/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Sangstemme ???
Fra : Elfredo
Vist : 1900 gange
100 point
Dato : 24-10-05 22:38

Hejsa alle ..

Jeg har spillet guitar i lidt over et år, og prøver tit at synge til ...
Lige for tiden prøver jeg på at synge noget at Tim Christensen's sange, nu prøver jeg på hans "Right Next To The Right One"..
En dejlig sang som også blev brugt som "opener" i Nikolaj Og Julie serien .. Og man skal have en temmelig god sangstemme for at nå de høje toner.. Jeg vil så gerne spørge jer om det er noget man kan lære ? Jeg kan nemlig ikke komme helt op på de høje toner ??
Jeg er 14 og min er stemme er ikke sådan vildt i overgang, men vil bare spørge om sådan en sangstemme er noget man kan opbygge ?

Mvh.
Frederik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-05 23:03

Først og fremmest er det en meget svær sang for en uøvet stemme.

Dernæst, ja man kan godt skole og træne sin stemme et langt stykke, men ikke alle bliver i stand til at synge de meget høje toner.

Det er meget forskelligt, både hvor høj eller lav ens stemme er, og hvor stort et toneområde den spænder over.

Men det er hårdt arbejde, hvis du regner med, engang med tiden at bruge duin stemme sådan professionelt.

Øvelse, vejrtræknings og muskel træning o.s.v.
Og så forudsætter det selvfølgelig, at man er i besiddelse af en rimelig sangstemme, og kan ramme de rigtige toner.

mvh dova

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-10-05 23:05

det kan du sagtens, men det kræver at du får professionel hjælp, og så kræver det en hel masse øvelse. tag kontakt til den lokale musikskole. der er sikkert en der kan hjælpe med at finde den hjælp du har brug for

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 24-10-05 23:07

Synes også det er pinligt at skulle synge over for folk ?
Kan man vænne sig af med det også ?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-10-05 23:30

Ja og ja..øvelse øvelse og øvelse...begynd evt. med at synge i et kor, det er rigtig god øvelse for din sangstemme. Gerne et kor som tager ud og optræder, så får du også øvelse i det.

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 24-10-05 23:33

Hmm, synes bare det er lidt pinligt at synge i kor...
Min musikstil er heavy metal og så er der selvfølgelig undtagelser, men ved ikke om jeg kan synge i kor... jeg kan prøve at spørge mig guitar lærer... han ved en del om sådan noget ..

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-10-05 23:36

Du kunne evt. prøve gospel, det er der lidt mere gang i, end et alm kor

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 24-10-05 23:58

Hej Elfredo.

Hvis du synes det er pinligt at synge mens andre ser og lytter, så kan du prøve at synge for sig selv først
Ja, det lyder mærkeligt, men prøv at stille dig foran et spejl og tal til (ikke MED) dig selv..start med at byde dig selv velkommen og udtrykke håb om at du får en hyggelig aften og en god oplevelse. JAAA du vil føle dig mærkelig og mange andre ting - men det er en god træning i at være naturlig

M.h.t. din stemme, den skal selvfølgelig skoles - i din alder er du jo sikkert ved at skifte stemmeleje og derfor kan det være svært at ramme bestemte toner - det kan såmænd være lige så svært at ramme de rigtig dybe toner
(tænk på Johnny Cash med 'I walk the line') som de høje - men skoling kan gøre det.

Rigtig meget held og lykke med det - og ja, fornuftigt at sludre med din guitarlærer om tingene, han vil med garanti hjertens gerne hjælpe dig på vej - der er ikke noget så herligt som en initiativrig ung!

Med venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-05 00:52

Ja, selvfølgelig ka' man vænne sig af med at være genert...det ka' de fleste.

Jeg var heller ikke vild med det, da jeg havde din alder og skulle synge solo når vi var ude at synge med koret.
Men jeg endte da med at synge i et Band i et stykke tid.

mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-10-05 01:07

Hej Frederik

Jeg var en meget grøn amatør sanger for ti år siden og turde ikke synge igennem, når vi var ude at optræde.

Men vi var en god trio dengang (i dag en god duo), som altid fik en god snak om, hvordan det var gået.

De andre to var noget mere garvet indenfor musikken, så de kom med god kritik af min sang og optræden.

Jeg kæmpede netop med genertheden.
Og det lykkedes!

Nervørsitet vil der altid være (ellers kan man komme til at slække på kvaliteten, slappe for meget af), men man lærer, hvordan man skal tackle den.

I starten plaprede jeg bare løs i fuld fart, når jeg skulle præsentere næste nummer.

Nu slapper jeg af og har det faktisk rigtig godt med at fortælle om sangene og få publikum til at hygge sig.

Hvis du virkelig gerne vil det, så vil du også tage det knokkel, der skal til for at blive god!

For det er fedt, når man tør slippe det løs!

Hanne

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 25-10-05 12:35

Melder mig ind i koret: JA!, øvelse gør mester. Men man kan selvfølgelig ikke blive bedre en ens fysik tillader (hvis dit stemmebånd rent fysisk ikke kan ramme de høje toner, er der jo ikke noget at gøre ved det).

Det med at være nervøs bliver selvfølgelig bedre med tiden. Når man starter på et nyt arbejde, eller en ny skole er man jo også nervøs og skal lige "tune" sig ind på de nye ansigter omkring en. Men efter et stykke tid slapper man af og har det godt med at være der. Det fungerer ligesådan i alle andre situationer.

Nervøsitet resulterer somregel i anspændthed i muskler, og det kan gå ud over din "performance". Men jeg lærte i sin tid et lille fif : Slap af i dit røvhul!!
Jeg ved det lyder mærkeligt, men hvis man tænker nærmere over det er ringmuskulaturen en del af den glatte muskulatur, altså den del af musklerne man ikke umiddelbart selv har kontrol over, men som bliver styret af centralnervesystemet.
Det er den allersidste muskel på din krop der slapper af, og hvis du kan koncentrere dig om at slappe af der, er du nødvendigvis nødt til at slappe af i alle andre muskler først. Derved er man sluppet af med anspændtheden og nervøsiteten er ikke så fremtrædene i din præstation på scenen.

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-10-05 12:41

Min nervøsitet påvirker min stemme, så den ryster.
For at imødekomme dette, tager jeg nogle/mange dybe vejrtrækninger.
Derefter kan resten af kroppen sitre og ryste, alt det den vil. Min stemme er klar.

Elfredo - pøj pøj

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 25-10-05 15:27

Tak for jeres gode bud ..
Hmm, det der gør mig nervøs er vel også om min sangstemme lyder godt ?
Jeg har prøvet at optage mig selv synge og det lød ikke sådan videre godt, men så skal man jo også tænke på de fleste synes ikke om deres egne stemmer, men ved sku ikke...? Hvis jeg skal ud og spille vil jeg jo gerne have en god sangstemme...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-10-05 18:23

Derfor skal du træne og træne og øve og øve til det lyder godt.

Der er ingen, der synger godt, såen bare bare lige med det vuns!

En god idé er at få enetimer i sang hos en sanger eller musikpædagog.

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 25-10-05 19:19

Hehe, så går det næsten bare i ring..
For har altid været meget genert, og har lidt svært ved åbne mig overfor folk på den måde..
Jeg tror også jeg vil have svært ved at skulle synge selv overfor en musikpædagog eller noget lign ...?
Hmm

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-10-05 22:34

Prøv nu først den med spejlet, så skal du bare se

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-10-05 22:39

Det havde jeg absolut også - jeg turde knap nok yde mit bedste i det første kor, jeg sang i.

Men jeg ville SÅ gerne, så lidt efter lidt løsner man op og får mere selvtillid.

Det lyder jo netop bedst, når man gør sig umage - og når man så får at vide, at det kan man faktisk rigtig godt - ja, så er det bare at blive bedre og bedre.

Så'en en halvkvalt sang lyder jo ikke godt...

Du skal nok lære at tackle nervøsiteten!

Og er det en god sanglærer, ved vedkommende også, at man ikke fyrer løs de første mange gange.

Men det hjælper han/hun så en med - det er blandt andet derfor, man går hos så'n en

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-10-05 22:41

Nu vi snakker om generthed - jeg var bare SÅ genert, da jeg var 14 år!

I dag tror folk ikke på, at jeg har været så genert.

Kun folk der kender mig fra dengang, kan forstå det.

Jeg er da stadig nervøs, når jeg skal ud at optræde.

Så er det i gang med åndedrætsøvelserne.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 23:28

Ja, det kan man faktisk voKSe sig fra *gg* Hvis du virkelig vil, så kom igang

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-10-05 23:51

Netop mango!