/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
distribution i DK for udenlandsk firma
Fra : Kurunai
Vist : 551 gange
20 point
Dato : 31-10-05 12:27

Er der en som ved om nedenstående er helt lovligt uden der skal slippes alle mulige afgifter, told, moms i DK?

Firma A, selskab bosiddende i England, sælger varer over internettet. Der er en del kunder i Danmark men pga logistik og porto, vil det være langt bedre hvis det engelske selskab kan lade et dansk distributionsselskab B stå for distribution/forsendelse af pakker indenfor DK's grænser. Dette betyder, at A giver B et varelager som B styrer her i Danmark. Når A modtager en ordre og den er betalt hos det engelske selskab, skal B afsende varen fra lageret. Der er således ingen penge overhovedet mellem det danske distributionsselskab og de danske kunder som de leverer til. Eneste B laver er, at stå for distribution af varer.
A betaler så B for den service.

Er dette en lovlig metode at bruge??
Jeg ved der findes danske firmaer som distribuerer for udenlandske firmaer men jeg kender ikke til de specifikke detaljer.

Kommentar
Fra : als

Dato : 31-10-05 12:56

A skal udskrive faktura til kunde i Danmark med dansk moms. A ejer lager i Danmark og skal derfor momsregistreres efter gældende regler i Danmark (salg større end 50.000 kr)

Kommentar
Fra : Kurunai

Dato : 31-10-05 13:04

Well....A ejer lagervarerne men de er ikke SOLGT i Danmark, de er solgt over nettet og betaling er gået direkte til det engelske selskab. Jeg ville umiddelbart mene, at der skulle være en forskel på den baggrund. Det er jo ikke uden betydning om varen er solgt indenfor eller udenfor landets grænser.

Er du helt sikker i din sag, så er der sføli ikke noget at komme efter.

Kommentar
Fra : Dakota

Dato : 31-10-05 13:47

For mig lyder det som om du opretter et "Toldfrit lager" hos dig selv.
Jeg ville spørge det lokale Told/Skat, de er meget venlige og kun interesseret i at tingene gøres korrekt.
Har været i MLM firma hvor varerne blev samlet i UK og sendt til dansk distributionsselskab, men med betaling til UK og faktureret derfra inkl. moms osv.
Hilsen
Johnny

Kommentar
Fra : als

Dato : 31-10-05 14:36

Det engelske firma sælger til danske brugere fra et lager det engelske firma har i Danmark. Det er fuldstændig at betragte som om det engelske firma solgte indenlands i Danmark og var et dansk firma. At bestilling sker til England og at fakturaen sendes fra England er helt ligegyldigt. Det engelske firma bringer varerne ind i Danmark og varerne afgår fra et sted i Danmark til et andet sted i Danmark. Det engelske firma er derfor momsmæssigt at betragte som et dansk. At du står og fordeler varerne ud har intet med det papirsmæssige at gøre. Jeg er helt sikker i denne sag.

Kommentar
Fra : Kurunai

Dato : 31-10-05 14:39

Takker