/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Flytning af planter!
Fra : jysch
Vist : 1733 gange
100 point
Dato : 25-10-05 00:58

Jeg skal muligvis flytte om nogle måneder - og i min have har jeg et par planter, som jeg gerne ville have med - men det er måske rigtig vinter når det kommer på tale. Derfor har jeg tænkt på, om det var muligt at plante disse 2 planter/blomster over i et par krukker - for at kunne have dem med.

Det drejer sig om en hængepil og en julerose.

Men jeg er i tvivl om disse kan overvintre i en krukke?

Og om det ikke er sikrest at flytte dem over nu - inden der kommer meget frost?

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-10-05 01:04

Det er sikrest at flytte dem fra jord til jord. Krukker har det med meget hurtigere at blive kolde i frostnætter, så hurtigt at de fleste planterødder ikke når at omstille sig. Hvis du absolut vil flytte i potte, skal du vinteropbevare dem et sted med lave plusgrader, eventuelt låne plads i en uopvarmet havestue, hvor temperaturen ikke svinger så hurtigt som ude. Begge planterne kan sagtens tåle masser af frost, bare de får tid til den.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-10-05 01:32

Hej Jysch.

Vi havde engang nogle gode naboer som skulle flytte - de havde osse nogle planter de gerne ville have med til deres nye have. Vi lånte dem så plads i vores have indtil de var klar til at plante i deres nye.
Det er jo osse en måde at gøre det på

Accepteret svar
Fra : fulla

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-05 16:32

Jeg ville grave dem op nu, så de når at "falde til" i potten inden der kommer frost. Husk at tage højde for, at potterne skal være frostsikre. Til hængepilen kan du måske i stedet bruge en stor plasticmurerspand (husk at lave et par huller i bunden, så overskydende vand kan løbe fra) En julerose er ikke så sart. Jeg har selv med heldt flyttet den til uopvarmet drivhus på denne årstid og har så haft udsprungne blomster til jul. Man skal dog regne med, at drivningen kan medføre ringe eller manglende blomstring det efterfølgende år, men den skal nok komme igen

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 25-10-05 17:09

Tak for svaret fulla.