/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Plankegulvet knirker
Fra : luxenburger
Vist : 1615 gange
200 point
Dato : 28-10-05 21:11

Jeg er ved at blive vanvittig af mit knirkende plankegulv. Det er et fyrretræsgulv fra 1950, som er lagt på strøer med en afstand på 1 m imellem strøerne. Gulvet er med fer og not, og blev afhøvlet for nyligt, hvilket gjorde knirkeriet betydeligt værre.

Jeg har nu forsøgt at skrue plankerne fast til strøerne, og det har hjulpet en del, men gulvet knirker stadig ret meget.

Er der nogen der har gode ideer?

Rummet er lige renoveret, så det med at lægge et helt nyt gulv vil jeg helst undgå. Men evt. et laminatgulv - men ved nogen om man kan mindske knirkeriet ved at lægge et flydende gulv ovenpå?

Ps - gulvet har synlige brugstegn, så jeg er ikke ked af at skulle sætte nogle skruer i eller lignende.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-10-05 21:17

problemet ligger delvist i afhøvlingen. de er blevet lidt tyndere derved, og derfor bærer de ikke så godt. det vil sige at de bevæger sig i forhold til hinanden, og derved opstår denne irriterende lyd. det eneste du kan gøre, og som er effektivt, er at tage gulvet op og lave en bedre understøtning. det er ikke fordi de ligger løse på strøerne at de knirker, så du kan skrue alt det du vil, og det hjælper ikke noget

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 210 point
Dato : 28-10-05 21:21

glemte at sige, at et tyndt laminatgulv ovenpå ikke løser problemet. der skal noget stærkere til, da det dreler sig om at få noget der kan spænde over den store afstand. jeg tror du skal op i noget der ligner 36 mm i tykkelse, hvis du skal lave nyt gulv. normalt er strøafstanden kun 60 cm til et 22 mm gulv

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 28-10-05 22:32

det har intet at gøre med at de er blevet afhøvlet , den smule har intet at sige
langt de fleste gulve med det problem skyldes den gnidning der er mellem træ og søm , og i få tilfælde træ mod træ

er der krybekælder under kan det tit redes den vej , ellers er der kun en ting at gøre hvis du ikke vil tage gulvet o og lægge det om , det er at skruge det ned i hvert enkelt brædt så de bliver trukket helt ned til strøen

mvh
bredker (gulvlægger)

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 28-10-05 22:40

jeg ville helt klart vælge at lægge gulvet om, da det ville være den bedste løsning, og du samtidig kan få efterisoleret under, samt lavet støjdæmpning.

ved godt at det ikke var det svar du ville høre, men sådan er det altså bare...

men jeg vil dog ikke købe nyt gulv, jeg vil bruge de gamle planker, der er en dejlig varme og charme over dem, og en lang historie, det vil være synd at kassere dem..

og når du endelig er færdig, vil du ikke fortryde det ekstra arbejde, men vil hver gang du går på det, vide at det er lavet ordentligt..

hygge og god arbejdslyst..
Melander

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-10-05 09:38

Jeg vil som nogen her antyder sige at det er den store afstand mellem dine strøer som er hovedårsagen til knirkeriet.....Gulvet har måske en gang i tiden fået for meget fugt og har givet sig lidt -tidens tand har jo også skylden..........kan du komme til at fikse det nedenfra er du reddet -men jeg tror ikke at du vil blive tilfreds med kostpris kontra resultat.......
Har du en gipsplade tilovers kan du prøve at lægge den ud der hvor det knirker mest -gå på den og se om det har hjulpet.Har det ,det så læg et lag på hele gulvet og derefter det du har lyst til (parkett-laminat etc etc ...) Gips har en lydisolerende evne på gamle trægulv........
Jeg arbejdede en del på teatre og der så jeg at de ofte brugte 2 lag gips og spånplade....Jeg fik at vide at gipsen var for lyden og spånpladen var til at male på.
Håber det hjælper

mvh sverola

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-10-05 09:45

ved du noget om, hvor mange gange gulvet er blevet høvlet af. der smutter hurtigt ½ - 1 mm hver gang, og det er altså ikke uden betydning, selvom bredker skriver at det ikke betyder noget. jeg vil gætte på, at gulvet knirker mest når du går midt imellem strøerne. og træ der gnider mod træ, kan virkelig lave meget støj.
tømreren

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 29-10-05 13:26

Tak for svaret trimare46, også til Jer andre. Jeg vil nok lige prøve at sætte et par ekstra skruer i, men jeg frygtede jo nok at en omlægning er eneste måde. Det bliver så dog nok med de gamle planker (det er typisk god kvalitet fra den tid) og de har også lidt mere charme. Formentlig vil jeg så vha. trempler eller hvad det hedder få strøafstanden ned til max 60 cm.

Mange hilsner
Luxenburger

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 25-11-05 23:05

Så blev problemet løst. Det viste sig at være ret svært at tage det gamle gulv op, da rummene i huset er flyttet et par gange, og derfor går plankerne gennem flere rum.

Da det jo ikke kunne blive værre, prøvede jeg ganske enkelt at skrue flere montaflex-gulvskruer i plankerne, der hvor de ligger på strøerne. Plankerne er nu skruet ca. 2 cm fra hver kant (dvs. 2 skruer i hver planke over hver strø) så fer/not samlingen udnyttes til at holde sammen på det hele.

For at gøre det lidt pænt er der forinden boret lidt for, undersænket, og selvfølgelig målt op, så skruerne sidder lige og pænt fordelt.

Og mindsandten om ikke det hjalp! Selvfølgelig er der et knirk hist og her, men slet slet ikke som før. Det er en ren fornøjelse - håber at andre kan bruge tippet!!

mange hilsner
Luxenburger