/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
mohnkuchen
Fra : netper
Vist : 5984 gange
200 point
Dato : 29-10-05 11:47

Jeg leder efter opskriften mohnkuchen, men har desværre kun kunnet finde den på tysk, og da jeg ikke kan tysk er dette jo ikke så godt, så jeg håber der er en der vil hjælpe med at oversætte denne opskrift.

400 g Mehl
100 g Puderzucker
1 Pkt Vanillezucker
Salz
200 g Margarine
2 Eigelb
1 EL Rum
150 g saure Sahne
150 g Aprikosenmarmelade
0,15 Liter Milch
150 g Zucker
300 g Mohn
50 g Aprikosenmarmelade
1 TL Zitronenschale
100 g Rosinen
1 Eiweiß

Für den Mohnkuchen kann man auch gemahlenen Mohn verwenden. Diese Variante ist mit ganzen Mohnkörnern. Mehl mit Puderzucker, Vanillezucker und einer Prise Salz mischen. Margarine, Eigelb (Eiweiß aufheben) und Rum zufügen. Soviel saure Sahne unterkneten, bis der Teig geschmeidig wird. Mindestens 1 Stunde oder über Nacht abgedeckt im Kühlschrank ruhen lassen. 2/3 des Teiges auf Backpapier ausrollen und auf ein Blech legen. Mit 150 g Aprikosenmarmelade bestreichen. Milch mit Zucker aufkochen, Mohn zufügen und erwärmen. Vom Herd nehmen. 50 g Aprikosenmarmelade untermischen, Zitronenschale und Rosinen zufügen. Mohnmasse auf dem Teig verteilen. Aus dem restlichen Teig gleichmäßige Rollen formen und ein Gitter auf die Mohnmasse legen. Das Gitter mit Eiweiß bestreichen. Ofen auf 225° vorheizen. Auf der 2. Schiene von unten in ca. 25-30 Minuten backen, bis der Teig hellbraun wird.

20 Portionen - 261 Kcal pro Portion

Kommentar
Fra : NOzone

Dato : 29-10-05 12:08

Betyder Mohnkuchen ikke birkeskage? For så er de her: http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php?sog=birkeskage

Kommentar
Fra : marian_oxholm

Dato : 29-10-05 13:34

400 g Mel
100 g Pudersukker
1 Pkt Vanillesukker
Salt
200 g Margarine
2 ægge blommer
1 spsk Rom
150 g creme fraiche
150 g Aprikos marmelade
0,15 Liter mælk
150 g Sukker
300 g Birkes
50 g Aprikos marmelade
1 TL Citronenskal
100 g Rosiner
1 æggehvide
Man kan bruge malede birkes. Denne variant er med hele birkes kerner Bland med Pudersukker, Vanillesukker og en knivspids salt. Margarine, æggeblomme , tilføj(pisket æggehvide) og rom Soviel og så meget creme fraiche forsigtigt om/under røre, til deigen bliver smidig. Lad det stå til hvile i køleskabet mindst en time eller over . 2/3 rul dejen ud på bagepapir og læg det på et .Stryg det med 150 g Aprikos marmelade . Kog mæk med sukker. tilføj kommen og varm op.. tag det af varmen.bland 50 g Aprikos marmelade i, tilføj citronskal og Rosiner. Fordel birkesmassen på fadet. Resten af dejen deler du og laver nogle ensfomede ruller som du fordeler som et gitter oven på birkesmassen..Stryg oven på emd æggehvide forvarm ovnen på 225° . bages på 2. plade fra neden ca. 25-30 Minutter til dejen er gyldenbrun
20 Portioner - 261 Kcal pr Portion

Kommentar
Fra : marian_oxholm

Dato : 29-10-05 13:37

Jeg forestiller mig at det fad der tales om er en rund bage form:)
og så glemte jeg lige at fjerne soviel(så meget) efter rom... jeg ved ikke hvad måle enheder´n ved rommen betyder med jeg regner med at det er et m¨ål.. som når man laver en drink.

Accepteret svar
Fra : marian_oxholm

Modtaget 200 point
Dato : 29-10-05 13:41

400 g Mel
100 g Pudersukker
1 Pkt Vanillesukker
Salt
200 g Margarine
2 ægge blommer
1 mål/spsk Rom
150 g creme fraiche
150 g Aprikos marmelade
0,15 Liter mælk
150 g Sukker
300 g Birkes
50 g Aprikos marmelade
1 TL Citronenskal
100 g Rosiner
1 æggehvide
Man kan bruge malede birkes. Denne variant er med hele birkes kerner Bland med Pudersukker, Vanillesukker og en knivspids salt. Margarine, æggeblomme , tilføj(pisket æggehvide) og rom og så meget creme fraiche forsigtigt om/under røre, til deigen bliver smidig. Lad det stå til hvile i køleskabet mindst en time eller natten over . 2/3 rul dejen ud på bagepapir og læg det på et .Stryg det med 150 g Aprikos marmelade . Kog mæk med sukker. tilføj kommen og varm op.. tag det af varmen.bland 50 g Aprikos marmelade i, tilføj citronskal og Rosiner. Fordel birkesmassen på fadet. Resten af dejen deler du og laver nogle ensfomede ruller som du fordeler som et gitter oven på birkesmassen..Stryg oven på med æggehvide forvarm ovnen på 225° . bages på 2. plade fra neden ca. 25-30 Minutter til dejen er gyldenbrun
20 Portioner - 261 Kcal pr Portion

Kommentar
Fra : lone63

Dato : 30-10-05 08:19

Måleenheden ved rommen - EL - betyder "Esslöffel" , altså spiseske

Kommentar
Fra : Sanne09

Dato : 31-10-05 13:33

På tysk er Puderzucker=Flormelis (fandt jeg ud af, da jeg ville købe puddersukker (brun farin) i Tyskland)

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 23-11-05 11:38

Tak for svaret marian_oxholm.