget tid man bruger bare på et kuld. Og Nej det ved jeg godt at folk som ikke har haft hvalpe er klar over at det kræver 24/2. Jeg er så træt af folk som vil købe en hvalp, men syntes at 9500 er mange penge og istedet køber en fra hundefabrikken. Så kommer de pludselig klynkende fordi at deres lille vaps er død............så er det jeg kun kan sige en ting...........så kan i lære det.

Ja jeg ved godt at det er hårdt sagt men jeg kan ikke trylle en hvalp frem så det passer med uge 28 og nej jeg kan ikke love folk at der bliver en hvalp. Det er jo så der nettet kommer ind for der kan man jo bare bestille en hvalp til uge 28!!!!!!!!!!!! AGHHHHHHHHHHHH jeg bliver så hidsig over useriøse hundehanler og useriøse hunde købere

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-05 17:24

Hov! du smuttede ind imellem..........

Kommentar
Fra : berthaprop

Dato : 03-11-05 17:28

De har seks kuld på samme tid.......nej nu bliver jeg nød til at gå en tur for at få mit blodtryk ned

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-05 17:34

Og så smuttede Berthaprop liige ind imellem..

Berthaprop, det er jo liiige det, der er så fortvivlende. Mange mennesker tror, at det at købe hund kan sidestilles med at købe møbler eller tøj.. Man går hen i en butik og fortæller, hvad man vil have. Hvis de ikke har det lige nu, så bestiller man det til levering i løbet af højst et par uger. Folk er vant til, at det er "købers marked".

Og de bliver så vildt overraskede når man 1) ikke kan prutte om prisen. 2) ikke kan købe på afbetaling, 3) ikke kan bestille en hvalp, 4) ikke kan få den leveret på en bestemt dag, 5) faktisk slet ikke kan tvinge kennelejeren til at handle ..

(lad os så se, hvem der er smuttet imellem.... )

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 03-11-05 17:40

Mai_britt

Hvordan kan han sende dig en mail? Står din mailadresse nogen steder?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-11-05 17:42

Ok, men nu trækker ejer af Norjyken lidt i land, her hans undskyldning, det er nemlig slet ikke ham, der sælger syge hunde:

Vi er somme tider blevet skældt ud af folk der har købt dårlige hunde
andre steder, og så har det vist sig de er købt ved Samantha alias
Janni i Hollensted, det der kalder sig Landlyst i Sindal, Kennel
Hyldahl og Hundehandler Jens i Grynderup tidligere Sillevadvej 10i års.
********

Så nu er folk åbenbart slet ikke istand til at vide, hvor de køber hund?

Ak, ja, der kommer nok flere dårlige mails fra ham, nu får han nemlig svar af mig, jeg synes han skal fastholde sin trussel om at melde mig til politiet

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 03-11-05 17:57

Nå, jeg har siddet og brygget på et indlæg, og nu kan jeg se, at der har været mange indimellem. Håber ikke, at det gør noget for forståelsen. Jeg sender det nu.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 03-11-05 17:58

Like it or not. Norjyken Hundeformidling er altså hundehandlere, da definitionen på en hundehandler er, at man sælger/opdrætter mere end 2-3 racer. En hundehandler er også en person, der indkøber hunde med henblik på videresalg og driver forretning ved det.

Der er meget moral og etik i at opdrætte hvalpe.

Jeg har svært ved at se, hvor Norjykens Hundeformidling har deres etik henne.

Man kan ikke opdrætte så mange hvalpe, som Norjyken gør og så tro, at man kan præge dem ordentligt. Hvor meget mon de hvalpe er i menneskehænder?

I dag kræves der faktisk rigtig meget af seriøse opdrættere.

Det er en umulighed at lave seriøst opdræt på så mange hunde / så mange racer. Jeg tror ikke på, at de kender linier og typer indenfor alle de racer, de har.

I den størrelsesorden, der her er tale om, hedder det hvalpefabrik, og så kan alba11 ellers prise sig lykkelig for, at hun har fået en rask hund, - hvis hun har, for der er jo sygdomme, der først viser sig senere.

Så vil jeg medgive, at der også hos DKK findes useriøse og pengegriske opdrættere, og det er heller ikke for kønt, men blandt Dansk Racehunde Unions medlemmer er der mange (kan man se på DRU’s HP), der har mange hunderacer til salg. Det er forbudt hos DKK.

Der er også et helt andet problem ved at "opdrætte" så mange hvalpe. Hvordan kan de finde EGNEDE hvalpekøbere til så mange hvalpe, når seriøse opdrættere somme tider har svært ved at finde købere til bare et kuld? Noget kunne tyde på, at de bare sælger til hvem som helst, hvilket heller ikke er seriøst eller etisk.

Venlig hilsen
vesterbo

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-05 18:03

ja, hvor har han fået din mailadresse fra, maj_britt??

Jeg har lige prøvet at google på de forskellige navne, han opgiver, og jeg kan ikke finde nogen af dem...
Måske er det "underleverandører"? Altså nogle af de "meget gode bekendte" der leverer hvalpe??

Jeg forstår ikke rigtig, hvad han vil melde DIG til politiet for?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-11-05 18:04

Vesterbo, nu skal vi lige have et par ting på plads:

Han har jo min mail, fordi de cockerejere skulle have hjælp.

Og DKK opdrættere må altså godt have flere racer, det er ikke forbudt.

Det var så det, læs så den her, jeg fandt den i et andet forum:

Skrevet: 19-07-2005 17:53:18

Jeg har lige modtaget denne mail om Nordjysk hunde formidling!

Hej alle.

Hermed lidt information om endnu en hund fra Nordjysk Hundeformidling.

Som konsulent i Hjørring blev jeg for lidt over et halvt år siden kontaktet
af en hundeejer, som havde en hund med aggressionsproblemer i forbindelse
med mad. Hundeejeren, som havde købt en hvalp hos Nordjysk Hundeformidling,
oplyser bla. om hunden: "Hunden fik vi på nordjysk hundeformidling, vi
vidste på daværende tidspunkt ikke bedre. Vi fandt senere ud af at han var
taget fra moderen i 7. uge, og havde sat alene i 6 dage i et bur med maven
fyldt med orm!!"

Efter et halvt års terapi, måtte ejerne give op, og hunden er i dag aflivet.

Der har flere gange været inspektioner på Nordjysk Hundeformidling, og
reglerne i dyreværnsloven overholdes, men ud fra et hundemæssigt synspunkt
er forholdene langt fra i orden.

Der er ingen tvivl om, at der er andre hunde fra stedet, som har
adfærdsproblemer. Det er dog uvist hvor omfattende problemet er.

Jeg håber, at I vil bringe historien videre i jeres klub. Gennem oplysning
kan der forhåbentlig lægges pres på Nordjysk Hundeformidling, så forholdene
med tiden ændres.

Jeg vil også meget gerne høre fra jer, hvis I kender til andre, der har
erfaringer med hunde fra Nordjysk Hundeformidling.
********************************

Linier og typer er Norjyken da fuldstændig ligeglad med, det bekymrer ham IKKE.

Penge, penge og atter penge driver hans værk.

Jeg kan nu godt lide hans påstand om det bedste og dyreste foder, og så bruger han Royal Canin, er det så godt og dyrt?

Undrer mig så lidt at det foder vil lægge navn til hans hjemmeside?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-11-05 18:10

Ja, jeg er sørme også spændt på at se, hvilken § han vil tage i brug ved en anmeldelse

Og har da opfordret ham til at melde mig, det vil jeg da ikke gå glip af..........

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-05 18:14

Næ, vesterbo, det er ikke hverken seriøst eller etisk, men det er jo det, folk vil have.. Man går hen på en fabrik og bestiller den vare man ønsker. hvis ikke varen er på lager, så producerer fabrikken den, eller bestiller den hjem hurtigst muligt.
Det er jo okay hvis der er tale om en ny sofa...

Mange får nærmest et kulturchock første gang de forsøger at købe en "seriøs" hvalp. Man skal lige pludselig til at bevise, at man er "egnet" som forælder til lige netop den hvalp...

Det med indlæg, der sniger sig ind imellem det man svarer på, det er jo vilkårene her på kandu, når der er gang i debatten..

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-11-05 18:19

Det er jo netop problemet, jeg så i et andet forum at en mente, det var for svært at købe hvalp ved en DKK opdrætter.

Han kunne ikke få fra det kuld de havde lige nu, alle var bestilt og han kunne ikke vente. Så han mente, at det var de omstændigheder, der fik folk til at rende til en hundehandler, det vilel han da også overveje.

Fordi så kunne han få hvalpen lige nu og her, uden spørgsmål.........

Og ENIG, berthaprop, Norjyken kan slet ikke socialisere SÅ mange hvalpe, nok derfor de ikke bor hos ham, han skummer blot fløden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-05 18:29

Jeg bliver ligefrem utilpas og får kvalme ved tanken om alle de sagesløse små hvalpe, der ryger ud til totalt uegnede hvalpekøbere, der ikke gider vente på en hvalp, -og heller ikke gider sætte sig ind i, hvad en hvalp har brug for.

Og hvad en hvalp har brug for, er noget, der starter allerede inden forældrenes parring, og som fortsætter med omhyggelig pleje både før og efter fødslen.. Og som meget gerne skulle fortsætte også efter de 8 uger...

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-11-05 18:39

Især de små cockere, der har to hjem, inden de er blevet 8 uger, stakkels dyr.

Kommentar
Fra : berthaprop

Dato : 03-11-05 18:40

Jeg er godt klar over at vi er for stride! Ja altså det er jo svært at lade være for det er jo mine små børn. Jeg ser sådan lidt på det at vores vapser koster 9500 og det er mange penge men med i det følger der jo også en "luksushvalp" forstået på den måde at den er 100 præget til at bo sammen med en familie. Den er mental testet, Den har 15 kg foder med. de må ringe til os 24/12 hvis der er problemer. Forud til det har vi kørt Europa tynd for at finde en handhund så netop deres hvalp "sparker røv" og forhåbentlig slipper af med racens skavanker og hunden forhåbentlig lever længere. Disse ting betyder ingenting for en førstegang køber og det er der problemet ligger. Det burde være lovpligtig at have et hundekørekort inden man køberen hund.

Og ja vi gik selv i fælden da vi købte vores første hunde. 3,5 År blev han før i april måtte tage den tunge beslutning og jeg tuder sku stadigvæk over ham

Kommentar
Fra : berthaprop

Dato : 03-11-05 18:41

Jeg er godt klar over at vi er for stride! Ja altså det er jo svært at lade være for det er jo mine små børn. Jeg ser sådan lidt på det at vores vapser koster 9500 og det er mange penge men med i det følger der jo også en "luksushvalp" forstået på den måde at den er 100 præget til at bo sammen med en familie. Den er mental testet, Den har 15 kg foder med. de må ringe til os 24/12 hvis der er problemer. Forud til det har vi kørt Europa tynd for at finde en handhund så netop deres hvalp "sparker røv" og forhåbentlig slipper af med racens skavanker og hunden forhåbentlig lever længere. Disse ting betyder ingenting for en førstegang køber og det er der problemet ligger. Det burde være lovpligtig at have et hundekørekort inden man køberen hund.

Og ja vi gik selv i fælden da vi købte vores første hunde. 3,5 År blev han før i april måtte tage den tunge beslutning og jeg tuder sku stadigvæk over ham

Kommentar
Fra : berthaprop

Dato : 03-11-05 18:42

undskyld alle stavefejlene men jeg glemte lige at læse den igennem inden jeg sendte

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 04-11-05 08:39

Berthaprop, du blev ikke spor strid.

Norjyken er bare et sted, man holder sig fra, når man vil have hund.

Især hvis man har planlagt at have den i mere end 1 år

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-11-05 00:50

Hej til Jer.

Hvor er det godt at der kommer så meget frem omkring dette grimme emne 'Hundehandlere'. Jeg har ikke selv hund men er dyreven som så mange andre og jeg læser om disse dyrefabrikker og græmmes
Men hvorfor stopper I Jeres debat her i tråden? Dette her er interessant læsning - det er skræmmende men interessant og så godt (især for de stakkels vovser) at mange ting kommer frem.

Jeg har lige læst det hele og der er en enkelt ting der undrer mig - I taler om både 'Nordjyken' og 'Nordjysk' - er det det samme?? Hvis det er to forskellige, er der nogle ting der falder på plads i relation til 'alba11's erfaringer.
Men - er det samme sted?

Maj-Britt, du har ikke skrevet i dag - er du nu buret inde?

God weekend fra Dorthe.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 05-11-05 01:01

Ja, mai_britt - du må endelig sige til, så kommer vi og befrier dig.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 05-11-05 08:49

LOOOOOOOOL, nope, jeg er ikke buret inde endnu.

De to steder er samme sted.

Tingene falder måske lidt på plads, idet ejer af Norjyken IKKE selv har sine cockere gående på stedet, emn har dem ude ved gode venner.

Måske de der får lidt bedre behandling.

At det så er forkasteligt at hvalpe, inden de er 8 uger, allerede har haft to hjem, det er en anden side af sagen.

Måske jeg bare burde lave en liste over de "opdrættere" man bør holde næsen fra?

Ja, den vil være i en ny tråd i morgen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-11-05 16:52

vil.du:
Her er to links, du kan kikke på.
så kan du se, om du kan finde nogen forskel...

http://nordjyskhundeformidling.com/index.php

http://www.norjyken.com/index.php

--alba11 er NØDT til at forsvare stedet. For hvis det er et dårligt sted, så er det jo dybt umoralsk og forkasteligt, at alba har købt hvalp der. Uanset den ene hvalps tilstand.

Men ifølge hjemmesiden, så bliver cockerhvalpene slet ikke avlet og født på den adresse, som alba skulle have købt sin hund fra.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 50 point
Dato : 06-11-05 00:38

Wow, jeg har kigget derind - det mest chokerende for mig (som ikke er hundemenneske men kattemenneske OG almen dyreven) - er at der tilsyneladende er ikke mindre end 10 racer repræsenteret på det sted. Du go'este. Og på det andet link kan man se at de, på et tidspunkt i 2004 har haft ikke mindre end 37 hvalpe fordelt på 6-7 racer, du go'este igen.

Man kan heldigvis se rundt omkring på Nettet at der er mange der forsøger at gøre noget effektivt ved diverse hundefabrikker. Men man kan osse se at det er svært og mon man overhovedet kan komme det til livs?

Det er vel sådan at mange mennesker vil gå langt for at spare 1500-2000 kr. eller måske mere, når de køber hund. Det er sørgeligt at tænke på om folk mon egentlig, FØR de anskaffer sig en lille uldklump, har gjort op med sig selv om de egentlig er rede til at ofre de mange penge det koster at have hund - og om de har den megen tid det kræver.
Store hunde skal jo ikke bare lukkes ud i haven når de skal luftes, de skal røres og have motion - og små hunde skal jo heller ikke bare ud i haven. Hunden skal osse børstes og i det hele taget passes og plejes - nogle racer endda specialbehandles.
Det er hver eneste dag - flere gange om dagen, hver eneste uge og måned i året - i 10 til måske 14-15 år.
Det er ikke sådan 'bare lige' at anskaffe sig en vovse, det er et levende væsen man påtager sig et stort ansvar for.

Bare folk dog ville tænke sig om før de køber hund for, som en eller anden skriver - hvis ingen købte hund på Hundefabrikkerne/ hos Hundehandlerne - så ville de ikke eksistere.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-11-05 09:25

Vil.du, sålænge den sidste tåbe ikke er født endnu, sålænge vil hundehandlerene overleve.

Ingen kan sige, at de ikke er advaret om disse steder, tv og aviser har taget problematikken op, og nogen vil åbenbart snydes?

Jeg tror slet ikke det er p.g.a. penge, en hvalp koster ofte mere ved en hundehandler, end ved en DKK opdrætter.

Jeg ved ikke helt, hvorfor folk køber ved de hundehandlere, og underligt nok så kommer de aldrig med grunden, hvis man spørger dem?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 06-11-05 11:33

Mod tåber kæmper selv guder forgæves.
Jeg tror at flere af dem der køber slige steder, er fordi der kan de oftest få hunden med hjem samme dag eller at de får medlidenhed med hundene. MEN der må jo også komme neget godt ud for hvis ikke ville det heller ikke kunne køre.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-11-05 13:02

Kim, en af de værste herhjemme er kennel hof-joy og jeg har ALDRIG hørt om en tilfreds køber derfra, ikke dermed sagt at de ikke er der, man hører bare ikke fra dem.

Derimod vrimler det med kedelige historier derfra og desværre læser førstgangkøbere dem ikke.

Nok derfor hundehandleren kan overleve.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-05 14:17

maj_britt, kan du ikke, når du kommer med et navn på en "fy-kennel" som nu hof-joy, så lige lægge et link ind? Så var det nemmere for os at se, hvad du taler om..

Men jeg tror også, at den væsentligste grund til at folk køber hunde fra hundehandlere, det er fordi der har de altid et udvalg af hvalpe. Så når man føst har besluttet sig for at køre en søndagstur og måske købe en hundehvalp, så glemmer man hurtigt, at man havde planlagt en terrier-hvalp når man bliver præsenteret for en "grydeklar" cockerhvalp. -Eller omvendt.
Det værste er, at køberne ikke indser, at det er helt urimeligt overfor levende hundebørn at sælge dem "i udvalg" på den måde. Det er IKKE betryggende forhold for hundebabyer på 6-10 uger.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 06-11-05 14:30

maj_britt, som hovawart ejer er jeg bekendt med den nævnte kennel, og kan fortælle dig at der også der kommer noget godt med ud en gang imellem, men som du skriver meget skidt. De kan nu også sælge sand i Sahara eller sandpapir som landkort samme sted.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-11-05 08:12

Ok, så snupper jeg lige de steder, hvor jeg ikke kunne drømme om at købe hvalp:

http://www.amazing-animals.dk/?pid=1

http://www.likita.suite.dk/start.HTM

http://www.kennel-birkedal.dk/index.htm

http://www.kennel-casmier.dk/

http://hovawart.dk/index.php/358932

www.greenlands.dk

Samtidig er der grumme chihuahua opdrættere, der virkelig scorer kassen lige nu p.g.a. den store popularitet som racen nyder.

Køb KUN denne race med en DKK stambog.

Vi ser "racerene" chier til 10.500 kr. UDEN stambog, forældre haves ikke, men hvalpen har et EU-pas.

Nå, de ovenstående "kenneler" ryger på fordi de har MANGE forskellige racer, flere af dem smidt ud af DKK for svindel med stambøger o.a.

Hof-joy er et kapitel for sig selv, læs denne og TUD:

http://www4.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&id=187846&side=&webside=2227980

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-11-05 09:03

Åhh den stakels lille pige, jeg sidder og græder med hende...
Ja man forstår ikke den slags mennesker, som kan få sig selv til at gøre noget sådan. Jeg kunne forstå det, hvis det var uvidenhed...men det er det jo netop ikke.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-11-05 10:05

Og Mango, bag hver sørgelig historie om de hundehandlere er der jo ofte et barn, der græder over sin hund.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-11-05 10:11

Ja maj_britt , det kan faktisk ikke blive værre.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-11-05 10:22

Og de børn er min drivkraft.

Vi SKAL oplyse konstant om de dårlige opdrættere, så folk holder sig væk fra dem, intet salg, ingen hundehandlere.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-11-05 10:26

Ja det er derfor det er super godt med sådan en tråd som denne.

Desto flere der bliver opmærksomme desto bedre. Jeg skal gøre alt hvad jeg kan for at oplyse om det. Det er ikke noget jeg har haft kendskab til før, så om ikke andet, så er der en mere der ved det nu

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-11-05 13:09

Jeg tror der er rigtig mange der er blevet rigtig meget klogere af al denne omtale - og stakkels stakkels Bella har heller ikke lidt forgæves - mange er blevet meget mere opmærksomme på at vi SKAL behandle vore dyr ordentligt!

Jeg har lige læst artiklerne om Bella igen - jeg har inge ord der dækker mine følelser når jeg læser den slags, jeg er et ret roligt menneske men de artikler kan få mig til at føle et raseri i kroppen som jeg ikke anede jeg havde

Hundehandlere / Dyrefabrikker /Lede dyretransporter / osv. osv. osv....jamen for pokker da

*suk*

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-11-05 13:56

Den der Likita, kan jeg ikke umiddelbart se, handler med hunde???

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-11-05 15:03

Likita var i dags dato forleden.

De går stille med dørene, officielt er de stoppet med at hente hunde i udlandet, men den holder ikke.

De sælger stadig hunde.

http://kristine.munin.dk/index.php?id=331

Kommentar
Fra : madona

Dato : 08-11-05 13:39

Hej Alba11. Jeg har nu læst alle de indlæg der kommer fra maj_britt og Birgitta. Jeg vil foreslå dig at gå ind på dyrenettet og se hvem der kører frem der i mod alle der ikke har med DDK at gøre. Jeg har indtryk af, at disse mennesker mangler et liv. Jeg har selv 5 hunde som IKKE er i DDK og får hvalpe når mine 2 tæver har lyst. og ihvertfald efter 2 løbetider. Jeg gider ikke fortælle hvor af mine hunde er registret, da det er lige meget hvad klub der nævnes, skal de bare rakkes ned, da det jo kun er DKK der duer. Mine hunde er dyrelægekontrolleret een gang om året og jeg har kun fået ros og grønt lys til at parre mine 2 tæver med min hanhund. (2 tæver er pensioneret, så passer antalet på mine hunde) man skal jo passe på at der ikke kommer en tilbagemelding om at man ikke kan tælle også. Så Alba11, hvor er det dejligt at du har en rigtig god hund og nyd den uden alle de negative røster fra disse 2 damer. Jeg vil lige sige, at jeg ikke har købt hunde hos Nirdjyken, men det er rigtig, man skal se forholdene inden man kan udtale sig så grimt som man gør her på siden. Det er rigtig at du er havnet i en hvipserede og du får ikke et ben til jorden. (se dyrenettet, der bliver ALLe klubber hængt ud af maj_britt og andre DKKér. Jytte

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 08-11-05 14:10

Hold da op.

Jo, jeg er varm fortaler for DKK, det har jeg aldrig lagt skjul på?

Men i dette tilfælde handler det ikke om en klub, men om en "kennel" der spytter syge hvalpe ud.

Så skal jeg da tilføje at der i DKK også er brådne kar, bliver de spottet, så ryger de ud ( og fortsætter i de andre stambogsførende klubber)

Forskellen er så bare, at DKK har en jurist ansat til at hjælpe medlemmer, hvis de har problemer, en anden klub skriver ligeud: Hvis vi skulle tage os af alle de klager, vi får over dårlige opdrættere i vores klub, så kunne vi jo ikke lave andet.

Det udsagn siger vist lidt om klubbens seriøsitet.

DKK har en effetiv sundhedspolitik, se på cavalier king charles spaniels, der kan have problemer med hjertefejl, uden hjertescanning, ingen stambog i DKK-regi.

Og gider man ikke ofre de penge, så skifter man da bare klub, de andre accepterer jo en lytning af hjerte, tiltrods for at dette IKKE er godt nok.

Det er såmænd forskellen på DKK og de andre.

Madona, SKAL en tæve have hvalpe, bare fordi den er sund og rask?

Mine 4 tæver er også sunde og raske, men det er sandelig IKKE grønt lys for avl..........eller hvad?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 08-11-05 14:38
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-11-05 14:53

Hej, madona. Jeg synes det er helt fint, at dine tæver får hvalpe med din hanhund. Det kan jeg slet ikke se noget ondt i Og da slet ikke, hvis dyrlægen siger god for det.

Men det er de mennesker, der PRODUCERER hvalpe, som de på ingen måde har mulighed for at finde hjem til selv. Og derfor sælger dem til steder som Jyken eller andre hundehandlere. De gør det UDEN på nogen måde at bekymre sig om, hvad det er for et liv deres hvalpe får. Og de gør det igen og igen. DET er forkasteligt! Man har ansvar for det liv, man er med til at bringe til verden.

Og de mennesker, der tager ud og køber en hvalp som de køber sko eller møbler. Som overhovedet ikke bekymrer sig om, hvad det egentlig er, de kommer hjem med. Hvalpen er bare ÅÅÅååh så søøød. Skidt med om den er gammel nok, er sund og rask, er præget på mennesker, og om den vokser op og kommer til at ligne den race, den er købt for at være.. Bare man kan få den med hjem med det samme, og til en rimelig pris...
DE mennesker HAR altså et ansvar!!! Uanset om det hovedsagelig er ganske unge førstegangskøbere. Hvis de er hundeelskere, så BURDE de have en anelse om, hvad der foregår.

Jeg tror ikke, jeg har været inde på dyrenettet... hvis jeg har, har det kun været for en kort bemærkning om andre hundeting... Så jeg forstår ikke hvad du mener, ---Hvornår har jeg udtalt mig på dyrenettet om hundehandlere? Jeg bruger altid navnet "Birgitta", for det er tilfældigvis osse mit rigtige navn... --Giv mig et link, så jeg kan se, hvad jeg skulle have skrevet, madona..

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 08-11-05 14:57

Birgitta, jeg studsede også lidt over den påstand, jeg mindes ikke at have set dig på dyrenettet?

Og lige for en kort bemærkning, der er nu mange maj-britt både på dyrenettet og på dog-inn, ikke alle er mig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-11-05 15:17

---jeg HAR mødt enkelte andre "Birgitta'er" men så har de haft en tal bagefter...

Men jeg har da været rundt på forskellige hundesider, så det kunne da godt være, at jeg havde været på dyrenettet også... Dog ikke for nyligt.

Kommentar
Fra : madona

Dato : 09-11-05 22:56

Ja, jeg syntes lige, at jeg skylder maj_britt at fortælle, at mine hunde er cavalier og jeg også een gang om året har været på lanbohøjskolen med ALLE mine hunde og fået hjertetestet, så selvom jeg ikke er medlem af DKK, tager jeg også mine forholdsregler om de skavanker mine hunde kan have. Hvis det viser sig at de får hjerteproblemer, får de selvfølgelig ikke lov til at avle, så bliver de pensioneret. Jeg kan fortælle dig, at jeg købte en hanhund i Sverige ( registreret i SKK) forældrene var hjeretestet og alligevel fik min hanhund konstateret hjertefejl 3 og derfor ikke kunne bruges i avl. Han blev godt nok aflivet som 3 1/2 år, men da havde han også fået konstateret kræft i halsen. Dette er ikke noget man kan bebrejde avleren. Vi kan jo heller ikke, når vi føder menneskebørn, vide hvad de kan få af skavanker, selv om dette barns aner er flotte. Vi er jo ikke rigtig herre over hvordan vi selv bliver skabt.Det kan også ske i et kuld hvalpe.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 10-11-05 15:30

Ja da, men meget kan undgås, hvis vi lige tjekker op.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-11-05 17:26

Der ER altså mange sygdomme, der er arvelige, -også kræftsygdomme. Og de KAN dukke op ud af den blå luft. MEN der KAN altså også være en ophobning af tilfælde i visse familier, -fuldstændig som man også ser det hos mennesker. Og derfor tilbyder man mennesker genetisk rådgivning hvis de har flere tilfælde af alvorlige arvelige sygdomme i familien.
Mennesker vælger jo næppe partner efter genetisk skøn.
Men det gør vi jo for vores hunde. Når vi udvælger specielle hanner til vores tæver udfra f.eks. udseende og temperament, så synes jeg, at vi har pligt til også såvidt muligt at sikre os, at begge dyrene ikke har anlæg for samme arvelige sygdomme. Og det kan være svært! For det kræver, at man følger ikke bare far og mor, men også bedsteforældrene, og helst også søskende og hvalpe. Og jeg har indtryk af, at det kan være umådeligt svært selv for hundeejere med stambogsførte hunde.. Hvordan kan man overhovedet gøre det når man ikke har nogen stambog at gå ud fra?

Nu er jeg ikke kennelejer, og jeg har ikke engang tænkt mig at lade min Silke få hvalpe. Men jeg synes alligevel, at jeg har en forpligtelse overfor racen, når nu jeg har valgt en golden retriever.
Og den forpligtelse går dels på, at jeg bør få min hund vurderet, -både på udstilling og også HD-fotografering. OG resultatet skal jeg fortælle til kennelejeren, -uanset om det er godt eller skidt.

Og udover det bør jeg sørge for, at kennelejer -og evt. hanhundeejer- OGSÅ får at vide, hvis der dukker alvorlige sygdomme eller arvelige sygdomme op. Ligesom kennelejeren bør få tilbagemelding om hundens temperament.

Jeg kan ikke rigtig se, hvordan man kan få hunden racemæssigt vurderet uden stambog?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 10-11-05 18:23

Uanset hvad i mener er ingen stambog's førende klub bedre end deres opdrættere er seriøse, da klubberne er nød til at stole på opdrætterne da de ikke er tilstæde vedparingen og papir er taknemmelig. Omkring arvelige sygdomme er det også opdrætterens oplysninger der ligger bagved da man ikke kan gå til andet en specialklubberne for disse oplysninger, det er også dem der i de fleste tilfælde sætter kravne for avl.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : madona

Dato : 10-11-05 22:06

Må jeg lige spørge DKKérne. Står der i jeres stambøger, at een hvalp er død ved hjertefejl HDer eller canser? Jeg kontaktede kennelejeren i Sverige, for at finde ud af om der var andre hvalpe i min hanhund kulde som også havde fået hjertefejl, men jeg hørte aldrig fra hende. Jeg krævede ikke engang penge eller ny hvalp fra hende. Jeg syntes bare at det ville have været rart at få tjekket det. Men som du kan se Maj_Brit jeg har forsøgt at tjekke, em ikke en gang Skk avlere har rent mel i posen.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-11-05 08:28

Jeg har intet med SKK at gøre og tråden handler ikke om SKK eller DKK.

Tråden handler om en hundehadler i Jylland, en blandt mange, der sælger syge hvalpe.

Der har i flere år været advaret mod denne "kennel" og det er helt på sin plads, sådan et sted køber man IKKE hund.

Det er DET, jeg forholder mig til, ikke om en svensk opdrætter har rent mel i posen?

Kommentar
Fra : madona

Dato : 11-11-05 11:04

Jeg søgte oplysninger om der i DKKs stambøger/aner står om der er har været hvalpe som er døde i forbindelse med sygdomme. Hvis der gør, er det meget nemt for en hvalpekøber, at se om der skulle være noget arveligt man skal højde for ved købet. Hvorfor jeg tager dette op i tråden er fordi, man hele tiden får at vide at man skal købe hund som er stambogsført i DKK, er det en garanti?? eller hvad?? Jeg kan ikke vide om jeg støder ind i en Dkk opdrætter, som er som endnu ikke er ekskluderet i DKK. Eller bliver det senere.
Jeg kan lige oplyse dig at SKK samarbejder/udstiller med DKK og de har lige så strenge regler som DKK.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-11-05 13:02

Du kan jo begynde med at bruge din sunde fornuft.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 11-11-05 15:33

madona jeg har set Dkk stambogføre hvalpe fra samme tæve med 3 måneders mellemrum, hvilket jeg ikke mener kan lade sig gøre. Eller hvad?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-11-05 21:12

Der står ikke sygdomsoplysninger i DKK stambøger. Det kan vist ikke lade sig gøre. Bogen bliver jo lavet før hvalpen er 8 uger, og hvis der var den slags informationer, som gjorde at avl var en dårlig ide, så burde hvalpen jo slet ikke være blevet født...

Man kan ikke gå ud fra, at alle DKK kennel-ejere er samvittighedsfulde opdrættere, der tager hensyn til arvelige sygdomme. Men med stambogsføring har de i det mindste et redskab til at følge med i, om nogle linier af hunde skulle være særligt udsatte for visse sygdomme. Og derefter kan opdrætteren vælge at udelukke de hunde fra deres avl.
Opdrætterne har faktisk en livlig kommunikation med hinanden ligesom de kommer i kontakt med mange DKK-hundeejere, så opdrætterne har faktisk en reel mulighed for hen ad vejen at vurdere, om forskellige hunde leverer sundt afkom. Også fordi opdrætterne møder afkommet på diverse udstillinger.

Jeg synes, at det er enhver hundeejers pligt, -stambog eller ej- at informere opdrætteren om hvordan hvalpen udvikler sig. En erfaren opdrætter kan så genkende positive og negative aspekter fra hvalpens udvilkling hos andre i familien og tage dem med i betragtning ved fremtidige parringer.

Uden stambog har man ingen mulighed for at vide spor om andet end lige netop de hunde man selv ejer og kender, netop fordi familieskabet mellem hundene kan være endog meget svært at holde rede på. Og hvis man ønsker at vurdere, om hvalpen overhovedet har en vis lighed med racen, så er opdrætteren selv nødt til at se alle de hvalpe hun sælger. Ved stambogsføring kan man få en uvildig dommers bedømmelse af hunden.

Ved køb fra en "hundeformidler" er enhver form for seriøst avlsarbejde selvfølgelig helt udelukket.

Kim, selvfølgelig kan det ikke lade sig gøre at en tæve får hvalpe 2 gange med 3 måneders mellemrum. Hvis du har dokumentation for det (f.eks. stambogsnumre) så kan jeg kun anbefale dig at anmelde det til DKK. For der må enten foreligge en fejl eller der er tale om overlagt svindel. Begge dele har DKK da i allerhøjeste grad krav på at få information om.

Godkendelse af svar
Fra : maj_britt

Dato : 16-11-05 13:39

Tak for svaret vil.du.

Kommentar
Fra : heidi.blunck

Dato : 18-05-06 16:59

HEJSA Ja desværre er der alt for mange som ikke har tingene i orden når de sælger hunde, mange som fusker med dyrlægebeviser, tager hvalpe fra før tid, ikke præger hvalpene osv osv. Junglen er stor og hvordan ser man som køber at et sted er i orden??? der er sågar beviser på hundeklubber som dækker over opdrætter/hundehandler til trods for at der er beviser på at de ikke har forholdene i orden, sælger syge hunde osv... Vi er en forening som har valgt at tage kampen op imod al den ja undskyld udtrykket men rådenskab der er inden for hunde, vi hjælper også gerne uheldige køber med at få kigget disse steder efter i sømmene og er ikke bange for at politianmelde hverken "opdrætter" klub eller dyrlæge, vi mener det er forkasteligt at nogen ser igennem fingre med alt det der foregår, vi tager henvendelserne seriøst, tjekker alt igennem og holder også jer anonyme overfor dem i klager over . vores hjemmeside hedder www.foreningen-hundes-trivsel.dk vi er n rimelig nystartet forening, og i er velkommen til at blive medlem, vi tager jer alvorligt, og som i på hjemmesiden kan se er resten af dette års medlemskab gratis!!! i kan evt kontakte mig på email heidi@foreningen-hundes-trivsel.dk vi tør hvor mange ikke gør

Kommentar
Fra : heidi.blunck

Dato : 18-05-06 17:00

Norjyken er KENDT eller skal vi sige berygtet for mange ting, problemet er blot at der desværre ikke er så mange som tør stå frem så der kan blive sat en stopper for dem,