/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Genopladelige batterier ???
Fra : Emmapigen
Vist : 397 gange
100 point
Dato : 24-10-05 14:39

Hej...

Mit digitalkamera (Traveler) bruger 4 stk. batterier af typen Ni-MH 2000 mAH. De første tre gange efter opladningen (15 timer) virkede batterierne fint. Nu er de helt døde allerede dagen efter, selvom kameraet ikke er blevet brugt.

- Hvad kan dette skyldes? Og burde batteriernes levetid ikke være længere?

- Eller er det måske en fejl på kameraet eller opladeren???

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-10-05 14:42

Ja, der kan være fejl begge steder.
Prøv at lade batterierne ligge løst på et bord uden at sidde i kameraet og tjek så om de er flade efter et par dage. Hvis ja, så er batterierne defekte.

Med venlig hilsen
hawaii7

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 24-10-05 14:56

Det kommer meget an på, hvilket mærke batterierne er.
Nogen af dem er elendige og har en meget kort levetid.

jeg har to sæt som er gode: Duracell og nogen der bare hedder GP.
Hvor imod et sæt jeg købte sammen med en oplader, kun holdt til få opladninger, så var de tomme 5 minutter efter de var sat i kameraet.

Men som Hawaii skriver, prøv at lægge dem uden at sætte dem i kameraet.

Nogen gange kan et kamera finde på at tømme batterierne selv om det er slukket.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-10-05 15:08

Da jeg købte mit sidste kamera fik jeg at vide, at godtnok kunne jeg bruge både xD kort og CF-kort... Men det KUNNE være, at apparatet ikke var opgraderet til CF-kort hvilket ville betyde, at det ville bruge batterierne for hurtigt. Hvis det var tilfælde, så skulle apparatet indleveres til opgradering...
Men nu bruger jeg kun xD kort, så jeg har ikke observeret problemet... Men måske er det sådan noget???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-10-05 16:13

Problemet kan skyldes at bare et af batterierne er defekt, hvis du har en oplader der kan teste med en lampe, kan du finde det batteri der er fejlbehæftiget, ellers må du lade dem alle op, og bruge en lygte eller andet der kun bruger et batteri, for at finde det der er dårligt.
Men fejlen kan også ligge i at laderen ikke har haft ordentlig forbindelse til et af batterierne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-05 16:54

Det kan også være, at én eller anden har glemt at slukke kameraet sidst. Men de genopladelige NiMH-celler, der er til salg i nogle ALDI-butikker til 4 for 40 kr., både AA og AAA er guf for pengene. Tager fint mod ladning, har relativt lille selvafladning (det er NiMHere ellers slemme til), og de har en fornemt lav indre modstand, dvs. de holder spændingen fint selv ved hård kortvarig belastning som f. eks. blitz.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-10-05 17:17

http://www.batteribyen.dk kik under Information.
http://www.batterier.dk/ kik under spørg om batterier.

Godkendelse af svar
Fra : Emmapigen

Dato : 24-10-05 19:55

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-05 19:58

Nu skriver du at du lader dem i 15 timer. - Umiddelbart lyder det som om du koger livet ud af batterierne..... Men det kommer så også an på hvor stor ladestrømmen er på din lader. Umiddelbart vil jeg antage, at den lader med omkring 140 mA, hvilket svarer til ca. 15 timer for et 2000 mA batteri.
Der findes en rejselader, som lader batterierne op på 3-4 timer. Den har ladeautomatik, så den ikke overlader batterierne. Den kan bruges uden omstilling til spændinger fra 100 - 240 volt, så den er god at have med på rejser, hvor spændingen ikke er den samme som i Danmark.
Den som jeg købte, kostede ca. 100 kr. incl 4 batterier.